آقا و خانم هنرمند در فرمانفرما جان می‌گیرند/ همین حوالی در ساربان

نمایشگاه‌های نقاشی «آقا و خانم هنرمند» و «همین حوالی» روز جمعه ۲۵ مرداد به ترتیب در گالری فرمانفرما و ساربان برگزار خواهند شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، آخرین جمعه مردادماه ۹۸ نیز همچون جمعه‌های گذشته برای گالری‌های پایتخت پررونق است و شاهد برپایی نمایشگاه‌های نقاشی، مجسمه، فیلم/ویدئو و چیدمان خواهیم بود. علاوه […]


نمایشگاه‌های نقاشی «آقا و خانم هنرمند» و «همین حوالی» روز جمعه ۲۵ مرداد به ترتیب در گالری فرمانفرما و ساربان برگزار خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، آخرین جمعه مردادماه ۹۸ نیز همچون جمعه‌های گذشته برای گالری‌های پایتخت پررونق است و شاهد برپایی نمایشگاه‌های نقاشی، مجسمه، فیلم/ویدئو و چیدمان خواهیم بود. علاوه بر افتتاحیه‌های این هفته، نمایشگاه‌های «صد اثر صد هنرمند» در گالری گلستان، «ساسپریا» در گالری شیرین و «اقلیم حیرانی» در مرکز نبشی ادامه پیدا می‌کنند. همچنین نمایشگاه عکس های منتخبان جشنواره عکس «دوربین.نت» روز پایانی خود را در فرهنگسرای نیاوران می‌گذراند. در ادامه برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه‌های هنری را برمی‌شمریم.

گالری آس

جاوید عندلیب، اولین نمایشگاه انفرادی خود را با عنوان «اولین نقاش» از ۲۵ مردادماه در گالری آس به نشانی خیابان شریعتی بعد از پل رومی شماره ۱۸۳۱ به نمایش می‌گذارد. «اولین نقاش یعنی انسانی که برای اولین بار نقاشی کرد؛ مسلما نه با هدف خلق یک اثر هنری بلکه با انگیزه‌ای مشابه با اولین شکارچی، اولین کشاورز و …؛ با انگیزه بقا.»

عندلیب در استیمنت نمایشگاه خود مواجهه هنرمند با نقاشی را هم‌ردیف برخورد بشر با هر فنی می‌شمرد و گویی خلق نقاشی را با اولین کشف‌ها و توانایی‌های انسان مقایسه می‌کند. وی در ادامه توضیح آثارش می‌نویسد: «هرچند که اصل این نیاز تا به اکنون و در هنرمند امروزی نیز کم و بیش ثابت باقی مانده اما مفهوم و کارکرد اثر هنری به طور قطع، دچار دگرگونی بسیار شده است.

اساس این دگرگونی حافظه و ذهن است که به پشتوانه ساختار زبان در مواجهه با هر پدیده‌ای معنای تازه‌ای تعریف می کند. انباشت هزاران ساله این تعاریف در ذهن، در یک روند تکراری و تاریخی است که همواره منجر به خلق معناهای تازه بر مبنای معانی پیشین می‌شود.»

او تجربه نقاشی را بازگشت به معنای اصالت می‌داند و در متن نمایشگاه خود می‌گوید: «این معناسازی به عنوان یک مکانیزم اولیه در راستای بقا و رشد، همچنین می‌تواند موجب بروز خطا در دریافت واقعیت‌های عینی شود. در دنیای امروز، گاه مرز مابین این واقعیت‌ها به قدری گنگ و فاصله این تعاریف انباشت شده تا واقعیت دست اول آنقدر زیاد می‌شود که نه تنها مفهوم و کارکرد اولیه خود را از دست می‌دهند بلکه به راحتی قابل تحریف هستند. اینجا نقاشی می‌تواند گریزی باشد برای تجربه دوباره اولین‌ها، بازگشت به اصالت معنا.»

نمایشگاه «اولین نقاش»جاوید عندلیب از روز جمعه ۲۵ مرداد تا روز دوشنبه ۴ شهریور از ساعت ۱۶ الی ۲۳ در گالری آس برگزار خواهد شد.

گالری فرمانفرما

نمایشگاه گروهی «آقا و خانم هنرمند» به کیوریتوری رودابه نژاد و فریدون فربود از جمعه ۲۵ مردادماه در گالری فرمانفرما واقع در خیابان کریمخان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ گشایش می یابد. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «در این نمایشگاه، تجربه هنرمندانه زندگی مشترک میان زوج‌های هنرمند که گونه‌ای دیگر از زندگی را پیش، روی‌مان خواهند گذاشت به نمایش در می‌آورد و به این موضوع می‌پردازد که آیا زوج‌های هنری، زندگی مشترک شان را هنرمندانه تجربه کرده‌اند یا مانند زوج‌های شاغل در هر رشته کاری دیگری تنها زندگی را نگریسته اند.»

گالری طراحان آزاد

نمایشگاه گروهی نقاشی «آدم گیاه» شامل آثاری از سمیرا اسکندرفر، رزیتا شرف جهان، حامد صحیحی و فرهاد فزونی از جمعه ۲۵ مردادماه در گالری طراحان آزاد واقع در خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک ۵ گشایش می‌یابد.

گالری ساربان

نمایشگاه انفرادی حجم های حمیدرضا فتوحی به کیوریتوری عیسی جباری با عنوان «همین حوالی» از جمعه این هفته در گالری ساربان به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک ۱۳۰، طبقه اول آغاز به کار می کند.

گالری زیرزمین دستان ۲

نمایشگاه انفرادی نقاشی الیکا هدایت با عنوان «نام و سیرک» از جمعه ۲۵ مردادماه در گالری زیرزمین دستان واقع در خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ برگزار می شود.

گالری آرتیبیشن

نمایشگاه گروهی فیلم/ویدئو و چیدمان با عنوان «خارج از محدوده» متشکل از آثار ۱۹ هنرمند از جمعه ۲۵ مردادماه در گالری آرتیبیشن واقع در خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گل نبی (غرب)، میدان احمدی روشن(کتابی)، خیابان ساسانی پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک ۶ افتتاح می شود.

گالری لاله

چهارمین نمایشگاه آثار گروهی نقاشی و حجم هنرمندان خودآموخته از جمعه ۲۵ مردادماه در گالری لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله،روبروی پارکینگ طبقاتی لاله گشایش می یابد.

این نمایشگاه دربردارنده آثار نقاشی و حجم از ۱۱ هنرمند خودآموخته با ویژگی ها و گرایش های متنوع و خلاقانه است. تفاوت این رویداد با دوره های پیشین در این است که علاوه بر نمایش آثار ۵ هنرمند خودآموخته شناخته شده، آثار ۶ هنرمند جدید نیز با همکاری موزه مکرمه قنبری معرفی می شود، هنرمندانی که آثارشان برای اولین بار به نمایش در می آید.