تجربه طراحی پوستر روز جهانی تئاتر عروسکی/به گرافیست‌ها غبطه خوردم

پوستر روز جهانی تئاتر عروسکی به مناسبت نودمین سال تأسیس یونیمای جهانی یا اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی توسط زهرا صبری از ایران طراحی شد. به گزارش سینما خراسان، روز ۲۱ ماه مارس مصادف با اول فروردین روز جهانی تئاتر عروسکی است که همه ساله از سوی یونیمای جهانی با قدمتی ۹۰ ساله گرامی داشته می‌شود. […]

پوستر روز جهانی تئاتر عروسکی به مناسبت نودمین سال تأسیس یونیمای جهانی یا اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی توسط زهرا صبری از ایران طراحی شد.

به گزارش سینما خراسان، روز ۲۱ ماه مارس مصادف با اول فروردین روز جهانی تئاتر عروسکی است که همه ساله از سوی یونیمای جهانی با قدمتی ۹۰ ساله گرامی داشته می‌شود. یونیما یا اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی قدیمی‌ترین سازمان بین‌المللی تئاتر عروسکی در جهان است که بیش از ۹۰ مرکز ملی و نمایندگی در سراسر جهان از جمله کشور ایران دارد.

سال ۹۸ و برای گرامیداشت روز جهانی تئاتر عروسکی، زهرا صبری کارگردان تئاتر و سرپرست گروه تئاتر «یاس تمام» پوستر این روز را با شعار «با هم حرکتی می‌آفرینیم» طراحی کرد.

صبری درباره اینکه چرا طراحی پوستر گرامیداشت روز جهانی تئاتر عروسکی توسط او انجام شد، به سینما خراسان گفت: از یونیمای جهانی در شهریورماه به من پیشنهاد شد که پوستر گرامیداشت روز جهانی تئاتر عروسکی را انجام دهم زیرا در یونیمای جهانی طی ۲ سال اخیر تصمیم بر این شده تا پوستر این روز توسط هنرمندان بین‌المللی تئاتر عروسکی طراحی شود.

وی اظهار کرد: این پیشنهاد هم برای من جذاب بود و هم هول‌انگیز چون من یک طراح و گرافیست نیستم ولی تجربه بسیار جالبی بود.

سرپرست گروه تئاتر «یاس تمام» درباره روند طراحی پوستر گرامیداشت روز جهانی تئاتر عروسکی، توضیح داد: محسن ولیحی طراح پوستر گروه «یاس تمام»، داریوش محمدخانی و مهدی آشنا به عنوان عکاسان این پروژه، بدون هیچ چشمداشتی من را همراهی کردند. ایده اولیه من جنین یک جوجه در داخل تخم مرغ بود که در طول شکل‌گیری طرح به یک جوجه متولد شده رسیدم. طراحی و ساخت این جوجه بسیار زمان‌بر و سخت بود زیرا قصد داشتم عروسکی که ساخته می‌شود برای همه مخاطبان با هنر نوع دیدگاه و فرهنگی دوست داشتنی باشد.

صبری ادامه داد: اتودهایی با ۲ نیمه تخم مرغ و جوجه ساخته شده زدم و بیش از ۴۰۰ عکس با تلفن همراه از این اتودها گرفته شد. از بین تمام عکس‌های گرفته شده یک عکس را انتخاب کردم و مرحله آخر عکاسی توسط آقای داریوش محمدخانی انجام شد. پس از اینکه عکس نهایی را تأیید کردم، محسن ولیحی باقی امور مربوط به پوستر را انجام داد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: در ابتدا فکر می‌کردم که فقط ایده پوستر باید از من باشد ولی در روند این پروژه متوجه شدم که باید همه کارها را هم خودم انجام دهم. دنیای گرافیست‌ها دنیای انفرادی جالبی است که به عنوان یک هنرمند تئاتر به آن غبطه خوردم.

وی با اشاره به رونمایی پوستر طراحی شده با شعار «با هم حرکتی می‌آفرینیم» برای گرامیداشت روز جهانی تئاتر عروسکی در روز ۲۱ مارس ۲۰۱۹ در کشور لهستان، تأکید کرد: با توجه به اینکه جوجه ساخته شده را برای پوستر روز جهانی تئاتر عروسکی و همزمان با نودمین سال تأسیس یونیمای جهانی طراحی و ساختم، قصد دارم آن را به موزه توپیک اسپانیا در شهر تولوسا منتقل کنیم تا باقی حیات خود را در آن موزه سپری کند.