واکنش منتقدان به فیلم Serenity – آرامش

فیلم آرامش (Serenity) با بازی متیو مک‌کانهی و همچنین ان هتوی چندی پیش به طور عمومی اکران شد اما نتوانست آنطور که باید و شاید، نظر منتقدان را به خود جلب کند. به گزارش سینما خراسان، فیلم Serenity یا در زبان فارسی «آرامش» یکی از جدیدترین آثار درام و دلهره‌آور کمپانی اویرون پیکچرز (Aviron Pictures) است که […]

فیلم آرامش (Serenity) با بازی متیو مک‌کانهی و همچنین ان هتوی چندی پیش به طور عمومی اکران شد اما نتوانست آنطور که باید و شاید، نظر منتقدان را به خود جلب کند.

فیلم آرامش در تاریخ ۲۵ ژانویه سال جاری (۵ بهمن) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده اکران شد و تا به امروز امتیاز ۳۸ را از بین ۳۵ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. به طور کلی می‌توان گفت که منتقدان اصلا تحت تاثیر این فیلم قرار نگرفتند. آنها تاسف خوردند که چنین فیلمی، چه پیچ و تاب‌های مسخره، فیلمنامه ضعیف و رویکردهای عجیب و غریبی داشته است. البته برخی از آنها هم در میان صحبت‌های خود به نکات مثبت و ظریف این اثر هم اشاره کرده‌اند.

از آنجا که چند وقتی است که از اکران عمومی فیلم Serenity در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Serenity از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

بیکر دیل (با بازی متیو مک‌کانهی) کاپیتان یک قایق است که در جزیره آرام و گرمسیری به نام پلیموث کار می‌کند. با این حال، زندگی او به همین آرامی باقی نمی‌ماند و زمانی که همسر سابق او به نام کارن (با بازی ان هتوی) محل دقیق او را پیدا می‌کند و با استیصال از او درخواست کمک دارد، همه چیز به هم می‌ریزد. کارن با التماس از دیل درخواست می‌کند که او و پسر کوچکشان را از دست شوهر جدید و وحشی‌اش (با بازی جیسون کلارک) نجات دهد. کارن به دیل پیشنهاد داد که همسرش را به بهانه‌ی ماهی‌گیری به دریا ببرد و در همان حین، او را به داخل آب پرتاب کند تا طعمه و غذای کوسه‌ها شود. حضور دوباره‌ی کارن باعث شد تا دیل دوباره به همان زندگی‌ای پرتاب شود که به‌شدت در تلاش بود تا آن را فراموش کند. اما دیگر در این برهه زمانی همه چیز به هم ریخته بود و او مدام به این موضوع فکر می‌کرد که چه چیزی درست و چه چیزی غلط است. دنیای او دیگر وارد واقعیت جدیدی شده بود؛ واقعیتی که احتمالا هیچ چیز آن‌طور که به نظر می‌رسد، نباشد.

Serenity

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Serenity بیندازیم:

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۸۸ از ۱۰۰

زاویه معنوی فیلم آرامش یکی از چندین المانی محسوب می‌شود که این اثر را تبدیل به یکی از جاه‌طلبانه‌ترین، یکی از چالش برانگیزترین و یکی از سرگرم‌کننده‌ترین فیلم‌های دلهره‌آور چندین سال اخیر می‌کند.

کریس ناشاواتی | اینترتینمنت ویکلی

۵۰ از ۱۰۰

این فیلم قصد دارد تا یک اثر بی‌ارزش، خنده‌دار و سرگرم کننده باشد که هم با ذهن و هم با انتظارات شما بازی کند. متاسفانه می‌توان گفت که در نهایت این فیلم جز توهین هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهد.

الیسون شو میکر | کانسیکوئنس آو ساوند

۴۲ از ۱۰۰

می‌توان گفت که فیلم Serenity برخی اوقات زیبا می‌شود. هیچوقتِ هیچوقت این فیلم خسته کننده و کسل کننده نمی‌شود. با این حال می‌توان گفت که به‌شدت احمقانه است.

مویرا مک‌دونالد | سیاتل تایمز

۳۸ از ۱۰۰

بیایید اینگونه بگوییم که همیشه، همه چیز آنطور که به نظر می‌آید، نیست. همچنین اینگونه می‌توان گفت که حتی تمام پاپ کورن‌های دنیا هم نمی‌توانند کاری کنند که تماشای پیچیدگی‌های این اثر راحت باشد.

Serenity

آنتونی لین | نیویورکر

۳۰ از ۱۰۰

هرقدر آنها هزینه کردند تا چنین ستاره‌هایی را به فیلم بیاورند تا بلکه به خاطر آنها ضعف‌ها و نواقص برطرف شود، اصلا مهم نیست؛ زیرا هیچ تاثیری نداشته و کافی نبوده است.

کریستی لمیر | RogerEbert.com

۲۵ از ۱۰۰

افتضاح و دیوانه کننده. من مطمئنم که این فیلم در نهایت تبدیل به یکی از بدترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ خواهد شد. با این حال می‌توان گفت که فیلم آرامش، یک اثر فوق‌العاده جاه‌طلبانه است که حتما باید آن را تجربه کرد؛ ترجیحا با دوستانتان، تا در هنگام تماشای این اثر، به همراه هم به دیالوگ‌ها، ایفای نقش بازیگران و همچنین پیچیدگی‌هایی که در فیلم وجود دارد، بخندید و از با هم بودن لذت ببرید.

مایکل او سالیوان | واشینگتون پست

۱۲ از ۱۰۰

پیچیدگی‌های این فیلم ظالمانه و البته جسورانه است. این فیلم پر از خطر و ریسک است و انتظارات را به چالش می‌کشد. به همین خاطر من نیم ستاره به این اثر می‌دهم. استیون نایت جرئت و جسارت انجام این کار را در پروژه‌ی خود داشت. اما در نهایت هیچکدام از این موارد باعث نمی‌شود که فیلم به موفقیت زیادی برسد.

رکس رید | آبزرور

۰ از ۱۰۰

هنوز یک ماه هم از سال جدید نگذشته است اما به جرئت می‌توان گفت اثر آشغال و مزخرفی به نام Serenity، قطعا یکی از بدترین و بی‌کیفیت‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ خواهد شد. به طرز مسخره‌ای، نویسندگی و کارگردانی این اثر بر عهده استیون نایتی بوده که در کمال تعجب بی‌کیفیت و ناشیانه عمل کرده است.

لازم به ذکر است که فیلم آرامش توانسته رتبه ۵۴ را در لیست بهترین فیلم‌های سینمایی و رتبه ۶ را در لیست مورد بحث‌ترین فیلم‌های سینمایی سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Serenity نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای ضعیف و نه چندان سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد بخش کمی از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. به‌هرحال اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Serenity