حقایق زندگی در حومه‌ پاریس/ «بینوایان» امروزی در کن چه می‌کنند؟

لادی لی فیلمساز فرانسوی می‌گوید با نمایش «بینوایان» در جشنواره فیلم کن، ماموریتش را که به نمایش گذاشتن حقایق زندگی حومه شهر پاریس است، انجام می‌دهد. به گزارش سینما خراسان به نقل از ورایتی، لادی لی کارگردان هرگز انتظار نداشت نخستین فیلم سینمایی داستانی‌اش یعنی «بینوایان» برای بخش رسمی رقابتی فستیوال فیلم کن انتخاب شود. […]


لادی لی فیلمساز فرانسوی می‌گوید با نمایش «بینوایان» در جشنواره فیلم کن، ماموریتش را که به نمایش گذاشتن حقایق زندگی حومه شهر پاریس است، انجام می‌دهد.

به گزارش سینما خراسان به نقل از ورایتی، لادی لی کارگردان هرگز انتظار نداشت نخستین فیلم سینمایی داستانی‌اش یعنی «بینوایان» برای بخش رسمی رقابتی فستیوال فیلم کن انتخاب شود. این فیلمساز می‌گوید ماموریتش به نمایش گذاشتن حقایق زندگی حومه شهر پاریس است.

هر کس فکر کند داستان او بازگویی کتاب کلاسیک ویکتور هوگو است، اشتباه می‌کند. اما دلیلی دارد که او از این عنوان استفاده کرده است و آن هم این است که بخشی از داستان کتاب در مون‌فرمی اتفاق می‌افتد، یک منطقه حومه شهری کارگری که لی در آن به دنیا آمده است.

لی می‌گوید: یک قرن بعد، هنوز هم بینوایی در این منطقه دیده می‌شود. خشونت پلیس یک فاکتور ماندگار است.

با وجود اینکه انتخاب شدن «بینوایان» برای بخش رقابتی کن به دیده شدن پروژه‌های لی کمک می‌کند، این فیلمساز ۲۲ سال گذشته را صرف جلب توجه به شرایط بد زندگی در مناطقی مثل مون‌فرمی کرده است. حالا با وجود شکل‌گیری اعتراض‌های گسترده و ضعف اقتصادی در فرانسه، او فکر می‌کند مخاطبان بالاخره ممکن است حاضر باشند، به حرف‌هایش گوش کنند.

لی درباره فیلمش عنوان می‌کند: این فیلم درباره سه عضو جوخه ضد جرم است که با تنش‌های بین دار و دسته‌های محلی مواجه می‌شوند. منبع الهام اصلی فیلم، شورش‌های سال ۲۰۰۵ در پاریس بود و از چند لحظه زندگی واقعی از جمله تصاویر ضبط شده توسط هواپیماهای بی‌سرنشین هم استفاده می‌شود.

او می‌گوید حیاتی است که افرادی که در این شرایط زندگی کرده‌اند بتوانند داستان‌های خودشان را تعریف کنند. لما باید صدای‌مان را بالاتر ببریم و نشان بدهیم که حومه‌های شهری چه وضعیتی دارند.

لی که یک مرد سیاه‌پوست است از سینمای فرانسه انتقاد می‌کند و می گوی: این سینما فقط برای افراد خاصی است و می‌توان تعداد فیلمسازان سیاه‌پوست آن را با انگشت‌های یک دست شمرد. به همین دلیل است که من مدرسه فیلم خودم را تأسیس کرده ام و در آن به هر کسی که می‌خواهد مشارکت کند شانسی برای بهره بردن از فرصت‌های موجود برای تبدیل شدن به نسل بعدی داستان‌سرایان فرانسوی می‌دهم.

لی کارش را با فیلم‌های کوتاه و مستند آغاز و همیشه سعی کرده زندگی واقعی طبقه کارگر حومه‌های شهری محل زادگاهش را به تصویر بکشد. وقتی ۲ جوان طی شورش‌ها کشته شدند او تلاش‌هایش را برای تعریف کردن داستان‌های محله تشدید کرد.

وی می‌گوید: از وقتی مکرون انتخاب شده مشکلات اجتماعی بیشتر شده‌اند. ما ۲۰ سال است که در شهرهای‌مان مشغول اعتراض به این شرایط بوده‌ایم اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. قبلاً مردم اهمیتی نمی‌دادند چون اینجا حومه شهر است، اما حالا این مسئله روی همه در فرانسه اثر گذاشته است.