آغاز هفدهمین تصویرسال با نمایش «آتابای»/ جزییات نمایشگاه تشریح شد

جزییات هفدهمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر در نشست خبری با حضور سیف‌الله صمدیان دبیر این رویداد تشریح شد. به گزارش سینما خراسان، نشست خبری هفدهمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر صبح سه‌شنبه ۲۹ بهمن با حضور سیف‌الله صمدیان در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد. سیف الله صمدیان دبیر نمایشگاه تصویرسال […]

جزییات هفدهمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر در نشست خبری با حضور سیف‌الله صمدیان دبیر این رویداد تشریح شد.

به گزارش سینما خراسان، نشست خبری هفدهمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر صبح سه‌شنبه ۲۹ بهمن با حضور سیف‌الله صمدیان در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

سیف الله صمدیان دبیر نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر در ابتدای نشست هفدهمین دوره این نمایشگاه و جشنواره را به فال نیک گرفت و گفت: ما همیشه به دنبال شیرینی در کار هستیم و عدد ۷ موجود در عنوان این دوره را به فال نیک می‌گیریم چون ۷ عدد مقدسی است. ۱۷ معنای خود و شرایط خاص خود را دارد. هفدهمین نمایشگاه تصویر سال را به دلایل مشخص و قطعی خودمان در زمان خود و در محلی که خانه همیشگی تصویر سال بوده است، شروع می‌کنیم.

وی بیان کرد: در نمایشگاه هفدهم نیز همچون دوره‌های گذشته، ۲ بخش آزاد و جوانان زیر ۲۵ سال داریم که بخش جوانان زیر ۲۵ سال مسابقه‌ای و رقابتی است. این دوازدهمین دوره‌ای است که بخش جوانان زیر ۲۵ سال به شکل رقابتی و به یاد محسن رسول‌اف برگزار می‌شود.

صمدیان با اشاره به اضافه شدن بخش «چهل سال تهران» به این رویداد، در مورد این بخش ویژه توضیح داد: بخش خاصی را امسال به نمایشگاه اضافه کردیم که تاکنون با این وسعت انجام نشده است که «چهل سال تهران» نام دارد. این بخش در شاخه‌های مختلف، تصاویری که در اولین روز بعد از انقلاب تا روزهای اخیر رخ داده است، در خانه اتحادیه جمع آوری و نمایش خواهیم داد که افتتاح آن ۱۵ اسفند خواهد بود. همچنین در بخش پوستر، کاریکاتور و کارتون‌های مطبوعاتی تمام کارتون‌هایی که در ارتباط با زندگی شهری در ۴۰ سال اخیر طراحی شده است، جمع آوری کرده‌ایم. در بخش سینما نیز فیلم‌های مستندی که تاکنون درباره تهران و وقایع مربوط به آن ساخته شده است به نمایش خواهیم گذاشت.

وی در ادامه گفت: سورپرایز امسال ما نمایش اول جهانی فیلمی است که در آن تنها عباس کیارستمی بازی، بهمن کیارستمی آن را فیلمبرداری کرده است که در یکی از روزها آن را به نمایش خواهیم گذاشت. این فیلم «سوهانک» نام دارد و توسط بهمن کیارستمی به جشنواره امسال هدیه شده است.

این عکاس و فیلمساز باسابقه بیان کرد: به جز بخش آزاد در نمایشگاه تصویر سال و مسابقه جوانان زیر ۲۵ سال، بخش دیگری که در جشن تصویر سال بسیار گل کرده، بخش «ایران ما» است که امیدوارم امسال کتاب آن نیز چاپ شود. این بخش بسیار پربار است و بالای ۳۰۰ عکس منتخب در این بخش به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه‌های عکاسی هفدهمین نمایشگاه تصویرسال، در این مورد توضیح داد: شش پروژه نیز در نمایشگاه به نمایشگاه در می‌آید که شامل «کره شمالی از نگاه عکاس ایرانی» اثری از مجتبی دعایی»، «دریاچه ارومیه؛ دیروز و امروز» اثری از جواد پورصمد، «از نگاه یک خلبان» اثر کاپیتان امیرحسن غروی، «پاریس از نگاه یک عکاس ایرانی» اثر زهره خالقی، «پدرانه» اثر مونا علیخواه ساکن هلند و «عکاسی مینی‌مال؛ از ایران تا هلند» اثر نیلوفر شهیدی ساکن هلند است.

صمدیان در توضیح مراسم افتتاحیه نیز اظهار کرد: مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر جمعه ۲ اسفندماه ساعت ۱۷ در گالری‌های خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود. همچنین به رسم هر سال که در افتتاحیه نمایش ویژه فیلم داریم، فیلم سینمایی آتابای نیز ساعت ۱۹ در تالار ناصری اکران می‌شود.

دبیر هفدهمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر در ادامه درباره داوران توضیح داد: رضا عابدینی، مسعود سپهر و فرزاد ادیبی داوران بخش پوستر هستند. همچنین برای داوری پوسترهای بخش «چهل سال تهران»، فاطمه کرکه‌آبادی و نوشین ناظمان نیز به جمع داوران اضافه می‌شوند. مجتبی آقایی، کیارنگ علایی و آرش خاموشی نیز داوران بخش عکس در شاخه‌های مختلف هستند. جایزه عکاس سال «وحید ابد» نیز در بخش عکس داوری خواهد شد. در این بخش همچنین برای داوری بخش «چهل سال تهران» مجید ناگهی و سیدمجتبی موسوی نیز به جمع داوران بخش عکس اضافه می‌شوند.

وی افزود: داوران بخش کاریکاتور کامبیز درم‌بخش، کیارش زندی و سیدمسعود شجاعی طباطبایی هستند و در بخش «چهل سال تهران» جواد علیزاده و آروین به جمع داوران اضافه می‌شوند. داوران بخش فیلم جشنواره فیلم تصویر، شامل رخشان بنی‌اعتماد، مرتضی پورصمدی و مهرداد اسکویی هستند که احمد محیط طباطبایی و علیرضا قاسم‌خان در بخش «چهل سال تهران» به جمع داوران اضافه می‌شوند.

صمدیان در ادامه درباره آثاری که در نمایشگاه به نمایش در می‌آید، توضیح داد: بیش از ۸۵۰ قاب چاپ شده در بخش‌های آزاد، جوان و موبایل، گرافیک و کاریکاتور در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود. بیش از ۱۵۰۰ تصویر به‌صورت مالتی مدیا در همه بخش‌های گرافیک، کاریکاتور و عکس+ ایران ما به نمایش گذاشته می‌شود. فیلم‌های بخش آزاد از مجموع ۳۱۲ فیلم رسیده ۱۳۵ فیلم به جشنواره راه پیدا کرده است که از این آمار ۳۰ فیلم به بخش تهران اختصاص داشته است. همچنین فیلم‌های بخش جوان از مجموع ۱۵۶ فیلم رسیده ۶۱ به جشنواره راه پیدا کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: در بخش گزیده کارتون و کاریکاتورهای مطبوعاتی سال ایران ۱۲۰ اثر از ۵۷ کارتونیست ۱۱ رسانه نمایش داده می‌شود.

صمدیان درباره کتاب تصویرسال توضیح داد: به دلیل بالا رفتن هزینه‌های چاپ کتاب عکس، توانستیم یک شماره از آخرین شماره تصویر سال که شامل آثار برگزیده برگزیدگان برنده جایزه جوانان زیر ۲۵ سال در ۲۴۰ صفحه رونمایی می‌شود و این کتاب با تخفیف ۲۵ درصدی در طول برگزاری نمایشگاه عرضه خواهد شد.

وی در پایان گفت: ما با روش‌های بدوی در حال برگزاری تصویرسال هستیم و معمولاً به دنبال اسپانسر می‌رویم. تنها جشنواره‌ای هستیم که نمایش فیلم‌ها در جشنواره فیلم تصویر را رایگان نمایش می‌دهیم اما خانه هنرمندان ایران، بنیاد فرهنگی هنری محسن رسول‌اف، مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و سازمان سینمایی اسپانسر این دوره تصویرسال هستند.