برگزاری فراجناحی ۱۶ سال «تصویر سال»/ بودجه دولتی نداریم

سیف الله صمدیان دبیر شانزدهمین جشن «تصویر سال» برگزاری فراجناحی ۱۶ دوره این رویداد را مثبت ارزیابی کرد. به گزارش سینما خراسان، سیف الله صمدیان در نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر که سه‌شنبه ۳۰ بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، با اشاره به افزایش چند برابری شرکت‌کنندگان در […]


سیف الله صمدیان دبیر شانزدهمین جشن «تصویر سال» برگزاری فراجناحی ۱۶ دوره این رویداد را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش سینما خراسان، سیف الله صمدیان در نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر که سه‌شنبه ۳۰ بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، با اشاره به افزایش چند برابری شرکت‌کنندگان در این رویداد، پیشنهادی مبنی‌بر گسترش فضای خانه هنرمندان ایران ارائه کرد و گفت: سال ۸۲ که برای اولین جشن تصویر سال را راه‌اندازی کردیم، ۱۲۰ هنرمند حضور داشتند که این میزان هر سال افزایش یافت و الان فضای کنونی خانه هنرمندان پاسخگوی نیاز جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر نیست. در این مسیر حتی کف راهروهای خانه را برای عکس‌های زلزله بم نمایشگاه برگزار کردیم تا اینکه در دوره‌ای چهار گالری جدید همزمان با جشن تصویرسال آغاز به کار کردند. در حال حاضر پیشنهاد می‌دهم تا فضای خانه هنرمندان ایران حداقل دوبرابر شود تا پاسخگوی نیاز جوانان هنرمند باشد.

وی در ادامه جشن تصویر سال را جشنواره‌ای فراجناحی دانست و توضیح داد: برایمان خوشایند است هر سال که می‌گذرد جشن تصویر سال برای هنرمندان شوری ایجاد می‌کند که فراتر از سیاست به هنر می‌پردازند. لحظه زیباتری را در مراسم اهدای جوایز شاهدیم که روابطی فراتر از روابط اجتماعی و سیاسی شکل می‌گیرد و همه این مسایل به جو خانه هنرمندان ایران برمی‌گردد.

صمدیان تاکید کرد: این حرکت مستقل نشان داده، می‌شود در کشوری که بدون مصلحت‌گرایی جشنواره‌ای برگزار نمی‌شود، یک جشنواره بدون حاشیه برگزار کرد.

وی به اهدای جوایز و تندیس ویژه ۱۰ سالگی بخش زیر ۲۵ سال (محسن رسول اف) اشاره کرد و گفت: از ۱۰ سال پیش بخشی با عنوان محسن رسول اف شامل آثار جوانان زیر ۲۵ سال راه‌اندازی کردیم که امسال همزمان با ۱۰ سالگی این بخش، تندیس‌های ویژه‌ای اهدا می‌شود. چون بودجه دولتی برای اهدای جوایز جشن تصویر سال نداریم، جوایز را از طریق اسپانسر تامین می‌کنیم اما بنیاد محسن رسول‌اف و خانواده وی، هزینه جایزه‌های بخش زیر ۲۵ سال را تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: به مناسبت ۱۰ سالگی بخش محسن رسول‌اف در رویداد جشن تصویر سال، مروری بر ۱۰ سال برگزیده‌های جشنواره‌ فیلم تصویر خواهیم داشت. همچنین به این مناسبت، ۹ تندیس ویژه علاوه بر تندیس‌های معمول جشن تصویر سال و فیلم تصویر اهدا می‌شود که شامل، ۵ تندیس در بخش عکاسی، دو تندیس در بخش سینما، یک تندیس در بخش نگاهی دیگر و یک تندیس در بخش کاریکاتور و کارتون است.

صمدیان با اشاره به بخش سینمایی جشنواره فیلم تصویر بیان کرد: جشن تصویرسال متشکل از بخش نمایشگاه سالانه جشن تصویر سال شامل نمایش آثار راه یافته به این بخش و جشنواره فیلم تصویر است. ویژگی خاص جشنواره فیلم تصویر برگزاری ۲۰ روزه آن است که در دنیا کم‌نظیر است. دو سالن خانه هنرمندان ایران در پنج سانس در اختیار جشنواره فیلم تصویر است و در بخش جشنواره جشنواره‌ها، فیلم‌های برگزیده سه جشنواره سینماحقیقت، فیلم کوتاه تهران و جشن خانه سینما را اکران می‌کنیم.

وی با اشاره به بخش ایران ما (عکس‌های موبایلی) در جشن تصویر سال، بیان کرد: امسال تصمیم گرفتیم با همراهی اسپانسرمان، کتاب ایران ما را منتشر کنیم که به ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌پردازد. این کتاب که شامل ۳۰۰ اثر برگزیده خواهد بود، نگاهی ویژه به خلاقیت هنری در عکس‌ها خواهد داشت.

دبیر شانزدهمین جشن تصویر سال در ادامه به نمایش ۱۶ پروژه عکاسی از ۱۶ عکاس به صورت مالتی مدیا در گالری نامی اشاره کرد و گفت: در این بخش پروژه‌ عکاسی کیمیا رهگذار (پرتره‌های استودیویی و پولاروید)، پروژه عکاسی مصطفی نوده (ما هیچ، ما نگاه)، پروژه عکاسی ستاره سرداری (عکس‌های زندگی روزمره «نرگس آبیار» کارگردان سینما)، پروژه عکاسی افشین آریافر (بر مدار عدم و عکس‌های قدیمی خانواده‌های ایرانی)، پروژه عکاسی ارسلان امانتی (اینجا، مراقب خنده‌های خود باشید/ آسایشگاه بیماران ذهنی)، پروژه عکاسی محمدرضا قوام‌پور (مجموعه صورت بی‌نقاب/ پرتره‌های اهالی سینمای ایران)، پروژه عکاسی حسین محمودی و کاوه مناف‌زاده (رگه‌های شور/ عکس‌های دریاچه ارومیه)، پروژه عکاسی احمد معینی‌جم (مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷)، حامد ملک‌پور (بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸)، میلاد بهشتی (استادیوم خانوادگی/ پخش زنده جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸)، نعیم احمدی (فوتبال جام ملت‌های آسیا)، امین جمالی (عکس‌های ورزشی المپیک و جام جهانی) منا هوبه فکر و مقداد مددی (جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸)، گزیده کارتون‌ها و کاریکاتورهای منتشر شده در مطبوعات ایران ۱۳۹۷ به کوشش آروین و مالتی مدیای عکس‌های برگزیده بخش «ایران ما» با موسیقی فردین خلعتبری در گالری نامی به نمایش در می‌آید.

وی با بیان اینکه شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر سوم اسفندماه ساعت ۱۶ با رونمایی از کتاب سه جلدی فیلم‌های سینمایی گاو، ناخدا خورشید و باد صبا اثر آلبرت لاموریس و نمایش فیلم سینمایی قصر شیرین آغاز می‌شود، گفت: ۹۰۰ قاب روی دیوار خواهیم داشت که با قیمت ۴برابری چاپ شده‌اند.

صمدیان در پایان هیات داوران بخش‌های مختلف تصویرسال را برشمرد و گفت: حسن فتحی، رخشان بنی‌اعتماد، پیمان شادمانفر، پیروز کلانتری، ساعد نیک‌ذات و مهناز افضلی، هیات داوران بخش فیلم هستند. هیات داوران بخش گرافیک شامل مجید بلوچ، ابراهیم حقیقی و کوروش پارسانژاد، هیات داوران بخش کاریکاتور نیز شامل کامبیز درم‌بخش، جمال رحمتی و بزرگمهر حسین‌پور، هیات داوران بخش عکس نیز شامل رعنا جوادی همسر زنده‌یاد بهمن جلالی، رضا معطریان و مهدی وثوق‌نیا هستند.