آلبوم رایگان محمدمعتمدی برای «یلدا»/حجت اشرف‌زاده از دوری‌ها نوشت

انتقادخواننده ترکیه‌ای از عوامل سریال ایرانی،‌ دل‌نوشته حجت اشرف‌زاده برای روزگار دوری‌ها و وعده انتشار آلبومی رایگان از محمد معتمدی، از مهم‌ترین رویدادهای فضای مجازی در هفته گذشته هستند. خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: در ایام کرونایی که تقریباً تمامی فعالیت‌های مربوط به حوزه موسیقی در تعطیلی کامل به سر می‌برند و به غیر از […]

انتقادخواننده ترکیه‌ای از عوامل سریال ایرانی،‌ دل‌نوشته حجت اشرف‌زاده برای روزگار دوری‌ها و وعده انتشار آلبومی رایگان از محمد معتمدی، از مهم‌ترین رویدادهای فضای مجازی در هفته گذشته هستند.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: در ایام کرونایی که تقریباً تمامی فعالیت‌های مربوط به حوزه موسیقی در تعطیلی کامل به سر می‌برند و به غیر از برگزاری چند رویداد موسیقایی در فضای مجازی و البته چند اجرای زنده محدود که به صورت آنلاین توسط برخی از مجموعه‌های دولتی و خصوصی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، فعالیت چشمگیر دیگری در حوزه موسیقی صورت نمی‌گیرد. شرایطی که به طور حتم اولین و شاید تنهاترین دلیل کمرنگ شدن فعالیت‌ها در این حوزه نظام پرچالش اقتصاد موسیقی ایران است که کمتر تهیه کننده و تولید کننده‌ای به حضور موثر در این فضای ملتهب و نامعلوم قدم می‌گذارد.

همین شرایط موجب شده در این اوضاع و احوال نامعلوم کرونایی فضای مجازی تبدیل به بستر تازه‌ای برای استمرار هنرمندان با مخاطبان و طرفداران‌شان شود. فضایی که علاوه‌بر عرضه تازه‌ترین محصولات، گاه به ویترین حواشی و اظهارنظرهای متنوع هنرمندان نیز بدل می‌شود.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی در دوران کرونا است.

شعر مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری برای شهید فخری زاده

میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که در حوزه شعر و ترانه نیز دارای پیشینه زیادی است در تازه‌ترین پست اینستاگرامی خود به مناسبت شهادت دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری زاده شعری را منتشر کرد.

در متن شعر میلاد عرفان پور آمده است:

ای فدای نام قاسم‌ها و محسن‌های ما
گرچه در رؤیایشان فرسنگ‌ها پیموده‌ایم

همچنان دور است از دنیایشان دنیای ما
غوطه زد در خون پاکش قهرمان دیگری

تا مگر طوفانیِ غیرت شود دریای ما
قهرمانی راستین، آری نه مثل آن قبیل

قهرمانانی که می‌سازند در رؤیای ما
شور و شوق رود، مات مصلحت‌کیشان مباد

شطّی از رنج است این شطرنج‌بازی‌های ما
باز در بغض نگفتن‌ها صدای ما گرفت

باز دارد می‌پرد رنگ از رخ سیمای ما
غیرت ما را محک زد باز خون دیگری

وای ما و وای ما و وای ما و وای ما

انتقاد خواننده سرشناس ترکیه‌ای از دست‌اندرکاران سریال ایرانی

ماهسون کرمزگول از خوانندگان سرشناس کشور ترکیه که طی دهه‌های اخیر آثارش همواره با اقبال طیف وسیعی از مخاطبان ایرانی مواجه می‌شود در روزهای قبل بود که با انتشار مطلبی در فضای مجازی از عوامل سازنده سریال ایرانی «پدرخوانده» انتقاد کرد.

این گلایه‌ها در شرایطی بود که در روزهای قبل خبری مبنی بر همکاری ماهسون کرمزگول برای بازی در سریال «پدرخوانده» در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر شد، شرایطی که با انتقاداتی از سوی این خواننده مطرح و منجر به ارائه توضیحاتی از سوی ماهسون شد.

هادی انباردار مدیرتولید و مجری طرح سریال «پدرخوانده» درباره این پروژه که یک ملودرام اجتماعی است و داستانش از ابتدای انقلاب آغاز شده و تا زمان حال ادامه خواهد داشت، گفته بود: این مجموعه قرار است در دو فصل برای پخش از شبکه نمایش خانگی تولید شود که هر فصل از این سریال ۱۸ قسمت خواهد بود. مرتضی شایسته تهیه‌کنندگی این سریال و رحیم طوفان نیز کارگردانی را برعهده خواهد داشت. فیلمنامه این مجموعه را مجید برزگر و لیلا نیک ذات به صورت مشترک نوشته‌اند. بخش‌هایی از سریال در ترکیه فیلمبرداری می‌شود و در این سریال بازیگران ایرانی و ترکی حضور خواهند داشت.

به گفته وی، برای حضور «ماهسون کرمزگول» خواننده، بازیگر و کارگردان کرد تبار ترکیه مذاکرات انجام شده بود.

پس از انتشار این خبر پرحاشیه بود که ماهسون کرمزگول» در صفحه اینستاگرام خود ضمن گلایه‌ای ضمنی نوشت: فقط یک سناریو به دست من رسیده و تنها یک پیشنهاد است. اگر دوستش داشته باشم و درباره شرایط به توافق برسیم در این سریال بازی خواهم کرد. البته که رسانه‌ای کردن آن از سوی طرف ایرانی یک رفتار غیر حرفه‌ای بود.

درددل حجت اشرف‌زاده برای روزگار جدایی و دوری آدم‌ها

حجت اشرف‌زاده خواننده صاحب سبک موسیقی ایرانی که طی سال‌های اخیر بعد از انتشار آلبوم ماندگار «ماه و ماهی» توانست طرفداران بسیاری را معطوف به شنیدن آثارش کند، در تازه‌ترین فعالیت خود تک آهنگ «عشقت را رها نکردم» را در فضای مجازی منتشر کرد.

این خواننده که با جنس صدای خود فعالیت‌های پررنگی را هم در حوزه موسیقی پاپ داشته در صفحه شخصی‌اش با انتشار مطلبی به بهانه انتشار تازه‌ترین تک آهنگش از روزهای غمگین کرونایی سخن گفت.

وی در مطلب خود نوشته است: «برای روزگاری که جدایی و دوری سهم ما و شما شده، شعر و ترانه و عاشقانه‌هاست که دریچه‌ای از امید برامون می‌سازه، تا با خاطره‌های عاشقانه منتظر روزهای بهتر و روشن‌تری باشیم.»

محمد معتمدی و تقدیم «تهران عاشق» به مخاطبان فضای مجازی

یکی دیگر از رویدادهای موسیقایی که در چارچوب فعالیت‌های اهالی این حوزه در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد، وعده انتشار یک آلبوم رایگان به خوانندگی محمد معتمدی است.

«تهران عاشق» عنوان تازه‌ترین اثر موسیقایی محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی است که دست‌اندرکاران سایت موسیقی ما از رونمایی اختصاصی آن در صفحه این سامانه طی روز بیست و سوم آذرماه خبر دادند.

سجاد عزیزی آرام ترانه سرا، محمدرضا چراغعلی تنظیم کننده و آهنگساز برخی از عوامل اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

تهیه کنندگی این اثر را شهرداری تهران انجام داده و آن را هدیه‌ای برای مردن در شب یلدا توصیف کرده است.

«گل سنگ»، «بی خاطره»، «پریشانی»، «ایران»، «با من بمان» و «سراب» برخی از آثار این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

خاطره بازی آقای آهنگساز با یک آلبوم موسیقی نواحی و هم نوایی با موسیقی بختیاری

حسین پرنیا نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی ایرانی نیز در تازه‌ترین پست خود به معرفی آلبوم «داینی» یکی از آثار موسیقایی در حوزه موسیقی بختیاری پرداخته و درباره آن توضیحاتی را ارائه داده است.

در توضیحات حسین پرنیا آمده است: «شیرِ سنگی، فقط نماد نیست، بل نشانِ ایل منشی و بزرگ منشیِ انسان‌هایی است که به قوم و ایل، هویت و اصیل بودن بخشیده‌اند. بُهُون [سیاه چادر] در هر جای زمین که میخکوب شده‌اند، نشانِ زندگی و مکانِ زندگی‌اند. چون چشمه‌های جوشان و زندگی‌آور.

[داینی]: تمثیلی از عاشقانه‌های بخت یاری و ایل بختیاری ست که با آواها و دشت خوانی‌ها، چپی‌نوازی های سرنا و کوبش های دُهُل و بم نوازی های کَرنا، شُلِیل خوانی شوند و سرگذشت روزگار را به رخ آورند.

چپی نوازی فقط مرثیه و خبر شوم نیست، که آوردگاه زندگی ست در کنش‌های تاریخ. چپی، دمیدن دوباره روح زندگی در نجواهای افسوس ایل است، چون شلیل‌ها که عشق آورند در پیراهنِ رنگارنگ دختران و زنانِ حیا پوش.

روزگار امروز ما روزگارِ غریبی نیست، بلکه عجیب و گم گشته‌ای ست در واگویه های هیچ محور خود. داینی، یادآور دوباره عاشقی هاست در سختی و بی هویتیِ زندگی امروز ما. ما دور ماندیم از اصل خویش امید که بتوانم ترانه‌های این اثر را در اختیار دوستداران میراث فرهنگی ایرانِ فرهنگی بگذارم.

مقدمه اثر داینی: سرنا و کرنا: فرشاد مومن نژاد، هنرمند بومی / دهل: کیوان عسگری پور، هنرمند بومی / آلتو و کمانچه: بهمن فریادرس، نازنین من که از نامداران موسیقی ایران و موسیقی فاخر لرستان‌اند.»

یک انجمن علمی موسیقی و تسلیم‌ناپذیری در برابر کرونا

انجمن علمی موسیقی دانشگاه هنر از مجموعه‌های مرتبط با دانشکده موسیقی دانشگاه هنر نیز سلسله نشست‌های تخصصی موسیقی را در فضای مجازی برگزار می‌کند.

این مجموعه در توضیح مجموعه نشست‌های خود آورده است: «عشق به آموختن و یادگیری اگر در وجود ریشه داشته باشد، حد و مرز نمی‌شناسد و در بزنگاه اتفاقات نه تنها تسلیم نشده که فرصت‌های نو را شناسایی می‌کند.

در روزگارانی که «حضور» در اجتماع به واسطه همه‌گیری ویروس کرونا معنای همیشگی‌اش را از دست داده است. انجمن علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر بر آن شد تا در مجموعه‌ای از سلسله نشست‌های آنلاین بستر مناسبی را برای یادگیری و بهره‌مندی دانشجویان از دانش و حضور مجازی استادان محترم فراهم آورد.

دوره اول سلسله نشست‌های آذر ماه تلاش است که در این راستا برگزار خواهد شد و امیدواریم که این تلاش‌های کوچکمان چون دستی به یاری پیشرفت جامعه علمی و هنری این مرز و بوم بشتابد»