«طرز مستور» چگونه متولد شد؟/ خروج شجاعانه از چارچوب‌ها

تهیه‌کننده آلبوم «طرز مستور» که طی روزهای آینده در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت از ویژگی‌های متفاوت این پروژه موسیقایی در حوزه موسیقی اصیل ایرانی سخن گفت. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، افشین معصومی تهیه‌کننده آلبوم «طرز مستور» که طی روزهای آینده با هنرمندی علی بهرامی فرد و هادی آذرپیرا در دسترس مخاطبان […]

تهیه‌کننده آلبوم «طرز مستور» که طی روزهای آینده در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت از ویژگی‌های متفاوت این پروژه موسیقایی در حوزه موسیقی اصیل ایرانی سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، افشین معصومی تهیه‌کننده آلبوم «طرز مستور» که طی روزهای آینده با هنرمندی علی بهرامی فرد و هادی آذرپیرا در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت، ضمن اشاره به روند تهیه و تولید این آلبوم بیان کرد: پروژه «طرز مستور» در سال ۹۷ پیش روی مخاطبان قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شد. البته من از مدت‌ها قبل به طور کامل مراحل تولید این پروژه را رصد کرده و همواره توجه بسیار زیادی به این فعالیت‌ها داشتم. همین انگیزه‌ها موجب شد تا نظر به توانمندی علی بهرامی فرد و هادی اذرپیرا در این چارچوب این انگیزه را پیدا کنم تا آلبوم آن را منتشر کرده و مجموعه کنسرت‌هایی را نیز در پی آن برگزار کنم.

وی ادامه داد: پروژه «طرزمستور» دربرگیرنده یک چارچوب روایت گونه است که داستان از جایی آغاز شده و یک جا هم پایان می‌یابد. هنرمندان این آلبوم تلاش کرده‌اند تا خارج از فرم‌های موسیقی قاجار حرکتی را آغاز کنند که بسیار برای من جالب توجه بود. چرا که اساساً این گونه خروج از قواعد و چارچوب که مبتنی‌بر آموزه‌های علمی و خلاقیت است جزوی از قواعد کاری نسل چهارم موسیقی ایران شده که نمود عینی آن را می‌توان در آلبوم «طرز مستور» فارغ از هرگونه تعصب خاصی به یک پروژه جستجو کرد.

این تهیه‌کننده در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: اساساً حضور در روند تولید و تهیه آلبوم‌ها در حوزه موسیقی اصیل ایرانی دربرگیرنده شرایطی خاص است و تهیه‌کنندگی آلبوم‌های بی‌کلام در این حوزه شرایط خاص‌تری هم دارد که از نگاه من یک خودزنی کامل است. زیرا از جانب مدیریت فرهنگی کشور از کمترین حمایت‌ها برخوردار است و از سوی دیگر به دلیل شرایط بسیار نامطلوب اقتصادی، در سبد فرهنگی خانوار هم قرار نمی‌گیرد. شما مطمئن باشید مخاطبان امروزی جامعه نسبت به موسیقی اصیل ایرانی بی‌مهر نیستند. آنها فقط اکنون در شرایط اقتصادی سختی قرار دارند که دیگر توان خرید آلبوم یا حتی بلیت کنسرت‌ها را ندارند وگرنه تا همین سال گذشته هم ما شاهد اقبال مخاطبان بودیم.

معصومی گفت: من براین باورم تولید چنین آلبوم‌هایی که واقعاً دارای اتفاقات و نشانه‌های بسیار ارزشمندی از حضور نسل چهارم موسیقی ایران در این عرصه است، یک نوع خودزنی است که اصلاً توجیه اقتصادی ندارد اما کارهای این چنینی به قدری دارای جذابیت و شگفتی هستند که می‌تواند هنوز ما را به آینده امیدوار کرده و شرایطی را فراهم کند که در عین بی‌انگیزگی به فعالیت در این عرصه ادامه دهیم.

«طرز مستور» از جمله پروژه‌های موسیقی ایرانی است که طی ماه‌های اخیر علاوه‌بر تهران در چندین شهرستان نیز پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. از علی بهرامی فرد و هادی آذرپیرا که همکاری‌های مشترکی با کیهان کلهر در کنسرت‌های پیشین او داشتند، پیش از این آلبوم بی‌کلام «راح روح» منتشر شده بود.

«حضور»، «طرزمستور- علی بهرامی فرد»، «سُکر- بیات اصفهان، نهفت»، «لیلی – علی بهرامی فرد (با الهام از موسیقی جنوب خراسان)»، «طرب – تک نوازی عود»، «دلبر – تصنیف قدیمی آذری با تنظیم علی بهرامی فرد»، «می جویمت – کرد بیات، بیداد، عراق، بیات شیراز»، «لزگی – بخش ابتدا و انتها: فولکلور آذری، بخش میانی: علی بهرامی فرد»، «طلوع بی تاب – نیشابورک، روح الارواح، دشتی، فرود به بیات اصفهان»، «گتمه گتمه – تصنیف آذری» و «رِنگ – فولکلور آذری» قطعاتی هستند که در آلبوم «طرز مستور» گنجانده شده است.

منبع مهر