رشد جایگاه نمایش عروسکی مشهد در کشور

طی دو سال گذشته جایگاه نمایش عروسکی مشهد در کشور رشد خوبی داشته است. مهدی سیم ریز در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری سینما خراسان گفت:مشهد در حوزه نمایش عروسکی در کشور جایگاه خوبی نداشت اما در یکی دوسال گذشته، رشد خوبی کرده است. معاون هنری موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی ابراز کرد: در […]

طی دو سال گذشته جایگاه نمایش عروسکی مشهد در کشور رشد خوبی داشته است.
مهدی سیم ریز در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری سینما خراسان گفت:مشهد در حوزه نمایش عروسکی در کشور جایگاه خوبی نداشت اما در یکی دوسال گذشته، رشد خوبی کرده است.

معاون هنری موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی ابراز کرد: در دو سال اخیر یک فضای بدیهی در حوزه نمایش عروسکی در مشهد با حضور عروسک سازان و عروسک گردانان، نویسندگان و کارگردانان خوب نمایش عروسکی شکل گرفته است و باعث شده مشهد به یکی از قطب های نمایش عروسکی کشور تبدیل شود.
وی با اشاره به فعالیت های محمد برومند دبیر جشنواره جیگی جیگی در حوزه نمایش عروسکی گفت: امروزه نمایش عروسکی در مشهد، وارد عرصه ی حرفه‌ای تولید نمایش عروسکی شده است.
وی با اشاره به دریافت دو جایزه انجمن نمایشگران و عروسکی برای عروسک‌گردانی، طراحی و ساخت عروسکهای غول بابا گفت: دریافت این دو جایزه ی اصلی این جشنواره نشان از قدرت نمایش عروسکی در مشهد دارد.
کارگردان و نویسنده نمایش «غول بابا» با بیان اینکه مشهد سه الی چهار سالن خوب برای نمایش عروسکی دارد، گفت: سالن نمایش عروسکی نسبت به سالن های نمایش کودک و نوجوان، فضای محدودتری را می‌طلبد چون نمایش عروسکی برخلاف ظاهر پر طمطراق و سختش در سالن‌های ساده هم قابل اجرا است.
وی استقبال کودکان مشهدی را از تئاتر های عروسکی مثبت ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه مخاطب کودک با نمایش عروسکی ارتباط خوبی برقرار کرده است به طوری که بعداز گذشت چند دقیقه‌ای از اتمام نمایش هنوز مخاطب به خصوص مخاطب کودک در سالن حضور دارد.
سیم ریز با اشاره به استقبال خوب بچه ها و مخاطبان از نمایش غول بابا در تالار هنر تهران گفت: کار عروسکی غول بابا در تهران بسیار عالی بود به طوری که حتی وسط نمایش عده‌ای از بچه ها به لبه صحنه نمایش می آمدند و می‌خواستند با عروسکها ارتباط برقرار کنند.
وی در رابطه با حوزه نمایش‌نامه نویسی عروسکی گفت: نویسنده نمایش عروسکی با محدودیت‌های بیشتری نسبت به نویسنده نمایش معمولی بزرگسال یا کودک و نوجوان مواجهه است‌‌؛ وقتی نمایشی برای نمایش عروسکی نوشته می‌شود باید حس زنده سازی بیشتری در آن اتفاق بی‌افتد، ما وقتی برای بازیگر یک نمایش معمولی دیالوگ می‌نویسیم باید فاز اول که باور پذیری است در مخاطب به وجود آوریم.
وی افزود: در یک نمایش معمولی از یک فرد زنده استفاده می‌شود اما در نمایش عروسکی می خواهیم یک شی بی‌جان را، در قالب عروسک زنده کنیم یا به یک حیوانی که شخصیت گویا ندارد در قالب عروسک جان بدهیم تا بتواند با مخاطب صحبت کند.

وی ابراز کرد: حتما باید در حوزه متن گام اول را محکم برداریم و این اتفاق به صورت کاملا فعال و پویا باید باشد و این مهم‌ترین نکته در نوشتن نمایش عروسکی هست.

این کارگردان گفت: باید تلاش شود در نمایش عروسکی، مانند کارهای انیمیشنی که گفته می شود در هر دو سه دقیقه باید اتفاق خاص بیافتد، در متن نمایش عروسکی هم این وجودداشته باشد تا در اجرا، ریتم کار حفظ شود.