ادای دین به آثار مذهبی با عکاسی از کتیبه‌ها/ از «غدیر» غافل شدیم

محمدصابر شیخ‌رضایی، عکاسی از کتیبه‌های مذهبی مساجد و منازل را در راستای دغدغه‌اش برای ادای دین به آثار هنری تاریخی و مذهبی‌ای دانست که یا تخریب شده‌اند یا در شرف نابودی هستند. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان به نقل از مهر، محمدصابر شیخ‌رضایی هنرمند طراح گرافیک، تصویرگر و کاریکاتوریست که در نمایشگاه «غدیر»؛ تجلی […]

محمدصابر شیخ‌رضایی، عکاسی از کتیبه‌های مذهبی مساجد و منازل را در راستای دغدغه‌اش برای ادای دین به آثار هنری تاریخی و مذهبی‌ای دانست که یا تخریب شده‌اند یا در شرف نابودی هستند.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان به نقل از مهر، محمدصابر شیخ‌رضایی هنرمند طراح گرافیک، تصویرگر و کاریکاتوریست که در نمایشگاه «غدیر»؛ تجلی نام امیرالمومنین علی (ع) در آثار هنرمندان که در گالری خانه عکاسان برپاست، با دو اثر هنری حضور دارد، درباره این آثار، گفت: ده سال پیش وقتی متوجه شدم کانون هنر شیعی به همت مسعود نجابتی فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز کرده است و تمرکز روی آثار هنری با موضوع «هنر شیعی» با تکنیک‌های مختلف دارد، با این کانون همکاری‌ام را آغاز کردم.

وی ادامه داد: همان سال به این نتیجه رسیدم که با گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی، فقدان نگاه آرشیوی و تجمیعی به آثار هنری دینی وجود دارد اما به همت کانون هنر شیعی که در فضای مجازی فعالیت می‌کردند، این فقدان تاحدودی رفع شده است و شروع این حرکت نیز از فریم عکسی بود که من از یک «بسم الله» ثبت کرده بودم. بعد از آن نیز استاد نجابتی و شاگردانش با آثار گرافیک در این حوزه سایت کانون را پربار کردند.

وی بیان کرد: به مرور زمان به این نتیجه رسیدیم که بانک آثار هنرمندان و مجموعه آثار بهتر است به صورت مناسبت‌های دینی و مذهبی طبقه‌بندی شود؛ برای مثال موضوع «عترت» با زیر شاخه‌های حضرت پیامبر (ص)، حضرت زهرا (س) و حضرت (علی) و دیگر ائمه اطهار (ع) با دیدگاه تولد و شهادت ایشان طبقه‌بندی شد.

«علی (ع) پرچم هدایت» اثر حاضر شیخ‌رضایی در نمایشگاه «غدیر»

شیخ‌رضایی اظهار کرد: سایت کانون هنر شیعی ۱۰ سال در این حوزه فعالیت می‌کند و گنجینه‌ای چندهزارتایی از آثار هنرمندان معاصر و قدما در این حوزه جمع‌آوری شده است. طبیعتاً بخشی از آثار قدما در این حوزه، آثار موزه‌ای بودند و بخشی دیگر نیز همچون آثار در نمایشگاه «غدیر» جزء آثار دیداری ما محسوب می‌شوند مثل کتیبه‌های مساجد و منازل، که این نوع آثار در شرف نابودی و تخریب بودند و هستند.

وی به پروژه‌ عکاسی از کتیبه‌های مذهبی که از ۱۰ سال گذشته تاکنون انجام داده است، اشاره کرد و گفت: در این ۱۰ سال تقریباً از تعداد زیادی کتیبه‌های مساجد و منازل با دغدغه ادای دین به آثار هنری تاریخی مذهبی، عکاسی کردم اما نکته قابل توجه این است که پس از گذشت سال‌ها دیگر یا این آثار تخریب شده‌ یا به سرقت رفته‌اند که به کوتاهی برخی نهادها مثل شهرداری و میراث فرهنگی ارتباط دارد. در حال حاضر، کانون هنر شیعی مجموعه‌ای غنی از این آثار دارد و طبیعتاً در مناسبت مهمی چون عید غدیر خم که در مناسبات فرهنگی ما مغفول مانده است، این آثار را به نمایش گذاشته است.

عکس از کتیبه مسجد حاج شیخ عبدالنبی نوری

این هنرمند گرافیست بیان کرد: مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و کانون هنر شیعی همزمان با عید غدیر تصمیم گرفتند نمایشگاهی از آثار موجود با محوریت حضرت علی (ع) شامل احادیث پیامبر (ص)، کتیبه‌های مساجد و حتی آثار فلزکاری و کاشیکاری مرتبط با این موضوع وجود دارد، در قالب نمایشگاه «غدیر» به نمایش بگذارند.

وی در پایان در مورد آثارش که در نمایشگاه «غدیر» به نمایش درآمده است، گفت: در این نمایشگاه یک فریم عکس و یک اثر گرافیکی دارم؛ اثر گرافیک مربوط به کتیبه مسجد حاج شیخ عبدالنبی نوری واقع در خیابان سیروس تهران است که در حال حاضر بخش زیادی از آن تخریب شده است و دیگر اثرم، ۱۰ سال پیش با موضوع امام علی (ع) اجرا شد.

 نمایشگاه «غدیر» شامل آثار هنری گرافیک، عکس و نقاشی خط از ۲۷ مرداد الی ۹ شهریور روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ میزبان علاقه‌مندان در گالری خانه عکاسان خواهد بود.