برلیناله شصت و نهم شروع به کار کرد

جشنواره فیلم برلین شب گذشته با تحسین ایستاده حضار به افتخار دیتر کاسلیک مدیر جشنواره کار خود را آغاز کرد. به گزارش سینما خراسان به نقل از ورایتی، شب گذشته پنجشنبه ۷ فوریه مصادف با ۱۸ بهمن ماه دیتر کاسلیک مدیر جشنواره فیلم برلین که امسال برای آخرین بار این مسئولیت را برعهده دارد، در […]


جشنواره فیلم برلین شب گذشته با تحسین ایستاده حضار به افتخار دیتر کاسلیک مدیر جشنواره کار خود را آغاز کرد.

به گزارش سینما خراسان به نقل از ورایتی، شب گذشته پنجشنبه ۷ فوریه مصادف با ۱۸ بهمن ماه دیتر کاسلیک مدیر جشنواره فیلم برلین که امسال برای آخرین بار این مسئولیت را برعهده دارد، در مرکز توجه بود و وقتی به صحنه رفت تا به ستارگان بین‌المللی، فیلمسازان و دوست‌داران سینما برای آخرین بار خوشامد بگوید با تحسین همگی حضار روبرو شد.

شصت و نهمین دوره جشنواره برلین با قطعه موسیقی عاشقانه‌ای به سبک دهه ۱۹۲۰ آغاز شد که خواننده مردمی آلمانی مکس رابه، آن را به افتخار دیتر کاسلیک اجرا کرد. آنکه انگلکه که اجرای مراسم دیشب را برعهده داشت، در خواندن این ترانه رابه را همراهی کرد.

در این مراسم مونیکا گوترس وزیر فرهنگ و رسانه از کاسلیک برای ۱۸ سال مدیریت یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های فیلم جهان تشکر و قدردانی کرد.

به گفته وی کاسلیک با توجه به بخش سیاسی این جشنواره موفق به جلب توجه بیشتری به این رویداد شده است.

وی افزود: خرس برلیناله ما به رنگ طلایی و نقره‌ای، جایزه زیبای ما و مشهورترین سفیر سینمای ماست ولی تنها یک نفر می‌تواند تکمیل کننده آن باشد و او تو هستی؛ دیتر عزیز و در مراسم افتتاحیه هجدمین دوره خودت و شصت و نهمین دوره برلیناله ما، شایسته این هستی که در مرکز توجه باشی.

گوترس تحسین خود را با تاکید بر این ادامه دارد که جشنواره فیلم برلین هر سال ۳۵۰ هزار بلیت می‌فروشد و این همه افراد ساعت‌ها در صف می‌ایستند تا این روزها را به عنوان زیباترین برنامه شهر تجربه کنند.

گوترس با تمجید از برلیناله برای حمایتش از فیلمسازان زن، نقل قولی از مجسمه‌ساز آلمانی رنه سینتنیس کرد مبنی بر اینکه «هر قدرتی فساد می‌آورد. بنابراین فرد معنوی کسی است که همیشه در اپوزیسیون باشد.»

از هنرمندانی که دیشب در افتتاحیه برلین حضور داشتند می‌توان به اندی مک‌دوول بازیگر، فاتح آکین کارگردان و یوناس داسلر اشاره کرد که امسال با «دستکش طلایی» در برلین حضور دارند. ویم وندرس، روسا فون پرونهایم و دیتلف بوک، دیوید کراس و فرانتس روگوفسکی از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

تیم جدید مدیریت برلیناله شامل کارلو چترین و ماریته رایسنبک که از سال آینده وظیفه خود را انجام می‌دهند نیز در مراسم حضور داشتند.

این دوره مراسم کارش را با نمایش «مهربانی غریبه‌ها» ساخته لونه شرفیگ کارگردان و فیلمنامه‌نویس دانمارکی آغاز کرد که درامی معاصر درباره شخصیت‌های متفاوتی است که در تلاش برای زنده مانده در زمستان نیویورک هستند.

امسال بیش از ۴۰۰ فیلم تازه به جشنواره آمده‌اند و این افتخاری برای جشنواره است که نزدیک به نیمی از فیلم‌های جشنواره (۱۹۱ فیلم) به سینماگران زن تعلق دارند.