ارائه جزییات سمپوزیوم مجسمه‌ مفاخر/ چگونه از آشفتگی بصری رها شویم

سیدمجتبی موسوی از راه‌اندازی موزه‌ یا باغ‌ پرتره، مختص به مجسمه‌های مفاخر معاصر ایران و پیدا کردن محلی برای این موزه خبر داد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از مهر، نشست هم‌اندیشی هنرهای شهری در تهران با رویکرد دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران با حضور سیدمجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای […]


سیدمجتبی موسوی از راه‌اندازی موزه‌ یا باغ‌ پرتره، مختص به مجسمه‌های مفاخر معاصر ایران و پیدا کردن محلی برای این موزه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از مهر، نشست هم‌اندیشی هنرهای شهری در تهران با رویکرد دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران با حضور سیدمجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی چهارشنبه ۱۲ تیرماه در عمارت عین‌الدوله نگارخانه برگ برگزار شد.

موسوی در ابتدای این هم‌اندیشی که با حضور خبرنگاران تخصصی هنر برگزار شد، گزارشی از فعالیت‌های اخیر سازمان زیباسازی ارایه کرد و به سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی که مدل‌هایی از آن در دنیا نیز برگزار می‌شود، اشاره کرد.

وی تاکید کرد: برخی از این سمپوزیوم‌ها بر اساس مطالبات هنرمندان برگزار شده است اما نهمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی برگزار خواهد شد و دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران نیز در حال برگزاری است.

موسوی درباره نقاشی دیواری نیز گفت: با این رویکرد که فرهنگ ارزشی انقلاب اسلامی را به مردم و نسل جدید منتقل کنیم بنا داریم نقاشی‌های دیواری با رویکرد شهدا را سامان دهیم. همچنین از آثار پیشگامان نقاشی معاصر کشور نیز برای دیوارنگاره‌های شهری بهره گرفتیم که رو به افزایش است. پنجمین دوسالانه دیوارنگاری شهری تهران را نیز در پاییز یا زمستان ۹۸ برگزار خواهیم کرد.

در ادامه خبرنگاران هنری انتقادات و پیشنهاداتی را نسبت به آشفتگی معماری شهری، اجرای هنرهای شهری از جمله اجرای بی‌کیفیت مجسمه‌های شهری؛ به نحوی که در چند سال اخیر هیچ‌کدام از مجسمه‌های شهری به کارت‌پستالی برای توریست‌ها و گردشگرها تبدیل نشده است، بی‌سامان بودن نقاشی‌های دیواری و اینکه نقاشی‌های شهری حال مردم تهران را خوب نمی‌کند، استفاده از طراحی‌های شهری با تم خاکستری و تیره، استفاده از تصاویر شهدا و افراد تاثیرگذار به اندازه، جانمایی تخم‌مرغ‌هایی که جلوه بصری مناسب ندارد، جانمایی غلط و شلخته بیلبوردهای شهری و رابطه ضعیف سازمان زیباسازی با سینما به منظور به کارگیری نماهای زیبا در فیلم‌ها مطرح کردند.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی نیز به فراخور موضوعات و رویکردهای مطرح شده، مباحثی را مطرح کرد.

موسوی همچنین درباره نگهداری برخی مجسمه‌هایی که در شهر جانمایی شده‌اند، از راه‌اندازی موزه یا باغ پرتره مختص به مجسمه‌های مفاخر معاصر ایران خبر داد و گفت: به دنبال پیدا کردن محلی مناسب برای موزه مجسمه هستیم و در نظر داریم مجسمه امیرکبیر، فردوسی و مجسمه‌هایی نظیر اینها را به این موزه انتقال دهیم و مجسمه‌ای فیک از آنها جایگزین کنیم تا اصل مجسمه‌ها در آلودگی هوای تهران خراب نشوند. خروجی سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران نیز در این موزه یا باغ پرتره جانمایی خواهند شد.

وی درباره سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران توضیح داد: اولین دوره این سمپوزیوم سال ۹۶ در محل خانه شاعران ایران برگزار شد که به پرتره شاعران معاصر اختصاص داشت و سردیس ۱۵ شاعر هم در همان محل و در قالب سمپوزیوم ساخته و بعد آثار تبدیل به برنز و در همان محل نصب شدند که در حال حاضر محوطه خانه شاعران، باغ مجسمه شعرا را در خودش دارد.

موسوی در پایان بیان کرد: ۲۶ مجسمه‌ساز برای حضور در این سمپوزیوم انتخاب شدند و هر هنرمند یک پرتره را خواهد ساخت. ۲۶ شخصیت هنری به سختی از بین مفاخر انتخاب شده‌اند و این درحالی است که تعداد مفاخر خیلی بیشتر از این تعداد بود. این مفاخر از رشته‌های گرافیک، نقاشی، سفال، مجسمه‌سازی، سینما و … انتخاب شده‌اند.

سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران از ۱۰ تیرماه در عمارت عین‌الدوله در حال برگزاری است و تا ۱۷ تیر ادامه خواهد داشت.