تئاتر در کشورهای خارجی متکی به حمایت های بخش خصوصی است

نشست تئاتر ملل در مریوان در حالی برگزار شد که گروه های خارجی اکثرا از حمایت های بخش خصوصی از این گونه هنری در خارج از کشور خبر دادند. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان به نقل از مهر، نشست تئاتر ملل ظهر امروز با حضور شماری از کارگردانان شرکت‌کننده از کشورهای مختلف در حاشیه […]


نشست تئاتر ملل در مریوان در حالی برگزار شد که گروه های خارجی اکثرا از حمایت های بخش خصوصی از این گونه هنری در خارج از کشور خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان به نقل از مهر، نشست تئاتر ملل ظهر امروز با حضور شماری از کارگردانان شرکت‌کننده از کشورهای مختلف در حاشیه برگزاری چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.

در جریان برگزاری این نشست هر کدام از کارگردانان شرکت کننده به بیان گزارشی از وضعیت تئاتر خیابانی و نوع حمایت های صورت گرفته از این حوزه هنری در کشور خود پرداختند،.

تیتیا بومیستر از کشور هلند که یکی از اساتید حوزه تئاتر در این کشور می باشد در خصوص وضعیت تئاتر خیابانی و فستیوال‌های بین المللی کشور هلند، اظهار داشت:

اکنون پنج جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی و انواع تئاتر خیابانی و تئاتر خارج از صحنه در این کشور فعالیت دارند.

این استاد تئاتر اعلام کرد: دو نوع تئاتر در هلند موجود است، یک نوع برای حضور در آن باید بلیط تهیه کرد و نوع دیگر شکل مرسوم تئاتر خیابانی همانند مریوان است که به‌صورت اجرای عمومی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف تئاتر نشاندن لبخند بر چهره ی تماشاچی است، افزود: بنابراین برای رسیدن به این هدف فرم تئاتر خیابانی در هلند از آنتراکت‌های کوتاه و جلوه‌های بصری بهره گرفته می‌شود.

برگزاری فستیوال تئاتر خیابانی در روسیه

آناستا، کارگردان اثر درها از کشور روسیه در این کنفرانس بیان کرد: برای اولین حضور در ایران و این جشنواره بسیار خوشحالیم و سطح برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بسیار مطلوب است .

همچنین یوژنی شکاووف کارگردان تئاتر که نمایندگی از کشور روسیه در این دوره از جشنواره شرکت کرده است، عنوان کرد: فستیوال بین المللی تئاتر در این کشور وجود دارد و کشور های مختلفی د ر آن حضور دارند.

وی ادامه داد: تا کنون از ایران نماینده ای حضور نداشته است اما ما در تلاشیم از هنرمندان حاضر در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان جهت شرکت در این جشنواره‌ها برای دوره های آتی دعوت به‌عمل آید.

تئاتر خیابانی ارمنستان متکی به خود است

هایک اسرائلیان، کارگردان تئاتر خیابانی در کشور ارمنستان که در این دوره از حضور خود در ایران راضی است ، گفت: تئاتر خیابانی یکی از جدیدترین انواع تئاتر در کشور ارمنستان است و در دانشگاه‌های این کشور هم سرفصل درسی تحت عنوان تئاتر خیابانی وجود ندارد.

وی از تبدیل تئاتر صحنه به تئاتر خیابانی در ارمنستان خبر داد و گفت: هنرمندان بر اساس نیاز تئاتر خیابانی ملزومات و تجهیزات تئاتر صحنه‌ای را تغییر داده و در قالب تئاتر خیابانی اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به این که بخش خصوصی از طریق فروش بلیت کسب در آمد می‌کنند، افزود: تئاتر در این کشور بودجه دولتی ندارد و متکی به خود است.

الکساندر لیاخوف کارگردان رژه نمایش نیز در این نشست با بیان اینکه چهار نوع تئاتر در اوکراین وجود دارد، گفت: تئاترهای خیابانی در اکراین سابقه ۲۵ ساله دارد و علاقمندی در این زمینه بالا است.

وی با اذعان به اینکه تئاتر خیابانی اکراین با پانتومیم بیشتر معنا یافته است، تصریح کرد: فعالیت‌هایی در خصوص راه‌اندازی دانشگاه خاص تئاتر خیابانی در این کشور صورت گرفته تا بتوان به صورت تخصصی این هنر زیبا را تدریس کرد.

این کارگردان اکراینی با ذکر اینکه تمام هزینه‌های تئاتر اکراین ازطریق بخش خصوصی تأمین می‌شود، گفت: دولت هیچ کمکی به تئاترهای خیابانی نمی‌کند و بخش خصوصی در این بخش به تنهایی فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه جو خوبی بر تئاتر خیابانی مریوان حاکم است، خاطرنشان کرد: این شرایط به‌دلیل استقبال بی‌نظیر تماشاچیان محقق شده است.

جوردی بردفرامون نماینده هنرمندان کشور ایتالیا نیز با اشاره به اینکه تئاتر خیابانی تبادلی بین هنرمند و مخاطب است، اظهار کرد: این جو تنها در عرصه تئاتر خیابانی به‌دلیل ارتباط مستقیم با مخاطب می‌تواند به منصه ظهور برسد.

وی با بیان اینکه یک رشته تخصصی در دانشگاه‌های این کشور وجود ندارد، گفت: سمینارهای آموزشی و کارگاه‌های تخصصی جهت آموزش تئاتر خیابانی در ایتالیا فعال است.

این کارگردان ایتالیایی با اعلام اینکه نقاط خاصی در ایتالیا وجود دارد که به‌صورت متمرکز تئاتر خیابانی کار می‌کنند، تصریح کرد: حمایت‌های مالی دولتی برای تئاتر خیابانی در کشور ایتالیا محدود است و هنرمندان به درآمد خود متکی هستند.

وی با ذکر اینکه اجرای تئاتر خیابانی در ایتالیا مرتبط با ایام خاص، برنامه‌ها، مراسمات و جشن‌ها برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: درآمدزایی هنرمندان تئاتر خیابانی از طریق شرکت در فستیوال‌ها کسب می‌شود.

وی تصریح کرد: استقبال از تئاتر خیابانی در استان کردستان به دلیل حضور تماشاچیان هنرمند و هنرشناس مردمان کُرد بی‌نظیر بوده و جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یکی از بهترین جشنواره‌های تخصصی حوزه تئاتر خیابانی است.

کارگردان برزیلی هم در ادامه این نشست عنوان کرد: تبادل و ارتباط بین هنرمند و مخاطب اصلی‌ترین رسالت تئاتر خیابانی است.

وی در پایان یادآور شد: در برزیل رشته تخصصی تئاتر سنتی وجود دارد ولی تئاتر خیابانی و عروسکی ندارد.