«تئاتر رول» به شهرستان‌ها می‌رود/ تماشاخانه شخصی ۳۰۰ میلیونی

تماشاخانه سیار «تئاتر رول» که در ایام سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افتتاح شد، با هدف اجرای تئاتر در نقاط مختلف ایران مورد بهره‌برداری قرار می گیرد. به گزارش سینما خراسان، در تئاتر ایران تعداد اندکی تماشاخانه‌های سیار وجود دارد که شاید مطرح ترین آن‌ها تریلی سیار و همچنین تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش […]


تماشاخانه سیار «تئاتر رول» که در ایام سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افتتاح شد، با هدف اجرای تئاتر در نقاط مختلف ایران مورد بهره‌برداری قرار می گیرد.

به گزارش سینما خراسان، در تئاتر ایران تعداد اندکی تماشاخانه‌های سیار وجود دارد که شاید مطرح ترین آن‌ها تریلی سیار و همچنین تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین تماشاخانه سیاری است که در دوره‌ای با حمایت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخته و فعال شد.

در ایام برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، محمود عباس‌زاده عضو کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر اقدام به رونمایی و افتتاح فعالیت تماشاخانه سیار «تئاتر رول» کرد؛ تماشاخانه‌ای که به گفته عباس زاده با دغدغه و هزینه شخصی ساخته شده و قرار است در نقاط مختلف کشور به اجرای تئاتر بپردازد.

عباس‌زاده درباره این تماشاخانه سیار و فعالیت آن به سینما خراسان گفت: تماشاخانه سیار مستقل ایران با نام «تئاتر رول» قرار است به همه جای ایران سفر کند. با توجه به اینکه سرانه ابنیه فرهنگی‌مان نسبت به جمعیت سرانه کمی است، با توجه به گستردگی کشور و اینکه نقاط محروم زیادی داریم و همچنین با توجه به اینکه حتی اگر در برخی نقاط دولت بودجه بدهد باز هم به صرفه نیست که سالن تئاتر احداث شود، جایگاه و تأثیرگذاری تماشاخانه سیار مشخص می‌شود.

وی اظهار کرد: پیش از این ساخت و فعالیت تماشاخانه سیار در انحصار دولت بوده که ما با کمک اداره کل هنرهای نمایشی، تماشاخانه سیار «تئاتر رول» را به صورت مستقل ساخته و فعال کردیم.

این هنرمند تئاتر خیابانی با بیان اینکه تلاش مان این است که از سازمان‌های دولتی و غیر دولتی بودجه بگیریم و خیلی منتظر اداره کل هنرهای نمایشی برای انجام کار نباشیم، یادآور شد: در کشور ما هر جا امور را به مردم سپرده اند خیلی دقیق تر انجام شده و حمایت مردمی باعث شده تا آن امور به بهترین شکل ممکن انجام شوند. به‌عنوان مثال وقتی تلویزیون طی برنامه‌هایی آزاد کردن زندانیان مسائل مالی را به مردم واگذار کرده، بسیار موفق عمل شده است.

عباس‌زاده ادامه داد: هدف ما «هنر برای همه و همه برای گسترش صلح جهانی» است و اینکه دیدن نمایش حق همه مردم ایران است.

وی درباره هزینه‌های ساخت و راه اندازی تماشاخانه سیار «تئاتر رول»، تأکید کرد: تا به حال برای خرید ماشین و تجهیز آن که البته هنوز کامل نشده ولی امکان اجرای نمایش را دارد، به صورت شخصی حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است. حدود ۳ سال هم برای دریافت مجوزهای لازم زمان صرف کردم و طی این ۳ سال هم عملا نتوانستم در جایی شاغل باشم.

این هنرمند عرصه تئاتر اظهار کرد: برای اینکه بتوانم از اعمال سلیقه‌های شخصی برای فعالیت «تئاتر رول» جلوگیری کنم شورایی مشورتی با حضور مجید امرایی و امیرحسین شفیعی و خودم شکل دادیم تا بتوانیم به بهترین شکل برای رقم زدن اتفاقی در سطح ملی، فعالیت کنیم.

عباس‌زاده درباره برنامه فعالیت‌های «تئاتر رول» گفت: به زودی راهی زاهدان می‌شویم تا در آنجا اجرا داشته باشیم که این اجراها توسط گروه خودمان انجام می‌شود. با شکل‌گیری جدی تر برنامه‌ها، وارد هر استان که بشویم از گروه‌ها و هنرمندان آن استان‌ها برای اجرا در تماشاخانه سیار «تئاتر رول» بهره خواهیم برد.

وی درباره برنامه‌های مدنظر برای اجرا در تماشاخانه سیار «تئاتر رول» توضیح داد: قرار است با «تئاتر رول» بازارچه تئاتر داشته باشیم یعنی از نمایشنامه‌خوانی گرفته، شاهنامه‌خوانی، رادیو تئاتر، ساخت عروسک در کنار بچه‌های روستاهای مختلف، برگزاری کارگاه‌های یک یا ۲ روزه در مناطقی که می‌رویم تا اجرای نمایش را طبق نظر شورا با مدیریت آقای مجید امرایی انجام دهیم.

این فعال حوزه تئاتر با اشاره به اینکه اداره کل هنرهای نمایشی بودجه‌های کمی دارد و نمی‌تواند از فعالیت ما حمایت کند، درباره برنامه ریزی برای جذب حمایت‌های مالی فعالیت‌های «تئاتر رول»، اظهار کرد: زمانی هم که من این کار را شروع کردم زیاد به بودجه‌های دولتی فکر نکردم. ایده‌آل من این است که هزینه‌ها را از طریق حامیان مالی خصوصی تأمین کنیم ولی تئاتر رایگان به مردم ارائه دهیم. دوست دارم «تئاتر رول» سمبلی باشد برای حضور شرکت‌های خصوصی در زمینه تبلیغ و حمایت از تئاتر که بسیار مظلوم است.

عباس‌زاده تصریح کرد: زمانی من رکورد بیشترین تعداد اجرا در یک روز را داشتم و در قله دماوند اجرا داشتم که فکر می‌کردم به این شکل می‌توانم تئاتر را معرفی کنم ولی امروز و در سال ۹۸ احساس می‌کنم تاریخ انقضای نمادین کار کردن تمام شده و باید عملا وارد میدان شویم تا با توجه به شرایط اقتصادی مردم بتوانیم تئاتر را به‌صورت رایگان در نقاط مختلف کشور به آن‌ها ارائه دهیم.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: دل خوش به حمایت مردم از این سیستم هستم. بسیاری از ارگان‌ها نیز می‌توانند برای پیشبرد اهداف خود از تئاتر حمایت کنند.