بازتعریف سینمای کودک در عرصه بین‌الملل/ ۳ سینماگر تجلیل می‌شوند

نشست رسانه ای سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با حضور علیرضا تابش دبیر این رویداد برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، نشست خبری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان صبح امروز ۱۵ مردادماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. در ابتدای این نشست علیرضا تابش […]


نشست رسانه ای سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با حضور علیرضا تابش دبیر این رویداد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، نشست خبری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان صبح امروز ۱۵ مردادماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیرضا تابش دبیر این جشنواره ضمن عرض تبریک به مناسبت روز خبرنگار عنوان کرد: سلامی به کودکان و نوجوانان ایران دارم که سرمایه های ایران هستند خوشبختم که نشست رسانه ای جشنواره با ایام گرامیداشت روز خبرنگار مصادف شده است؛ خبرنگارانی که برای ساختن جهانی آگاه تلاش می کنند.

وی افزود: یاد شهید عزیز صارمی را گرامی می دارم که روز خبرنگار به یاد و نام وی نامگذاری شد و از سوی برگزارکنندگان این جشنواره نیز به شما خیر مقدم عرض می کنم. همه تلاش ما این بوده است که با برنامه‌ریزی هایی که همکاران من در تهران و اصفهان برای جستجوی خوب فیلم های کودک کرده‌اند، بتوانیم جشنواره‌ای در خور داشته باشیم هرچند که در همه کارهای اجرایی ضعف ها و نقاط قوتی وجود دارد که امیدوارم به نقاط قوت اضافه کنیم و شاهد موفقیت های بیشتر در سینمای کودک و نوجوان باشیم.

سپس دبیر جشنواره ۶ محور بنیادی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان را قرائت کرد.

وی در این یادداشت تاکید کرد: نخستین تحول را می توان تغییر نگرش از اثر به منظومه دانست در این جشنواره پس از مدت ها سنت تولید فیلم به صورت صرف به کناری گذاشته شد و کیفیت فیلم ها مهم پنداشته شد. تاکید بر شفاف سازی گام بزرگی بود که ما را به این سمت هدایت کرد مدیران مختلف خود را در شیشه ای احساس می کنند که هر حرکت آنها رصد می شود. ما در بخش ملی با ۷ فیلم با کیفیت روبرو هستیم و نه تنها دغدغه‌ای در این مورد نداریم بلکه در انتظار فیلم های با کیفیت هستیم.

وی ادامه داد: ما به دنبال تصویری شفاف از سینمای کودک و البته کیفیت فیلم ها هستیم که این امر بیش از اعداد و ارقام برای ما مهم بوده است. در این دوره توجه به ابعاد بین المللی برای ما اهمیت داشته به طوری که با ایجاد کتابخانه ویدیویی، دعوت از مهمانان بین المللی و برگزاری پنل ها تلاش کردیم فضای سینمای کودک را در عرصه بین الملل باز تعریف کنیم. حضور موفق در عرصه های بین المللی در سایه خلاقیت و توانایی هنرمندان شدنی است چون ما از مزیت هایی برخوردار هستیم که در کمتر کشوری دیده می شود. تلاش همکاران ما در بخش بین الملل به تصویر کشیدن توانایی ها بوده است‌.

تابش یادآور شد: واقعیت این است که نخستین قدم در سودآوری در سینمای کودک ضمن توجه به مفاهیم فاخر، توجه به فعالان این حوزه است. ما کمیته های مختلف برای این امر تشکیل دادیم و همه فیلم های راه یافته به بخش مسابقه تحلیل اقتصادی شد. این امر باعث ایجاد زبانی مشترک می شود و این بخش به استقلال می رسد.‌ محور بعدی صنایع مجاور سینماست که این موضوع اهمیت بنیادی دارد. توجه ویژه به انیمیشن، نگاهی به فیلم های کوتاه و بلند و … نشان می دهد جشنواره سی و دوم نگاهی خاصی به صنعت تصویر فراتر از سینما خواهد داشت. خوشحالم اعلام کنم امسال در کنار جشنواره سومین المپیاد فیلمسازی به شکلی نو برگزار می شود. در این المپیاد که ۶۰ فیلمساز کودک و نوجوان در آن شرکت می کنند، ۹ فیلمساز برجسته هم حضور خواهند داشت.

دبیر جشنواره بیان کرد: جشنواره امسال به پاس احترام به سه تن از پیشکسوتان عرصه سینما و کودک که مخرج مشترک هر سه بزرگوار استمرار در این عرصه بوده است، به مهین جواهریان بانوی فعال در انیمیشن، علیرضا رضاداد مدیری پویا و مریم سعادت بازیگر پیشکسوت هنرهای نمایشی اختصاص دارد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: از مجموع آثار خارجی متقاضی، دویست عنوان فیلم به جشنواره راه یافت. مجموع آثار ایرانی متقاضی ۲۷۷ عنوان بودند که ۲۰۵ عنوان توسط هیات انتخاب ارزیابی شدند و آثار راه یافته ایرانی ۳۶ عنوان هستند. مجموع آثار بخش وب سری ۳۹ عنوان و مجموع سینماهای که در اصفهان به نمایش فیلم ها اختصاص دارند ۱۱ سالن است. فیلم ها در سه نوبت به نمایش در می آید و همزمان در سراسر کشور توسط ادارات کل شاهد نمایش گزیده فیلم های سینمایی هستیم. ۲ منطقه آزاد هم به نمایش گزیده فیلم ها در یک نوبت می پردازند.