انتشار فراخوان نخستین جشنواره داستان کوتاه “معرفی زن مسلمان ایرانی” در مشهد

فراخوان نخستین جشنواره داستان کوتاه "معرفی زن مسلمان ایرانی" طی آیینی با رونمایی از پوستر آن توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در محل این اداره کل منتشر شد.

به گزارش سینما خراسان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی روز شنبه در آیین رونمایی از این پوستر به نقش آفرینی های حضرت زینب (س) به عنوان نمونه بارز زن مسلمان در تاریخ اشاره کرد و گفت: یکی از ماجراهای اصلی در واقعه عاشورا، نقش آفرینی محوری حضرت زینب (س) است که در فضای اسارت و افشاگری ظلم یزدیان تبلور می یابد.

محمد حسین زاده افزود: نقش حضرت زینب در دوره چهل روزه تا اربعین، تببین گری بوده که کاملا عزت مند است و کاملا از موضع قدرت و عظمت صحبت می کند، در این راستا نمونه های بسیار زیادی از نقش آفرینی زن مسلمان در تاریخ صدر اسلام وجود دارد اما در انتقال آن با ضعف بزرگی مواجه بوده ایم.

وی اظهار داشت: در دوره ای که جهان غرب به دنبال ایجاد الگوی کاذب از زن به عنوان یک عنصر کالایی یا تجاری از غرب است، معرفی زن مسلمان انقلابی کار بزرگی است که توسط نظام جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.

وی بیان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نه زن را به مثابه عنصر خنثی در حصار منزل پنهان کرد و نه به عنوان یک کالای تجاری در بازار، اجازه سوء استفاده از وی را داد، حجابی که در انقلاب اسلامی بر آن تاکید می شود، پوششی است تا در آن زن بتواند فعالیت اجتماعی انجام داده و اثر گذاری اجتماعی داشته باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: نمونه های بسیاری از زن مسلمان ایرانی در کشورمان وجود دارد که هم مادران و همسران نمونه بوده و هم در مشاغل گوناگون به علقه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رسیده اند.

حسین زاده تاکید کرد: باید تلاش شود تا الگوی درست نقش آفرینی زن مسلمان ایرانی در قالب هنر و ادبیات به مردم عرضه شود که متاسفانه در این بخش کم کاریهای صورت می گیرد، به طوری که امروز کمترین فیلم سینمایی ساخته شده که نقش رفیع زن را به منصه ظهور برساند، کمتر سریالی ساخته یا داستانی نوشته شده است که زن در آن نقش محوری داشته و نمونه یک زن مسلمان و جریان ساز را نشان دهد.

وی اظهار داشت: جشنواره داستان کوتاه نقش آفرینی زن مسلمان ایرانی که با حمایت معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و به همت موسسه فرهنگی بانوان ناشر و اهل قلم طراحی شده است، تلاشی برای تقویت تولیدات ادبی در حوزه نقش زن مسلمان ایرانی است و ان شاا.. بتوانیم زمینه تولید داستان های بلند و رمان را نیز در این بخش فراهم کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم، مدیر مسئول موسسه فرهنگی “بانوان ناشر و اهل قلم”، محورهای این جشنواره را جایگاه الگویی بانوان در خصوص “تاریخ سازی، جهاد پایداری ، اجتماع، خانواده، فرهنگ، هنر و رسانه” برشمرد و گفت: نویسندگان می توانند آثار خود را حداکثر تا تاریخ ۲۹ مهرماه امسال به نشانی اینترنتی ab.nasher@yahoo.com ارسال نمایند.

فریده سلطانی افزود: مراسم پایانی این جشنواره و معرفی آثار برتر در آذرماه امسال برگزار و همزمان با این آیین داستانهای منتخب در قالب کتاب چاپ و رونمایی می شود.