برگزاری تولیدمحور «فیلم ۱۰۰»

مسئولان برگزاری جشنواره فیلم «۱۰۰» ضمن تأکید بر رویکرد «تولیدمحور» این جشنواره از تلاش برای کشف استعدادهای تازه در این رویداد خبر دادند. به گزارش سینما خراسان، نشست خبری دوازدهمین جشنواره «فیلم ۱۰۰» صبح امروز ۶ اسفندماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این نشست یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این رویداد […]


مسئولان برگزاری جشنواره فیلم «۱۰۰» ضمن تأکید بر رویکرد «تولیدمحور» این جشنواره از تلاش برای کشف استعدادهای تازه در این رویداد خبر دادند.

به گزارش سینما خراسان، نشست خبری دوازدهمین جشنواره «فیلم ۱۰۰» صبح امروز ۶ اسفندماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این رویداد ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(س) به ارائه توضیحاتی درباره جشنواره فیلم ۱۰۰ پرداخت و عنوان کرد که این جشنواره از روز چهارشنبه ۸ اسفندماه ساعت ۱۴ آغاز به کار می‌کند.

وی افزود: سینمای ایران نیاز به تغییر و تحول و پوست‌اندازی دارد و این اتفاق در بستر فیلم‌های کوتاه می‌تواند میسر شود. حوزه هنری راهبرد جوان‌گرایی را به عنوان یک هدف کلیدی در پیش گرفته و در سال‌های اخیر شاهد این موضوع در بخش‌های مختلف بوده‌ایم. جشنواره فیلم ۱۰۰ یکی از این ظرفیت‌هاست که می‌تواند در معرفی و شناسایی فیلمسازان جوان و مهجور کمک کند.

جشنواره فقط یک بهانه است

در ادامه علی قربانی دبیر این رویداد سینمایی اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنیم که دوازدهمین دوره این رویداد را آغاز می‌کنیم. وقتی جشنواره در سال ۸۲ طراحی شد یک فکر بکر پشت آن بود. با توجه به نسل جدید ابزارهایی که در راه بود، ما به یک رسانه جدید نیاز داشتیم که خوراک برای پیام‌رسان‌ها تولید کند. دوستان این جشنواره را طراحی کردند و به خوبی آن را تا اینجا رساندند اما جشنواره برای ما یک بهانه است و هیچگاه اهمیت چندانی در مقایسه با تولیدات نداشته است.

هدف ما تنها برگزاری جشنواره نیست. از همین رو به افزایش تولید و پخش فکر می‌کنیم تا بتوانیم مفاهیم را انتقال دهیموی افزود:‌ هدف ما این است که هرچه بیشتر تولید داشته باشیم و این امر بزرگترین دغدغه ما بود. البته در کنار این موضوع به پخش هم فکر می‌کردیم. فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای به خودی خود در سینما دارای پیام «اخلاق» هستند و به راحتی و درستی به مخاطب ارایه می‌شوند و کارکرد خود را می‌کنند. هدف ما تنها برگزاری جشنواره نیست. از همین رو به افزایش تولید و پخش فکر می‌کنیم تا بتوانیم مفاهیم را انتقال دهیم.

قربانی ادامه داد: شعار این جشنواره «سینمای اخلاق» است و هرگاه درباره اخلاق صحبت می‌کنیم می‌گوییم جامعه ما در اخلاق دچار مشکل است. کدام یک از ما می‌تواند انکار کند که در بسیاری موارد مثل رانندگی، محیط زیست و … دچار بی اخلاقی هستیم؟ بنابراین نیاز داریم لحظه به لحظه تلنگر بزنیم. امروز سینمای «صد ثانیه‌ای» می‌تواند در کنار مردم به طور دائم باشد و فرهنگ‌سازی کند. ما پشتوانه غنی فرهنگی داریم از سوی دیگر دین ما دینی است که در آن فراوان پیام اخلاقی وجود دارد.

وی افزود: ما در طول این سال‌ها برای تولید تلاش کردیم. در جشنواره فیلم ۱۰۰ به دنبال فیلم‌های کامل بودیم، یعنی یک فیلم با تمام مولفه‌های سینما. به طوری که اگر یک فیلم به لحاظ ایده و داستان خوب بود ولی ساختار مناسبی نداشت آن را کنار گذاشتیم.

قربانی عنوان کرد: ما به سراغ افراد و نهادهای بسیاری رفتیم و گفتیم این جشنواره متعلق به ما یا حوزه هنری نیست و متعلق به مردم است و به تولید کمک کنید. برای مثال به نیروی انتظامی گفتیم کمک کنید تا فیلم ساخته شود. من از کمیته امداد تشکر می‌کنم که سراغ تولید رفتند هرچند ممکن است آثارشان را به جشنواره ما ندهند اما همین که به سراغ تولید رفتند خوب است و این اتفاق باید از طریق دستگاه‌های مختلف رخ دهد و فرهنگ‌سازی شود تا یاد بگیریم چگونه رفتار کنیم و در جامعه راحت تر زندگی کنیم.

می‌خواهیم درگاه کشف استعدادها باشیم

سپس محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل سپهر سوره هنر بیان کرد: علاوه‌بر اینکه نگاه جشنواره تولیدمحور است، بیشتر می‌خواهد از هنرمندان جوان کمک کند و دوست داریم یک درگاه ورودی برای کشف استعدادها باشیم در واقع همه جشنواره‌های حوزه هنری این چنین و نگاهمان به این است که اگر هنرمندی در این جشنواره‌ها برگزیده می‌شود در ادامه حمایت‌های حوزه هنری را به همراه داشته باشد.

وی افزود: دوازدهمین دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ با یک سال وقفه برگزار می‌شود چراکه محدودیت‌های مالی ما را بر آن داشت تا جشنواره را به صورت دوسالانه برگزار کنیم. ما در این جشنواره بخش فیلم اولی‌ها را جدا کردیم تا شاهد رویش‌ها باشیم.

زرویی نصرآباد در ادامه ضمن بیان تعداد فیلم‌های رسیده و راه یافته به بخش‌های مختلف این جشنواره توضیح داد: حاصل کل این فیلم‌ها ۹ سانس است که فیلم‌ها در بخش‌های مختلف روی پرده می‌روند.

قربانی هم مطرح کرد: در بخش بین‌الملل ما به دنبال این بودیم که آثار کوتاه خوب جهانی را داشته باشیم و به فیلمسازان خودمان نشان بدهیم ولی از آنجایی که بیشتر به فرم توجه کرده بودند شاید سنخیتی با جشنواره ما نداشتند. ‌

فیلم کوتاه تمرین است و فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای تخصص

دبیر این رویداد سینمایی توضیح داد: ما با وسواس آثار مختلف را دیدیم و ترجیح ما این بود که در بخش بین‌الملل یک سانس بیشتر نداشته باشیم. به شخصه اعتقاد دارم جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای مقدمه‌ای برای سینمای حرفه‌ای نیست چراکه دیده‌ایم برخی از اساتید می‌گویند فیلم‌های کوتاه یک تمرین است اما فیلم‌های صد ثانیه‌ای یک تخصص است. برای مثال اگر به بسیاری از فیلمسازان خوب بگویید فیلمی صد ثانیه‌ای بسازد نمی‌تواند. بنابراین این ۲ موضوع کاملا تفکیک شده است و باید فیلمسازان خوب فیلم‌های صد ثانیه ای را حفظ و حمایت کنیم. فیلم صد ثانیه یک تخصص مستقل است.

فیلم «دایان» ساخته بهروز نورانی‌پور و «دیدن این فیلم جرم است» ساخته رضا زهتابچیان در این جشنواره به نمایش در می‌آیند چراکه هر دو کارگردان از فیلم کوتاه سازان خوب هستند و همچنان در این حوزه فعال هستندقربانی ادامه داد: ما در سازمان سینمایی حوزه هنری در طول سال فارغ از این جشنواره، فیلم صد ثانیه‌ای تولید می‌کنیم یعنی ۲ مرکز باشگاه فیلم سوره و مرکز مستند حوزه هنری در این حوزه فعال هستند. همینطور مرکز انیمیشن حوزه هم به این مسأله توجه می‌کند. همه فیلمسازانی که می‌توانند فیلم خوب و درجه یک تولید می‌کنند می‌توانند به ما مراجعه کنند کما اینکه بسیاری از آنها در طول این سال‌ها آمده و اتفاقا موفق هم شده اند.

نمایش دو فیلم بلند در جشنواره فیلم ۱۰۰

وی بیان کرد: اگر ۲ فیلم بلند را در جشنواره دیدید تعجب نکنید؛ فیلم «دایان» ساخته بهروز نورانی‌پور و «دیدن این فیلم جرم است» ساخته رضا زهتابچیان در این جشنواره به نمایش در می‌آیند چراکه هر دو کارگردان از فیلم کوتاه سازان خوب هستند و همچنان در این حوزه فعال هستند.

قربانی در پاسخ به اینکه چرا از مجموعه انیمیشن «دیرین دیرین» اثری در جشنواره حضور ندارد، گفت: ما تعدادی از این آثار را جمع کرده‌ایم و قرار است در بخش «زنگ اخلاق» به نمایش در بیاید. ‌ در بحث اقتصادی آثار هم تدابیری اندیشیده شده تا بتوانیم فیلم‌های تولید شده را در وی‌اودی‌ها به نمایش بگذاریم و همه درآمد حاصل از آن را به فیلمساز و صاحبان فیلم‌ها بدهیم. ضمن اینکه باشگاه فیلم سوره آثار را رصد می‌کند و به آثار برتر جایزه حمایت از تولید را می‌دهد. البته این اتفاق در سال گذشته هم رخ داده است و شعار نیست.

وی درباره بخش «حمایت از کالای ایرانی» هم عنوان کرد: این بخش واقعاً دغدغه ماست و آثار خوبی به دستمان رسیده که به صورت جداگانه داوری می‌شود. از داوران هم تشکر می‌کنم برای مثال آقای رضا میرکریمی که خودش درگیر جشنواره جهانی فیلم است با یک تماس به ما پیوست بقیه داوران هم که هرکدام یک ژنرال هستند با وجود گرفتاری‌ها بسیار به ما کمک کردند.

نصرآباد درباره جوایز جشنواره هم گفت: تمام بخش‌ها برای دریافت جایزه بزرگ که مبلغ ۱۵ میلیون تومان دارد می‌توانند با هم رقابت کنند. در بخش اصلی هم جایزه بهترین کارگردانی ۱۲ میلیون تومان خواهد بود.