«استاد نوروز پینه‌دوز» به تئاتر شهر می‌آید/ میراث یک هنرمند معترض

کارگردان «استاد نوروز پینه‌دوز» با اشاره به آغاز اجرای این نمایش از ۹ تیر عنوان کرد، قرار است یکی از «شب‌های بخارا» به معرفی میرزا احمد کمال الوزاره محمودی نویسنده این نمایش اختصاص یابد. رحمت امینی نمایشنامه‌نویس، مدرس و کارگردان تئاتر درباره روی صحنه بردن نمایش «استاد نوروز پینه دوز» به پایگاه خبری تحلیلی سینما […]

کارگردان «استاد نوروز پینه‌دوز» با اشاره به آغاز اجرای این نمایش از ۹ تیر عنوان کرد، قرار است یکی از «شب‌های بخارا» به معرفی میرزا احمد کمال الوزاره محمودی نویسنده این نمایش اختصاص یابد.

رحمت امینی نمایشنامه‌نویس، مدرس و کارگردان تئاتر درباره روی صحنه بردن نمایش «استاد نوروز پینه دوز» به پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان گفت: نمایش «استاد نوروز پینه‌دوز» قرار است از ۹ تیرماه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرای عمومی خود را آغاز کند. این متن در سال ۱۲۹۸ توسط میرزا احمدخان کمال‌الوزاره محمودی و با عنوان «نمایش اخلاقی، ادبی، اجتماعی» منتشر شده و در تاریخ ادبیات نمایشی ایران جزو متون شاخص به حساب می‌آید تا جایی که جمشید ملک‌پور در کتاب ۲ جلدی «تاریخ ادبیات نمایشی» به صورت کامل این متن را منتشر کرده است.

وی ادامه داد: میرزا آقا تبریزی چهره شاخص آغازگر ادبیات نمایشی ما بوده است که بعد از وی طی چند دهه درام‌نویسانی چون حسن مقدم، ذبیح بهروز و… نمایشنامه‌نویسی را تجربه کرده‌اند و من نیز در طول این چند سال تلاش کردم آثار این درام نویسان را احیا کرده و نمایش‌های «جیجک علیشاه» و «جعفر خان از فرنگ برگشته» را به صحنه ببرم که اجرای «استاد نوروز پینه‌دوز» نیز در همین راستا اجرا می‌شود و این سه‌گانه را تکمیل می‌کند.

امینی درباره ویژگی این آثار بیان کرد: نکته جالب توجهی که در اجرای این نمایشنامه‌ها دیده‌ام این است که با وجودی که این آثار در ارایه ساختارهای درام‌نویسی غربی نقص دارند اما از لحاظ شخصیت‌پردازی، حس و حال و زبان با فرهنگ ایرانی هم‌سو هستند و مشخص است که یک فرد ایرانی آن‌ها را به نگارش درآورده است و همین مساله به بازیگر در ارایه درست نقش کمک زیادی می‌کند.

وی با اشاره به تمرین‌های مداومی که برای اجرای این نمایش داشته است، گفت: برای اجرای این نمایش حامد مکملی که تجربه نگارش متون ایرانی را در کارنامه‌اش دارد این متن را بازنویسی کرد. من قبلاً هم گفته‌ام که من این آثار را مرمت می‌کنم نه کُن‌فیکون؛ به این مفهوم که به آنها ساختار جدیدی نمی‌دهیم بلکه جاهایی که را که نیاز به تعمیر دارند، مرمت می‌کنیم و مخاطب نیز شاید در وهله اول متوجه این تغییرات نشود. در واقع تلاش ما این است که دراماتورژی را به معنای درست کلمه انجام دهیم به این مفهوم که اجرای اثر متناسب با اقتضائات زمانه باشد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: ما تصمیم گرفتیم در آستانه اجرا به معرفی کمال‌الوزاره محمودی هم بپردازیم از همین رو قرار است با همکاری آقای علی دهباشی سردبیر مجله بخارا یکی از «شب‌های بخارا» به معرفی این هنرمند اختصاص پیدا کند که این برنامه در آستانه اجرا برگزار خواهد شد. در این برنامه چند نفر از افراد شاخص درام‌نویسی و تاریخ ایران به معرفی کمال الوازه محمودی خواهند پرداخت چون او، شخصیت خاصی بوده است و علاوه بر درام‌نویسی، شغل دولتی داشته و منتسب به کمیته مجازات بوده است. او فرد معترضی بوده و حتی به زندان هم رفته است. این هنرمند غیر از نمایشنامه «استاد نوروز پینه دوز» اثر دیگری به نام «حاجی ریایی خان» یا «تارتوف شرقی» را هم به نگارش درآورده است.

امینی در پایان درباره بازیگران و داستان نمایش عنوان کرد: نوید جهانزاده، سارا الهیاری، مرتضی نجفی، آیلار نوشهری، رضا دشتکی، رها آرشید، هیوا امینی، عرفان معصومی، رامین خطیب بازیگران این اثر نمایشی هستند. فرزاد برهمن نیز خواننده و آهنگساز نمایش است که موسیقی کار را نیز به صورت زنده اجرا می‌کند. داستان نمایش از این قرار است که اوستاد نوروز، پینه دوزی فقیر اما تنوع طلب است که با وجود داشتن ۲ همسر، با دیدن زنی زیبارو، هوس ازدواج مجدد می‌کند و برای رسیدن به خواسته‌اش، زمین و زمان را بر هم می‌زند اما …

عکس‌ها از شیرین جهان‌زاده است.