اکران فیلم “شرخر” در پاتوق فیلم مشهد

فیلم "شرخر" ساخته علی خزائی فر در چهارمین برنامه از سلسله برنامه های پاتوق فیلم مشهد هشتم مرداد ماه، با حضور دستاندارکاران و عوامل فیلم، مسوولان هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر حوزه هنری خراسان رضوی و جمعی از کارشناسان و دوستداران سینما برگزار شد.

کارگردان فیلم “شرخر” در نشست نقد و بررسی بعد از نمایش آن در محل پردیس سینمایی هویزه گفت: این فیلم ۶ سال قبل با هزینه شخصی به میزان ۱۲۰ میلیون تومان در مشهد ساخته شد که معادل ۱.۵ میلیارد تومان کنونی است، می توان گفت به نحوی در فروش این فیلم ضرر کردم زیرا صدا و سیما با استانداردهای خودش فیلم را به قیمت ۲۱۰ میلیون تومان از من خرید اما آنقدر این پول دیر به دست من رسید که از ارزش آن کاسته شده بود لذا سود زیادی عاید من نشد.

علی خزائی فر افزود: “شرخر” برای صدا و سیما به صورت سریال سه قسمتی ساخته شد که امروز شما نسخه خلاصه شده آن را دیدید، البته از نظر من “شرخر” ظرفیت تبدیل شدن به فیلم سینمایی را داشت اما چون با هزینه شخصی ساخته شده بود و از دیدگاه عموم، ساختن فیلم سینمایی توسط سینماگران مشهد دور از انتظار به نظر می رسید، لذا به صورت سریال ساخته شد.

وی بیان کرد: احساس می کردم اگر “شرخر” را بتوانم با بازیگران مشهدی بسازم، شاید موثرتر واقع گردد تا اینکه با بازیگران تهرانی ساخته شود، انصافا بازیگران “شرخر” چیزی کمتر از بازیگران تهرانی نداشتند و به خوبی نقش خود را ایفا کردند، آنان بعد از ساخت این فیلم مورد توجه مردم نیز قرار گرفته بودند و بعضا برخی از آنان به اسم “شرخر” از سوی مردم خطاب می شدند.

خزائی فر با اشاره به یکی از ویژگیهای صدا و سیما گفت: اگر چه فیلم‌ها بعضا توسط صدا و سیما چندان رضایت کامل سینماگران را جلب نمی کند، اما نمایش یک فیلم یا سریال را آنقدر تکرار می کند که شاید ۱۵ تا ۲۰ بار از تلویزیون پخش شود، این باعث می شود که تقریبا همه فیلم را ببینند.

ممکن نیست به سینما قید مکان زده شود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سینمای مشهد اظهار داشت: اصلا ممکن نیست که به سینما قید مکان زده شود، در هر صورت سینما، سینما است، شاید منظور از سینمای مشهد فیلم‌هایی است که در این شهر ساخته می شود، سینما هنر گرانقیمت و تخصصی بوده و طبیعی است که دستاندرکاران سینما در پایتخت جمع شوند، شاید هم غیرعادی باشد که شما در چند شهر ایران چند مرکز سینمایی تولید فیلم ببینید.

وی اضافه کرد: روال در کشورهای دیگر هم به همین صورت است، چون دستاندرکاران سینما کم هستند، در یک شهر گرد هم جمع می شوند با این حال آنچه مشهد را مستثنی می کند، این است که این منطقه از قدیم ظرفیت خوبی در حوزه تئاتر و سینما داشته است، تعداد بسیار زیادی از کارگردانان، بازیگران و عوامل فنی فیلم کشور اهل مشهد هستند، اگر هم این افراد به تهران مهاجرت کرده اند، دلیلش عدم بستر فیلمسازی در مشهد بوده است اما آنان در تهران با دیگر سینماگران ادغام و گم شده اند.

این فیلمساز ادامه داد: اگر مشهدی بودن در سینمای مشهد معنا پیدا می کند، باید به وجه تمایز آن با پایتخت نشینان فکر کرد، فیلمسازان مشهدی بهتر می توانند موضوعات محلی را تشخیص بدهند و کار کنند، این ایده که مشهد هم مثل تهران به مرکزی برای فیلمسازی تبدیل شود، ایده جدیدی نیست، مشهد یک مرکز صنعتی با سرمایه گذاران بزرگ است، چندین اداره دولتی دارد که از هنر حمایت می کنند، افراد فوق العاده مستعد در عرصه بازیگری و نویسندگی و کارگردانی دارد، همیشه این امیدواری بوده است که سینماگران مشهدی دور هم جمع شوند و بتوانند حرکتی را در حوزه فیلم آغاز کنند، حال اگر فیلم سینمایی نشد، در حوزه تله فیلم می توانند وارد عمل شوند.

وی خاطر نشان کرد: در دوره ای حدود ۱۰ سال قبل که صدا و سیما وضعیت مالی بهتری داشت، کمک‌های بهتری به سینما می کرد اما چند سالی است که دیگر در مشهد فیلمی ساخته نمی شود، شاید یکی از دلایل عدم ساخت فیلم در مشهد توسط مشهدی ها، هزینه های بالای فیلمسازی، ترس از عدم فروش فیلم و بازگشت سرمایه باشد.

خزائی فر اظهار امیدواری کرد انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد بتواند زمینه تولید فیلمهای سینمایی بلند یا حداقل تله فیلم را در این شهر فراهم کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص لزوم ساخت شهرک سینمایی در مشهد گفت: من همیشه مخالف ساخت شهرک سینمایی در این شهر بودم، یک استودیو یا سوله که محلی برای اجرای لوکیشن ها باشد، کافی است، آنچه واقعا مشهد نیاز دارد، همتی بلند از سوی نهادهای دولتی برای حمایت از ساخت فیلم سینمایی در این شهر است، ساخت هر فیلم یک امتیاز برای مشهد به حساب می آید، لازم نیست سنگ‌های بزرگ را برداریم، برداشتن همین سنگ‌های کوچک در مسیر راه سینماگران هم کفایت می کند، فیلمها به تدریج راه خود باز خواهند کرد و الهام بخش برای ساخت فیلم‌های بیشتر خواهند شد.

بسیاری با کلمه سینمای مشهد مشکل دارند

محمدی، یکی از کارشناسان سینما نیز در این نشست گفت: بسیاری با کلمه سینمای مشهد مشکل دارند و می گویند که ما اساسا در مشهد سینمای مجزایی نداریم، کما اینکه شهرهای دیگر کشور نیز از سینما مجزایی برخوردار نیستند، بهرحال ما یا سینما داریم یا نداریم، چون عده ای در این شهر در حال ساخت فیلم هستند اما زمانی این فعالیت چرخه موثر و کاملی پیدا می کند که از آن حمایت شود.

وی اظهار داشت: خیلی از کشورهای دیگر دنیا سینماتک‌ هایی دارند که فیلم‌های تولیدی محلی را نمایش می دهند، آنها از جریان اصلی سینما نیستند، بلکه متعلق به جریان مستقل سینما هستند، ما هم در ایران سینمایی داریم که جدا از بدنه و جریان اصلی سینما در پایتخت است اما این بخش به خوبی شکل نگرفته است، در این راستا اگر فیلمسازی در مشهد تقویت شود، نوع دیگری از مخاطب را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: فیلم “شرخر” نمونه خوبی بود که نشان دهد، استحکام فیلمنامه ای و بخش فنی این فیلم می تواند در جایی خارج از جریان اصلی سینمای ایران شکل بگیرد و عرضه شود، متاسفانه تنهایی جایی که می شود این فیلم‌ها را عرضه کرد، صدا و سیما است که شاید نتواند ویترین خوبی برای نمایش این اثرها باشد، این ظلم مضاعفی است که به فیلمسازان در دیگر شهرهای ایران به دور از پایتخت وارد می شود.

این کارشناس سینما گفت: شما در پایتخت هم اثرهای سینمایی ضعیف می بینید اما اسم سینمای ایران را دارند، در مقابل فیلمهای مستند شریفی در شهرهای مختلف ایران تولید می شوند که اصلا در جایی به نمایش درنمی آید، آن هم فیلمهایی که صاحب ایده و فکر هستند، دغدغه دارند و سطح سینمای کشور را ارتقا می دهند اما چون لیبل سینمای اصلی را ندارند، دیده نمی شوند.

محمدی بیان کرد: به عقیده ما باید سینماگران مشهدی به این بلوغ برسند که بتوانند بودجه های بخش خصوصی را برای تولید فیلم جذب کنند، چنین انتظاری را نمی توان از دستگاه های دولتی داشت و باید فرآیندها و شیوه های جذب سرمایه گذار خصوصی را یافت و به کار برد.

دبیر انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد نیز در این نشست گفت: پاتوق فیلم مشهد با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت فیلمسازان مشهدی، شنبه ها در سینما هویزه شهر مشهد برگزار شده و تاکنون سه هفته را پشت سر گذاشته است که ضمن نمایش فیلم و نشست تخصصی درصدد ارتقای جایگاه سینمای این شهر و کشور است.

محمدرضا فرهادی نیا افزود: این انجمن همچنین در حال تهیه استارتاپی است تا از نمایش فیلم به تولید آن دست یابد، از آنجا که در آستانه روز ملی سینما قرار داریم، از استاندار خراسان رضوی انتظار داریم جلسه شورای اداری استان را در این روز به موضوع سینما اختصاص دهد.

در فیلم “شرخر” سعید توکلی، محمد علی صولتی، سحر شفیعی و طیبه ابراهیمی ایفای نقش کرده اند، موضوع این فیلم در مورد مرد جوانی است که چکهای دیگران خریداری کرده و آنها را وصول می کند، در این بین به دختری علاقه مند می شوند که مسیر زندگیش را تغییر می دهد.