تئاتر راهیان نور مروج فرهنگ دفاع مقدس است

اهواز- مجری طرح سومین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور با بیان اینکه راهیان نور ظرفیت شکوفایی تئاتر دفاع مقدس را دارد، گفت: تئاتر خیابانی ظرفیت و ارتباط تنگاتنگی با مخاطب دارد. مصطفی بوعذار در گفتگو با سینما خراسان با بیان اینکه تئاتر یکی از بهترین گزینه‌های ماندگاری مفاهیم فرهنگ دفاع مقدس است، اظهار کرد: […]


اهواز- مجری طرح سومین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور با بیان اینکه راهیان نور ظرفیت شکوفایی تئاتر دفاع مقدس را دارد، گفت: تئاتر خیابانی ظرفیت و ارتباط تنگاتنگی با مخاطب دارد.

مصطفی بوعذار در گفتگو با سینما خراسان با بیان اینکه تئاتر یکی از بهترین گزینه‌های ماندگاری مفاهیم فرهنگ دفاع مقدس است، اظهار کرد: تئاتر خیابانی به واسطه ظرفیت و ارتباط تنگاتنگ با مخاطب سرعت بالایی در انتقال مفاهیم دینی دارد.

وی افزود: تئاتر خیابانی راهیان نور تنها فعالیت هنری مستمر و پویایی است که در یادمان‌ها و مناطق عملیاتی به اجرا در می‌آید.

بوعذار تصریح کرد: همت و تلاش گروه‌های نمایشی شرکت کننده با کمترین امکانات موجود و شرایط خاص اجرایی بیشترین تأثیرگذاری را در میان مخاطبان داشتند که شایسته تقدیر هستند.

مجری طرح سومین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور با اشاره به تعدد سازمان‌ها و نهادهای موازی در سطح فرهنگ و هنر در کشور گفت: دغدغه ترویج فرهنگ و هنر دفاع مقدس به ویژه تئاتر خیابانی راهیان نور در میان همه مدیران فرهنگی مشترک نیست و اغلب در حد شعار با مقوله دفاع مقدس مواجه می‌شوند.

دبیر سوگواره ملی تئاتر خیابانی و تعزیه اربعین حسینی گفت: حجم بالای جشنواره‌های موضوعی که به نام دفاع مقدس و مقاومت با هزینه‌های بالا در اقصی نقاط و به هر مناسبت برگزار می‌شوند با مخاطبانی محدود مواجه هستند و خروجی مناسبی ندارند.

وی ادامه داد: جریان عظیم و مردمی راهیان نور متعلق به سازمان و نهاد خاصی نیست و همه برای رونق بخشی آن همت کنند تا نسل‌های آینده با تاریخ دفاع مقدس آشنا شوند.

رئیس انجمن تئاتر شاهد اهواز خاطرنشان کرد: کار فرهنگی و هنری در کشور، دشواری‌هایی دارد اما به فرموده مقام معظم رهبری «فعالیت‌های فرهنگی دفاع مقدس باید دو برابر شوند» و این انگیزه کافی برای همه فعالان و هنرمندان ارزشی است. مدیران فرهنگی کشور بدانند که مدیون شهدا هستیم و باید در عمل به وظایف خود در مقوله دفاع مقدس بخوبی عمل کنیم و از دادن شعار و آمار و ارقام پرهیز کنیم.

مدیر کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خوزستان با اشاره به عدم حمایت مدیران فرهنگی منطقه آزاد از هنرمندان استانی برای اجراهای تئاتر خیابانی راهیان نور تصریح کرد: ظاهراً راهیان نور جز اولویت‌های کاری آنان نیست.

وی تلاش و همت علی‌اصغر جعفری دبیر سومین همایش ملی «هنر دفاع» در امر برگزاری این رویداد ارزشمند را قابل ستایش ارزیابی کرد و افزود: علی‌رغم حجم بالای مشکلات مالی و محدودیت منابع با حمایت سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور چراغ تئاتر خیابانی راهیان نور روشن ماند که نشان از هدف‌گیری صحیح و تأثیرگذاری این همایش است.

داور جشنواره ملی ره‌آورد سرزمین نور ادامه داد: محتوای نمایش‌های منتخب بر اساس وصیت‌های شهدا و زندگینامه سرداران و امیران دفاع مقدس است و با بهره‌گیری از هنرمندان با تجربه تئاتر کشور لحظات ناب نمایشی را در یادمان‌های دفاع مقدس خوزستان به تصویر بکشند.

مجری طرح سومین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور گفت: اغلب نمایش‌های منتخب همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور برگزیده جشنواره‌ها و رویدادهای ملی هستند که با توجه به محدودیت‌های مالی نتوانستیم پذیرای هنرمندان بیشتری باشیم.

بوعذار خاطرنشان کرد: در سومین همایش، میزبان ۳۰ هنرمند تئاتر خیابانی از استان‌های ایلام، لرستان، البرز، اصفهان و خوزستان هستیم. البته سال گذشته با حمایت‌های صورت گرفته گستره همایش به صورت همزمان در چهار استان ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و خوزستان وجود داشت.

وی اظهار کرد: تئاتر خیابانی راهیان نور بر اساس دغدغه‌های شخصی و تعهد هنرمندان دفاع مقدس شکل گرفته که با حمایت مدیران ارزشی هدایت شده‌اند. تقدیر خانواده‌های شهدا به ویژه مادران شهدا و ایثارگران از هنرمندان پس از اجراهای خیابانی یکی از اثرات مطلوب در هنرمندان است.

این مدیر فرهنگی عنوان کرد: گاهی شاهد هستیم پس از اجرای نمایش‌های خیابانی راویان دفاع مقدس ادامه دهنده نمایش می‌شوند و مخاطبان را همراه خود می‌سازند که قابل تأمل است. تأثیرگذاری جریان راهیان نور و این مناطق و یادمان‌ها بر خود شخص هنرمند نیز بسیار بالاست و این یکی دیگر از اهداف همایش ملی است.

مجری طرح سومین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور افزود: استقبال عمومی مردم و میهمانان نوروزی راهیان نور از اجرای نمایش‌ها به حدی بود که گاهاً برای برنامه‌ها و همایش‌های دیگر استان‌ها از گروه‌های اجرایی این همایش دعوت می‌شد.

بوعذار گفت: امید است با همت دلسوزان فرهنگی و آنانی که به راستی دغدغه دفاع مقدس و ارزش‌های آن را می‌دانند شاهد تحرک و پویایی تئاتر دفاع مقدس در سطح کشور باشیم و با تقویت تئاتر خیابانی راهیان نور حرکتی ارزشمند برای مخاطبان و کاروان‌های راهیان نور انجام دهیم.