جبلی: طهماسب، حیاتی و عطاران قلم‌خورده‌های تلویزیون نیستند

رییس سازمان صداوسیما گفت: حیاتی در دوره من روی آنتن بود و من بازنشستگی‌اش را تمدید کردم. به هیچ وجه صداوسیما مشکلی با او ندارد و بازنشسته شده است.ایرج طهماسب سرمایه صداوسیماست و اگر مشکل شخصی نداشت امسال عید درخدمت او بودیم. اطمینان می‌دهم طهماسب،حیاتی و عطاران جزو قلم‌خورده‌ها نیستند.

به گزارش خبرنگار تلویزیون ایرنا، در راستای برگزاری نشست‌های دانشجویی رییس سازمان صداوسیما، ظهر سه شنبه سوم خرداد ماه، پیمان جبلی، با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در محل این دانشگاه، دیدار و گفت و گو کرد.

پیمان جبلی در این دیدار درباره «نسبت رسانه با دانش و پیشرفت» گفت: با یک جنگ نرم هدفمند روبرو و هستیم که قصدش انکار پیشرفت‌های کشور است، همه دستگاه‌های فرهنگی تحت تاثیر این جنگ نرم قرار گرفتیم. ما بدهکار سهم نخبگان و دانشمندان هستیم.

وی افزود: به سهم علم و پیشرفت بسیار بی‌مهری شده است. ما نخبگان فراوانی داریم. در آنتن دادن به جریانات علمی کشور وظیفه سنگینی داریم. خودمان را امانت دار مردم می دانیم، شرعا و عرفا ۸۰ میلیون ایرانی سر پل صراط یقه ما را می گیرند. سهم همه اقشار مردم را باید پرداخت کنیم. حتی سهم دولت را هم باید پرداخت کنیم. چون رسانه عدالت گستر هستیم.

خط قرمزها را به سبز تبدیل می کنیم

جبلی ادامه داد: شما دانشجویان باید به من کمک کنید. ما مسائل خودمان را برای تحول با شما در میان می گذاریم، ما در سه محور سند تحول را در نظر گرفته ایم و می خواهیم خطوط قرمز را به خطوط سبز تبدیل کرده و به عرصه های جدید بپردازیم.

رییس سازمان صدا و سیما اضافه کرد: آنتن صداوسیما اول به کمیت و سپس به جذابیت و محتوا پرداخته است. قصد ما این است که اصالت را به محتوا سپس جذابیت و پس از آن به کمیت بدهیم. آنتن باید دنبال ما بدود، الان ما داریم دنبال آنتن می دویم‌، تبدیل به مصرف کننده ایده های واصله شده‌ایم و خود ما سهمی نداریم. آنتن دست تهیه کننده و کسی است که طرح را آورده است، در حالی که ما باید در ابتدای زنجیره تولید باشیم. رییس صداوسیما نباید تابع مجری باشد و باید یکپارچگی فرماندهی واحد وجود داشته باشد.

در صداوسیما باز است

جبلی گفت: در صداوسیما باز است و این شعار و تعارف نیست. همه ظرفیت ها باید به کمک ما بیایند. دوره قبل از ما مدیران گفتند ما با لولو خرخره ای به اسم ماهواره روبرو هستیم و باید ۴ سریال پشت سر هم پخش کنیم. تولید انبوه سریال های بی کیفیت نتیجه این تفکر بود. الان ۴ سریال پخش می کنیم و خوشحال می شویم اگر یکی از آنها خیابان خلوت کن باشد. ما دچار یک آفت جدی به اسم نظرسنجی هستیم. ملاک و معیار پیشرفت نباید نظرسنجی باشد. تاثیر در رفتار مخاطب نادیده گرفته می شود.

رییس سازمان صداوسیما ادامه داد: اقتباس، بازمهندسی کنداکتور از دیگر اهداف ماست. در پایین ترین حجم مخاطبان صداوسیما به سر می بریم. نمودار مخاطبان بی بی سی را نگاه می کردیم. از ۲۰۱۴ روند نزولی است. چون تکنولوژی های جدید دارد شکل می گیرد. ولی هر رسانه ای اثر خودش را دارد و ماندنی است. ما سوپرمن نیستیم که بتوانیم همه توقعات شما را پاسخ گوییم. توان ما نامحدود نیست. درخواست می کنم یک هیات مشترک دانشجویی تشکیل بدهیم برای بررسی تحول صداوسیما. شعار بازگشت به مردم را از روز اول داده‌ایم. سعی کردیم هر جا بتوانیم صدای مردم را به گوش همه برسانیم.

جبلی تاکید کرد: مدیران باید تحول گرا و مساله شناس و وفادار به نظام باشند. قول می دهم در مرداد ماه برنامه نقد صداوسیما روی آنتن باشد. پیچیده ترین دستگاه فرهنگی کشور هستیم. نزدیک به ۵۰ هزار نفر همکار و ۱۸ هزار بازنشسته که باید حقوق شان را بدهیم. ساختار گسترده ای داریم. با هر چاقوی جراحی نمی شود این اصلاح را ایجاد کرد.

رییس صداوسیما گفت: تمام دولت های ۲۰ سال گذشته همه به نوعی از صداوسیما ناراضی بودند و دلیل این بوده که صداوسیما دولتی نیست. فشار بر صداوسیما زیاد است و این طبیعی است. تمام نهادها به صداوسیما نیاز دارند.

جبلی افزود: روز گذشته برای مسائل آبادان شبکه خبر را به خط کردیم. دستور و خواهش از گوشه و کنار بود که بس کنید و دو سه ساعت فقط بپردازید. انعکاس اعتراضات ریزه کاری هایی دارد. قبل از این که مطالبات مردم به اعتراض تبدیل شود باید کاری کنیم. مردم اعتراض خودشان را باید روی آنتن ببینند نه کف خیابان. گره های ذهنی باید روی آنتن مطالبه شود. اعتراضات اصفهان را که پوشش دادیم مطالبه مشخصی داشت اما آیا اعتراضاتی که بانک را آتش می زنند را باید پوشش بدهیم؟

وی در مورد وضعیت عادل فردوسی نیز در پاسخ به سوال دانشجویان گفت: موضوع عادل در زمان من اتقاق نیفتاد. اگر من بودم همه تلاشم را می کردم که نرود و از ظرفیتش استفاده شود. من میراث دار وضعیتی هستم. همه فکر می کنند با امضای طلایی من کاری درست می‌شود. اما این مساله دو طرفه است. آن فرد هم باید بخواهد و قواعد بازی تیمی را بداند. او اصول کاری خودش را دارد. خودم با آقای فردوسی پور صحبت کردم. تلاش می کنم سرمایه ای را از دست ندهیم. مساله دو طرفه است. آنتن وقتی در اختیار هنرمند است نباید فکر کند که چه اتفاقی افتاده. یک سلبریتی برای یک برنامه چندصد میلیارد می گیرد. اگر ندهیم می رود. مدیریت چهره ها حساسیت دارد. مساله فقط فردوسی پور نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره ساترا با یادآوری این نکته که قانون اساسی در اصل ۴۴ همه چیز را مشخص کرده است اظهار داشت: صداوسیما قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست و هرگونه تولید محتوا براساس قانون اساسی به عهده صداوسیماست. هرگونه فعالیت صوت و تصویر در فضای فراگیر بر عهده صداوسیماست تا زمانیکه قانون حاکم است.

محتوای شیطان‌پرستی و مستهجن برخی محتواهای نمایش خانگی

وی درباره نظارت بر شبکه خانگی به محتوای مبتذل برخی سریال‌ها اشاره کرد و افزود: برخی محتوایی که انجا بارگذاری می‌شود محتواهای شیطان پرستی و مستهجن و صد درصد ضد دینی و ضد امنیتی دارد. چه کسی باید این را مدیریت کند؟ خود شما شاید همین الان رویتان نشود با خانواده یکی از قسمت‌های یکی از سریال‌ها را ببینید. البته من اسم نمی‌برم. ما اگر ادعای نظارت داریم ادعای سلیقه‌ای ما نیست؛ وظیفه‌ای است که قانون اساسی بر عهده ما گذاشته و ما موظف به حفظ امنیت فرهنگی جامعه هستیم. ما موظفیم به حفظ امنیت فرهنگی جامعه حریم خانواده هستیم و از این مسئولیت‌مان کوتاه نمی‌آییم. قانون اساسی اگر تغییر کرد مسئولیتش هم تغییر می‎کند.

طهماسب، حیاتی و عطاران قلم‌خورده‌های قرمز نیستند

ایرج طهماسب هم بزرگ شده و سرمایه صداوسیماست. کلاه قرمزی برند ثبت شده سازمان است. مسأله چیز دیگری است. امسال قرار بود عید در خدمت او باشیم اما مشکلی برای خودشان پیش آمد

جبلی در پاسخ به نبود برخی چهره‌ها مثل حیاتی هم گفت: حیاتی در دوره من روی آنتن بود و من بازنشستگی‌اش را تمدید کردم. یقین دارم به هیچ وجه صداوسیما مشکلی با او ندارد و بازنشسته شده است. قابلیت‌هایی که از یک مجری خبر انتظار داریم شاید از چهره جوان‌تر بهتر بتوان کمک گرفت. ایرج طهماسب هم بزرگ شده و سرمایه صداوسیماست. کلاه قرمزی برند ثبت شده سازمان است. مسأله چیز دیگری است. امسال قرار بود عید در خدمت او باشیم اما مشکلی برای خودشان پیش آمد. اطمینان به شما می‌دهم که طهماسب، حیاتی و عطاران هیچ‌یک جزو قلم‌خورده های قرمز نیستند.

جبلی درباره بیست و سی هم توضیح داد: بله در بیست و سی حتماً باید موضوعات جدید تر باشد. قرار بود این بخش خبری به مسایلی بپردازد که جایی دیگر مطرح نمی‌شود اما چون پربیننده شد همه میل و شهوتی نسبت به آن پیدا کردند و خواستند آنجا دیده شوند. فکر کنم باید بیست و چهل راه بیندازیم که کارهای قبلی را در آن انجام بدهیم.

چرا مدیر شبکه سه تغییر نکرد؟

وی درباره چرایی تغییر نکردن علی فروغی در شبکه سه هم اظهار کرد: مدیران شبکه‌های سلامت، پنج و دیگر شبکه‌ها هم تغییر نکرده‌اند. نمی‌توانیم بگوییم حتما باید آقای فروغی تغییر کند. چرا؟ چون مساله آقای فردوسی‌پور پیش آمده است. آیا ملاک ما برای حفظ و عزل مدیر فقط یک مساله باید باشد؟ همه در معرض تغییر هستند و عقد اخوت با هیچ مدیری نبستیم. هر کسی را بر اساس عملکردش قضاوت می‌کنیم. حتی خود من در معرض تغییر هستم.

در ماجرای هواپیمای اوکراین چند گزینه را باید مطرح می‌کردند

رئیس صداوسیما درباره پوشش رسانه‌ای ماجرای هواپیمای اوکراین عنوان کرد: یک بار دیگر یاد آنها را که برادرزاده خودم هم جزو آنها بوده است گرامی می‌دارم. من آن زمان رئیس صداوسیما نبودم. اما وقتی مسئولان می‌گویند شلیک نبوده صداوسیما می‌تواند بگوید بوده است؟ آیا می‌توانیم روایتی غیر از روایت اصلی داشته باشیم؟

هر دستگاهی مسئول دارد. اگر عادلانه نگاه کنیم، مقام مسئول و دستگاهی که باید اعمال نظر می‌کرد گفته این طوری نبوده. صداوسیما چطور می‌توانست تشخیص بدهد و بگوید بوده است؟ این انتقاد بیش از اینکه متوجه رسانه باشد متوجه مسئولانی است که بلافاصله اظهار نظر داشته و به آن شکل اطلاع رسانی کرده‌اند. در آن ماجرا چند گزینه را باید مطرح می‌کردند و می‌گفتند ما در حال بررسی هستیم. البته رسانه می توانست بهتر عمل کند.

«سلام فرمانده» ایدئولوژیک است

جبلی درباره پخش سرود «سلام فرمانده» و ایدئولوژیک بودنش توضیح داد: گفتند «سلام فرمانده» ایدئولوژیک است. بله هست مگر ایدئولوژی بد است؟ همین دیروز اسکار بیانیه داد و گفت یکی از ملاک‌ها برای قضاوت این است که خالقان آثار اعتقاد به همجنس گرایی داشته باشند. این تحمیل ایدئولوژی نیست؟ چرا وقتی به ما می‌رسد ایدئولوژی ایراد دارد. اگر اعتقاد داریم ایدئولوژی ما اسلام و انقلاب اسلامی است پس به آن افتخار می‌کنیم. این ایدئولوژی باید در محتوای رسانه‌ای ساری و جاری باشد.

دل ما هم از تبلیغات خون است

رئیس صداوسیما درباره تبلیغات بازرگانی تاکید کرد: دل ما هم خون است چه کار کنیم؟ تبلیغات بازرگانی از این حیث که معرفی محصولات و امکان کشور است خوب است. اما چون مجبوریم حجم زیادی را پخش کنیم تا حقوق آخر ماه را بدهیم بد است. مجبوریم برخی محتواها را که که سوهان روح مخاطب و تجمل‌گرایی است تحمل کنیم. باید این قالب را تغییر بدهیم.

برخی موارد از دست ما در رفت

وی در پاسخ به انتقال دانشجویی از حضور سلبریتی ها در برنامه‌های نوروز و تحویل سال بیان کرد: در موضوع سلبریتی محوری در نوروز حق دارید. ما هم شرمنده شما شدیم و باید عذرخواهی کنیم. اگر راستش را بخواهید برخی موارد از دست ما در رفت.

جبلی در پاسخ به دانشجویی که از ابتدا تا انتهای جلسه نوشته عادل فردوسی را نشان می‌داد گفت: من همه جزییات را گفتم. او نگاه متفاوت خود را دارد. فردوسی‌پور یک نگاه دارد و اقتضای مدیریتی هم یک نگاه دارد. تجربه‌های آینده هم اقتضائاتی دارد

پاسخ به انتقادها از گزارش‌ اخیر بیست و سی

رییس صداوسیما درباره پرداختن صداوسیما به ارز ترجیحی گفت: قانون گفته بود دولت دوازدهم باید این کار را انجام دهد. اما انجام نداد و حالا دولت سیزدهم این کار را می‌کند. ارز ترجیحی نه در جیب مصرف کننده و دولت؛ بلکه در جیب افراد رفته است. آیا ما به عنوان رسانه باید تبیین کنیم که ارز ترجیحی که هیچکس با آن موافق نبوده چه مضراتی داشته است؟ ما به نکته این پرداختیم. آیا ما باید در یک تصمیم کمک کنیم یا اخلال ایجاد کنیم. قضاوت ما این بود که این طرح خیلی خیلی حساس را باید کمک کرد. ما باید در کنار دولت و مردم باشیم. مقام معظم رهبری گفته اند به دولت در تصمیمات بزرگ کمک کنید.

وی درباره انتقاد از گزارش‌های اخیر بیست و سی درباره هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد: شاید بدسلیقگی بوده است. وقتی یک ساعت یک وزیر صحبت می کند مردم حال شنیدنش را ندارند. کار ما در رسانه ساده سازی است. این گزارش ها باید در راستای ساده سازی ساخته شود. از معاونت سیاسی خواستم دقت بیشتری کنند. من هم اعتقاد دارم برخی از این گزارش نباید به این شکل طراحی می‌شد و به معاونت سیاسی هم گفتم اما هدف این بود گفته شود این طرح برای دهک‌های پایین خوب بوده است. دهک‌های بالا شاید این تغییر را نبینند اما برای دهک‌های پایین فقیر حتما برایشان مفید بوده است.

شعار «ننگ ما ننگ ما صداوسیمای ما» را پخش کردیم

این ما بودیم که اعتراضات اصفهان را پخش کردیم. برخی نمی‌خواستند و خودشان هفته بعدش هم برای صداوسیما و هم مردم اصفهان خط و نشان کشیدند. چون می‌خواستند مردم به کف خیابان بیایند. اما ما شعار «ننگ ما ننگ ما صداوسیمای ما» را پخش کردیم

جبلی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پخش اعتراضات مردمی گفت: این ما بودیم که اعتراضات اصفهان را پخش کردیم. برخی نمی‌خواستند و خودشان هفته بعدش هم برای صداوسیما و هم مردم اصفهان خط و نشان کشیدند. چون می‌خواستند مردم به کف خیابان بیایند. اما ما شعار «ننگ ما ننگ ما صداوسیمای ما» را پخش کردیم. هر رسانه‌ای در دنیا در پوشش اعتراض مدلی دارد و ما هم استثنا نیستیم. هرکدام از این اعتراض‌ها مدلی را لازم دارد.

وی در پاسخ به نقدها درباره کیفیت پرداخت رسانه ملی به موضوع ارز ترجیحی تصریح کرد: من این نقد را می‌پذیرم که در موضوع ارز ترجیحی سهم نقدها باید بیشتر می‌شد. اما اجرای این طرح اگر با کار درست پیش برود هیچ مقام مسوولی نمی‌گوید ما صبح جمعه فهمیدیم. شبهاتی که ما پرسیدیم عیناً شبهات مردم بود.

رییس صداوسیما در پاسخ به پرسش دیگری درباره حذف ربنای شجریان و همچنین پخش موسیقی‌ها و سریال‌های سخیف و کم مایه گفت: ویروسی که باعث شد این عوارض در بدنه محتوای رسانه دیده شود همین است که به هر قیمتی باید آنتن را پر کرد. مثلاً فکر می‌کنند روزی پانصد قطعه موسیقی باید پخش شود. مگر چقدر می‌شود محتوای فاخر داشت؟ در طول دو دهه اخیر به پر کردن آنتن به هر قیمتی رو آوردیم و به محتوا و لایه‌های پنهان در متن توجه نکرده‌ایم. نه مرجعیت و نه کیفیت را نتوانسته ایم حفظ کنیم. مخاطب هم خوشش نمی‌آید. طبیعی است رویشان را برمی گردانند. برای برطرف کردن این عوارض همان عمل جراحی لازم است تا آن دمل و ویروس را حذف کنیم. مرجعیت نباید به هر قیمتی به دست بیاید. مرجعیتی که محتوای غیر صحیح را بخواهد به جامعه القا کند خوب نیست. حرف اول را محتوا می‌زند.

جبلی در پاسخ به دانشجویی که از ابتدا تا انتهای جلسه نوشته عادل فردوسی را نشان می‌داد گفت: من همه جزییات را گفتم. او نگاه متفاوت خود را دارد. فردوسی‌پور یک نگاه دارد و اقتضای مدیریتی هم یک نگاه دارد. تجربه‌های آینده هم اقتضائاتی دارد.

نهال