مدیران سینماگران را به یک چشم ببینند/برکات و ملاحظات یک شفاف‌سازی

در پی انتشار جدول کلی برنامه و بودجه سال ۹۸ توسط سازمان سینمایی، صاحب‌نظران ضمن استقبال از این اقدام نکاتی را در جهت استمرار این رویکرد مطرح کردند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، ۱۵ اردیبهشت ماه جدول کلی برنامه و بودجه سال ۹۸ سازمان امور سینمایی و سمعی بصری و موسسات مرتبط بر […]


در پی انتشار جدول کلی برنامه و بودجه سال ۹۸ توسط سازمان سینمایی، صاحب‌نظران ضمن استقبال از این اقدام نکاتی را در جهت استمرار این رویکرد مطرح کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، ۱۵ اردیبهشت ماه جدول کلی برنامه و بودجه سال ۹۸ سازمان امور سینمایی و سمعی بصری و موسسات مرتبط بر اساس مدل بودجه‌ریزی عملیاتی اعلام شد که شامل برنامه و بودجه سال ۹۸ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بنیاد سینمایی فارابی، موسسه سینما شهر، انجمن سینمای جوانان، خانه سینما و سایر فعالیت‌ها می‌شد.

در یکی از بندهای این گزارش اعلام شده بود که «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار این جدول، از در گرفتن بحث‌های کارشناسی و ارائه طریق توسط صنوف سینمایی، سینماگران، منتقدان، صاحب نظران و روزنامه نگاران استقبال می‌کند تا نظرات صائب و ممکن را در اصلاحیه بودجه که در تابستان تنظیم می‌شود، لحاظ کند.»

از همین رو با سیروس الوند کارگردان سینما و تلویزیون و محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو هیات نظارت بر مطبوعات در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره کم و کیف انتشار این جدول به گفتگو نشستیم.

رفع شبهات پسندیده است

سیروس الوند درباره شفاف سازی سازمان سینمایی و اعلام بودجه سازمان و زیرمجموعه‌های آن گفت: اعلام بودجه سازمان سینمایی و شفاف سازی درباره عملکردها اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا شُبهات را از بین می‌برد و کار بسیار پسندیده‌ای صورت گرفته است.

وی ادامه داد: طبیعی است زمانی که هزینه‌ها اعلام نشود ابهامات و شایعه‌هایی صورت می‌گیرد که برای سینماگران و سینمای ایران خوب نیست. اما زمانی که مشخص می‌شود هر کدام از سینماگران برای ساخت فیلم‌هایشان چقدر گرفته‌اند و این هزینه‌ها در خفا و به دور از چشم نباشد اعتماد بین سینماگران و مدیران هم بیشتر می‌شود.

کارگردان «این سیب هم برای تو» عنوان کرد: مهمترین خاصیت شفاف سازی جلب اعتماد سینماگران است. مدیران سینمایی باید سینماگران را به یک چشم ببینند. هم فیلمسازانی مثل من که قدیمی هستیم و هم فیلمسازان جدید. زیرا تنها شاخصه‌ای که ما را از هم جدا می‌کند کیفیت آثارمان است.

الوند ادامه داد: در سینمای ما هم فیلم‌های تجاری که متاسفانه این روزها کیفیت بالایی ندارند و هم فیلم‌های هنری خاص که برای سینما لازم است ساخته می‌شود. آنچه مهم است حضور فیلم‌هایمان در جشنواره‌های خارجی است و ما باید به رونق دهه ۷۰ برگردیم. سینمای ایران زمانی جهانی می‌شود که فیلم‌ها در سالن‌های جهانی نمایش داده شود و این امر مستلزم داشتن بودجه کافی برای ساخت فیلم‌ها است.

اعلام بودجه سینما در سال ۹۸ قابل تحسین است

محمد علی وکیلی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو هیات نظارت بر مطبوعات در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به استقبال مردم و جامعه فرهنگی و هنری کشور از ارائه اطلاعات مالی در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر گفت: شفاف سازی مالی بخش مهمی از وظیفه ما و ارائه و انتشار جزئیات بودجه سینما در سال پیش رو با توجه به حساسیت گروه هدف آن یعنی سینماگران و علاقه‌مندان به سینما کار مثبتی است که باعث ایجاد اعتماد و اطمینان در جامعه می‌شود.

وی بیان کرد: به هر میزان که گردش مالی در حوزه سینما شفاف باشد و بتواند اعتماد این جامعه را جلب کند، بر کار آمدی آن تاثیر دارد و این اقدام حتماً قابل تحسین است و زمینه‌ساز جلب اعتماد مردم، سینماگران و جامعه سینما و رضایت این بخش از جامعه خواهد شد.

دبیر هیات رئیسه مجلس دهم افزود: شخصاً معتقدم از شروط اصلی تاثیر گذاری در فضای فرهنگی این است که تراکنش‌های مالی در حوزه فرهنگ، اعطای امتیازات و گردش‌های مالی به صورت کانالیزه و روی سامانه‌های اطلاع رسانی باشد به طوری که قابل دسترسی بوده و در معرض دید مردم قرار بگیرد چرا که در فضای غبار آلود و مبهم، ارتقای فرهنگی جامعه ممکن نیست.

وکیلی در پایان عنوان کرد: فعالان و دست‌اندرکاران فرهنگی باید به چنین شفافیت‌هایی در حوزه‌های مدیریتی خود تن بدهند چرا که شرط اصلی فعالیت درست و سالم در حوزه‌های فرهنگی تمکین قواعد شفاف سازی در فعالیت‌ها است.