تألیف «تاریخ موسیقی ادیان» به پایان رسید/ تدوین یک مجموعه ۲۰ جلدی

مؤلف و پژوهشگر موسیقی از پایان تألیف کتاب «تاریخ موسیقی ادیان» و آماده سازی آن برای انتشار در بازار موسیقی و کتاب خبر داد.  به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از مهر، کیوان پهلوان مؤلف و پژوهشگر موسیقی درباره جدیدترین فعالیت هایش گفت: طی یکی دو سال گذشته به شدت درگیر تألیف […]


مؤلف و پژوهشگر موسیقی از پایان تألیف کتاب «تاریخ موسیقی ادیان» و آماده سازی آن برای انتشار در بازار موسیقی و کتاب خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از مهر، کیوان پهلوان مؤلف و پژوهشگر موسیقی درباره جدیدترین فعالیت هایش گفت: طی یکی دو سال گذشته به شدت درگیر تألیف مجموعه پژوهشی «تاریخ موسیقی ادیان» بودم که کار تألیف و گردآوری آن به اتمام رسیده و بر اساس برنامه ریزی ها قرار است تا چند ماه آینده در قالب یک مجموعه چند جلدی در دسترس مخاطبان قرار گیرد. در این کتاب تلاش شده تا ضمن مطالعه دقیق کتاب‌های آسمانی از جمله قرآن کریم، انجیل و تورات ضمن معرفی تاریخ موسیقی در ادیان ذکر شده به آئین‌ها و ادیان پیش از آنها نیز بپردازم.

وی درباره پرداخت مؤلف به موسیقی هنرمندان شیعی در جهان اسلام افزود: آنچه از موسیقی جهان اسلام در این کتاب به آن پرداخته شده طرح مباحث در یک قالب کلی اما با روایتی کامل است که مذهب تشیع نیز ذیل جهان اسلام به حساب آمده و پیرامون موسیقی آن تحقیقاتی صورت گرفته است. البته موسیقی در جهان اسلام در یک فضای تقریباً یکسانی قرار دارد اما ممکن است وقتی از موسیقی کاتولیک و پروتستان صحبت می‌کنیم تفاوت‌هایی وجود داشته باشد ولی در مجموع سعی شده نکته مبهمی از موسیقی ادیان در این مجموعه پژوهشی باقی نماند. کما اینکه ما در آئین هندوئیسم و بودائیسم و بسیاری از آئین‌ها نیز تحقیقاتی انجام دادیم که چند هزار صفحه شده و فکر می‌کنم می‌تواند مجموعه‌ای قابل اتکا برای پژوهشگران حوزه موسیقی و مردم شناسی باشد.

پهلوان در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: همان طور که قبلاً هم توضیح داده بودم تدوین مجموعه ۲۰ جلدی «فرهنگ تعزیه در جامعه ایرانی» از مدت‌ها پیش به پایان رسید. در این کتاب‌ها که همراه با آثار نوشتاری اش بسته صوتی نیز منتشر شده، عناصر و اجزای مربوط به مجالس شبیه خوانی در تمام مناطق کشور با ذکر نمونه‌های مختلف چه در حوزه نمایشی و چه موسیقایی برای پژوهشگران و علاقه مندان ارائه شده است. تألیف این مجموعه بیست جلدی نتیجه بیش از ۲ هزار ساعت تصویربرداری و فایل صوتی من و متین رضوانی پور از هنرمندان و تعزیه خوانانی است که در تمام مناطق کشور مشغول به فعالیت هستند.