تشکیل هسته‌ فکری از فعالان تئاتر شهرستانها در جشنواره استانی ضروری است

یک نویسنده و کارگردان تئاتر نیشابور در خصوص سی و دومین دوره از جشنواره تئاتر خراسان رضوی گفت: تشکیل هسته‌ فکری از فعالان تئاتر شهرستانها در این جشنواره که آنان را گرد هم آورد، نظراتشان بیان شود و از پیشنهادهایشان در نشستهای سیاستگذاری جشنواره به عنوان نمایندگان شهرستانها بهره گرفته شود، ضروری است.

محسن مسعودی‌فر در گفتگو با خبرنگار سینما خراسان افزود: تئاتر شهرستان‌ها خیلی مظلوم واقع شده است، به شهرستان‌ها در مقایسه با مراکز استان نگاهی عادلانه و یکسان نمی‌شود و اگر قرار است به تئاتر شهرستان‌ها احترام گذاشته شود، این مسئله باید به صورت عملی دیده شود و قدم اول این اتفاق است.

کارگردان نمایش «لبخند با طعم ماسک» درخصوص چگونگی پویاتر شدن جشنواره سی و دوم و رشد تئاتر شهرستان‌ها اظهار داشت: بهتر است مدیرکل ارشاد خراسان رضوی، برای ارسال سه اثر به جشنواره تئاتر فجر از استان، رایزنی‌های لازم را انجام دهند به این صورت که دو اثر از مشهد و یک اثر از دیگر شهرستان‌ها به جشنواره ارسال شود تا شهرستان‌ها یک سهمیه داشته باشند. همچنین اینکه بهتر است تئاترهای مشهد و دیگر شهرستانهای خراسان رضوی، به صورت جداگانه داوری شوند چراکه اگر دوجشنواره مجزا برگزار شود، رقابتِ سالم‌تری خواهیم داشت.

مسعودی فر با اشاره به اهمیت داوری در جشنواره تئاتر استان اظهار امیدواری کرد دبیر جشنواره به همراهِ تیم انتخابی‌اش نگاهی ویژه به محتوا، کیفیت و داوری جشنواره داشته باشد.

او خاطر نشان گرد: همواره داورهایی که برای جشنواره استان انتخاب می‌شدند اغلب از مشهد بودند و گاهی تنها یک نفر از شهرستان در بین داوران بود. همچنین داوران اغلب آموزشگاه تئاتر دارند و به تبع آن شاگردان‌شان هم در جشنواره حضور دارند، این مسئله هر سال این شبهه را به وجود می‌آورد که هر داور به آثارِ دانشجویان خود، توجه بیشتری نشان می‌دهد و این یکی از آسیب‌های جدی جشنواره است. من پیشنهاد می‌کنم که تیم‌داوران را از استان‌های دیگر انتخاب کنند، یا افرادی برای داوری انتخاب شوند که واقعا بی‌طرف باشند.

سرپرست گروه تئاتر «جوان» تاکید کرد: باید در جشنواره از حضور جوان‌ها بیشتر استفاده شود، پیشکسوتان نگین جشنواره هستند اما نباید از خاطر ببریم که جوانان با ایده‌های جدید و خلاقانه خود، آینده را رقم می‌زنند.
وی افزود: بسیاری از هنرمندان شهرستان‌ها سال‌هاست در جشنواره تئاتر استان شرکت نمی‌کنند. آنقدر تئاتر مشهد درگیر مشکلاتِ خودش است که کسی وقت نمی‌کند به تئاتر شهرستان‌ها رسیدگی کند، در شهرستان‌ها سالن خوب و استاندارد برای تئاتر وجود ندارد، در حوزه آموزش بسیار ضعیف عمل می‌شود همچنین اینکه مسئولان استان‌ به تاتر شهرستان‌ها توجهی نمی‌کنند فقط صرفا در زمان انتخابات انجمن و جشنواره استانی به ما سر می‌زنند.

مسعودی فرد گفت: در سالهای اخیر سالن‌های تئاتر به بخشِ خصوصی واگذار شد و این واگذاری همین تئاتر نیمه‌جانی راهم که در شهرستان‌ها باقی مانده به زودی از بین خواهد برد و صرفا نمایش‌های کودک و جنگ‌های خنده باقی خواهند ماند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه پنج دوره در جشنواره تئاتر استان شرکت داشته، بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم امسال تیم اجراکننده جشنواره، صداقت داشته باشد و به کارهای تمام گروه‌ها به یک اندازه و بدون حب و بغض اهمیت بدهد. بزرگترین ضربه‌ای که طی سال‌های گذشته در جشنواره تئاتر استان به نمایش‌ها خورد، اتفاقات پشت صحنه و انتخاب‌های از پیش تعیین شده بود.