روزنه های تاریک و روشنِ حرفه نورپردازی در تئاتر خراسان رضوی/ کمبود امکانات مشکل اصلی است

یک نور پرداز تئاتر گفت: یکی از مشکلات اصلی نورپردازان کمبود امکانات سالن نمایش است. محمود کریمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان در رابطه با رشد حرفه نورپردازی همزمان با رشد تئاتر در مشهد گفت: اگر عنوان شود تئاتر رشد کرده اما نورپردازی آن نه اشتباه است چرا که هنر تئاتر، یک […]

یک نور پرداز تئاتر گفت: یکی از مشکلات اصلی نورپردازان کمبود امکانات سالن نمایش است.

محمود کریمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان در رابطه با رشد حرفه نورپردازی همزمان با رشد تئاتر در مشهد گفت: اگر عنوان شود تئاتر رشد کرده اما نورپردازی آن نه اشتباه است چرا که هنر تئاتر، یک هنر جمعی است هر کدام از بخش های تئاتر دست به دست هم داده است تا بتوانند زیبایی این هنر را به نمایش بگذارند.

این نور پرداز تئاتر، به تغییر تکنولوژی نورپردازی در یک دهه اخیر در تئاتر استان اشاره و عنوان کرد: استفاده گروه ها نمایشی از تکنولوژی نور برای تولید اثر بسیار تاثیر گذار بوده است به علاوه اینکه شناخت گروهای نمایش از روانشناسی رنگ باعث استفاده ابزاری از این شناخت در راستای بهتر نشان دادن اکت یا فضاسازی مد نظرشان شده است.

وی در خصوص تأثیر تحریم ها بر روی تکنولوژی نور پردازی عنوان کرد: باید قبول کرد نسبت به کشورهای صاحب تکنولوژی عقب هستیم اما در بحث تحریم باید گفت این تحریم ها تاثیری روی نوپردازی گروه های نمایشی نداشته است و ما تحریم ها را دور زدیم.کریمی ادامه داد: هر زمان که وسیله ای برای نوپردازی نیاز داشتیم و آن وسیله به علت تحریم نبود خودمان دست به اختراع زدیم و نوری که برای آن صحنه می خواستیم را طراحی کردیم و خوشبختانه در این زمینه موفق بودیم.

کریمی در خصوص وضعیت آموزش نور پردازی در آموزشگاه ها گفت: این بحث تخصص من نیست که بخواهم نظر بدهم ولی تخصصی بخواهیم بگوییم ، در کلاس آموزشی، یکی از نکاتی که باید همه حتی بازیگر بداند ، زاویه کاربری نور است که بداند فضایی که نور برایش ایجاد کرده و استفاده ای که از این فضا می کنند چیست ، اما متأسفانه این اتفاق در آموزشگاه کمتر دیده شده است.وی افزود: من خودم در چند آموزشگاه پیشنهاد دادم و حتی در دانشگاه فردوسی مشهد در یکی از دوره های آموزشی که برای علاقمندان تئاتر در این دانشگاه برگزار کردیم قرار شد بخشی از آموزش به نور پردازی در تئاتر اختصاص پیدا کند.

وی اضافه کرد: در آن دوره قرار است بعد از آموزش نور و استفاده از آن به صورت عملی هنرجویان یک تئاتر کوتاه را نور پردازی کنند.این نورپرداز در مورد تفاوت روشنایی ساده صحنه با طراحی نور پردازی صحنه گفت: باید دانست طراحی نورپردازی با روشنایی متفاوت است شاید هدف روشن کردن صحنه باشد اما از این روشنایی در راستای کمک به اتفاقی که در صحنه رقم می خورد استفاده میشود.وی افزود: زوایای نور کمک می کند حس بهتری به تماشاچی تئاتر منتقل شود و رنگ نور و زاویه نور و رنگ‌بندی به مخاطب کمک می‌کند تا ارتباط مستمر برقرار کنند و به لحاظ زیبایی شناسی هم جذابتر باشد.

این طراح نور ادامه داد: در بحث نور پردازی، تا چند سال پیش تنها چند گروه محدود به آن توجه می کردند اما در حال حاضر گروهای بیشتری در مشهد به جایگاه نور در تئاتر توجه می کنند.وی با بیان اینکه نورپرداز و تمام گروهای دیگر مثل طراحی صحنه و غیره باید در تمرینها در کنار گروه نمایش حضور داشته باشند، گفت: باید این گروه در جریان کار پیش بروند تا کار موفق تولید شود.کریمی مشکل اصلی طراحی نور در تئاتر را امکانات عنوان کرد و گفت: ما دو سالن اداری داریم که در اختیار انجمن هنرهای نمایشی هستند و ۴ سالن خصوصی که زیر نظر اداره ارشاد تئاتر اجرا می کنند.

کریمی بیان کرد: معاونت هنری انقدر که باید به این موضوع که چقدر یک سالن امکانات دارد، چقدر نور پردازی می توان کرد، ورود دکور به سالن چگونه است، صندلی تماشاچی ها چقدر مناسب است و غیره توجه نمی کنند.وی افزود: گاهی حتی برای سالن هایی که دست انجمن هنرهای نمایشی است ،برای طراحی نور باید نور از بیرون اجاره کنند.کریمی خاطرنشان کرد: گروههای تئاتری که من هم جزوشان هستم با وجودی که امکانات کمی هست اما با همان امکانات کم بسیار بسیار خوب پیش می رویم.