فقط با حمایت دولت می‌توان تئاتر را زنده نگه داشت

حسین پوریانی‌فرد کارگردان نمایش «هار» با اشاره به تصمیم منطقی تعطیلی سالن‌های تئاتر در شرایط قرمز شدن شهر تهران یادآور شد در صورت حمایت نشدن از تئاتر این هنر زنده نخواهد ماند. حسین پوریانی فرد نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «هار» که قرار بود از ۱۷ فروردین ماه در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برود درباره […]


حسین پوریانی‌فرد کارگردان نمایش «هار» با اشاره به تصمیم منطقی تعطیلی سالن‌های تئاتر در شرایط قرمز شدن شهر تهران یادآور شد در صورت حمایت نشدن از تئاتر این هنر زنده نخواهد ماند.

حسین پوریانی فرد نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «هار» که قرار بود از ۱۷ فروردین ماه در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برود درباره توقف اجرای این اثر نمایشی به دلیل قرار گرفتن تهران در وضعیت قرمز کرونا گفت: ما از ابتدا می‌دانستیم اگر تهران به دلیل گستردگی بیماری کرونا در وضعیت قرمز قرار بگیرد اجراهای تئاتر نیز متوقف خواهد شد که البته تصمیمی منطقی است. چون با این وضعیت و شرایط نامناسبی که وجود دارد اجرای تئاتر امکان‌پذیر نیست و هم برای گروه‌ها و هم مخاطبان خطرناک خواهد بود اما با عادی شدن وضعیت و اعلام از سرگیری فعالیت‌ها اجرا نمایش را شروع خواهیم کرد.

وی درباره تصمیم بر اجرای دوباره نمایش در شرایط این روزهای جامعه عنوان کرد: من هم دوست داشتم در زمان بهتری نمایشم را به صحنه ببرم و یا حداقل در موقعیتی که مردم کشورم تا حدودی واکسینه شده باشند و گروه نیز امنیت بیشتری داشته باشد اجرا کنم چون فعالیت بازیگرها فرقی با مشاغل پرخطر ندارد و مجبور هستند روی صحنه از ماسک استفاده نکنند. در نهایت تصمیم به اجرای نمایش در چنین وضعیتی یک انتخاب پرریسک است؛ این که انتخاب می‌کنید بعد از این همه مدت بیکاری اثری را به صحنه ببرید اما من و گروهم این مساله را پذیرفتیم که ممکن است نمایش قبل یا در حین اجرا به دلیل بحران کرونا تعطیل شود. انتقال فعالیت‌های تئاتری از گروه سه به دو کمی ما را امیدوار کرد اما چند روز بعد از آن شاهد قرمز شدن تهران بودیم و دیگر چاره‌ای جز تعطیلی نبود.

پوریانی فرد یادآور شد: به هر حال کل دنیا درگیر این شرایط هستند و تعطیلی سالن‌ها هم امری منطقی است پس نباید غر بزنیم و اعتراض کنیم. اما مساله اصلی حمایتی است که باید از صندلی‌های خالی شود که متاسفانه درست اتفاق نیفتاده است. فقط با حمایت دولت است که می‌توان تئاتر را زنده نگه داشت. اساساً ابتدا ما باید خودمان قبول کنیم که تئاتر یک ضرورت است تا بعد بتوانیم این مفهوم را به مخاطبانمان هم انتقال دهیم.

وی درباره انتخاب قیمت بلیت ۵۰ هزارتومانی برای نمایش عنوان کرد: این قیمت با توجه به تعداد اعضای گروه و ۹ بازیگری که در این شرایط روی صحنه هستند انتخاب خود من بود. تلاشم این بود که بیشتر دانشجویان به دیدن نمایش بنشینند و قصد داشتم تخفیف نیم بها برای دانشجویان قرار دهم اما از آنجا که تماشاخانه ایرانشهر قیمت بلیتی کمتر از ۳۵ هزار تومان ندارد ما هم مجبور شدیم قیمت بلیت دانشجویی را ۳۰ درصد یعنی همان ۳۵ هزار تومان قرار دهیم اما تخفیف دانشجویی همه روزه وجود خواهد داشت و اولویت من در زمینه مخاطب، دانشجویان هستند.

این کارگردان تئاتر درباره ویژگی‌های نمایش عنوان کرد: این اثر نمایشی برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی است و من بورسیه تحصیلی مدرسه تئاتر «اپیداروس» یونان را برای این نمایش دریافت کردم. نمایش آذر و دی ۹۷ نیز در تالار مولوی به صحنه رفت که جزو پرفروش‌ترین آثار این مجموعه شد. زمانی که قصد اجرای نمایشی را دارم به این فکر می‌کنم که چقدر کاری که می‌خواهم به صحنه ببرم بکر و کمتر تجربه شده است و همین وسواس هم باعث شده که در طول ۱۰ سال تنها سه نمایش اجرا کنم. تلاشم در زمان طراحی نمایش «هار» نیز به این صورت بود که کار برای خودم تازگی داشته باشد و بتوانم ذهن مخاطب را از شکل مرسومی که در تئاتر دیده به هم بریزم.

پوریانی فرد ادامه داد: نمایش نسبت به اجرای قبلی تغییراتی داشته است. فرمت اصلی همان است اما سالن عوض شده و نزدیک ۲ سال و نیم هم از اجرای قبلی گذشته و ما هم در این مدت همان آدم‌های قبل نیستیم.

وی  درباره داستان نمایش بیان کرد: در این نمایش مخاطب ابتدا با یک «کت واک» (فشن شو) مواجه می‌شود و افرادی را در لباس‌های مدرن و نامتعارفی که در فشن شوها می‌بینیم، مشاهده می‌کند. در ادامه این «کت واک» روند معمول خودش را از دست می‌دهد و تبدیل می‌شود به چیزی دیگر و ارجاع‌هایی داده می‌شود به اتفاقاتی که در کشور و حتی در سراسر دنیا رخ داده و حتی دغدغه‌های خود و من و بازیگران نمایش. در نهایت شاهد اضمحلالی هستیم که در این «کت واک» رخ می‌دهد.در این اثر نمایشی که تهیه کنندگی آن را حمید پورآذری بر عهده دارد، بردیا مشهودی، سپندار اعلم، مهدی قربانی، اکبر سلمانی اله دادی، میلاد افواج، نیما خطیب شاد، علی اصغر حسینی، جواد کارگر و علیرضا آشوری به ایفای نقش می‌پردازند./مهر