تقابل یاکوزای ایرانی و یک فوتبالیست در تئاتر

کهبد تاراج از اجرای نمایش «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» که به تازگی نیز متن آن منتشر شده است از فروردین ماه در تماشاخانه ایرانشهر خبر داد. کهبد تاراج نویسنده و کارگردان تئاتر که به تازگی اجرای نمایش «یاماها» را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به پایان رسانده است درباره فعالیت‌های جدیدش به سینما خراسان […]


کهبد تاراج از اجرای نمایش «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» که به تازگی نیز متن آن منتشر شده است از فروردین ماه در تماشاخانه ایرانشهر خبر داد.

کهبد تاراج نویسنده و کارگردان تئاتر که به تازگی اجرای نمایش «یاماها» را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به پایان رسانده است درباره فعالیت‌های جدیدش به سینما خراسان گفت: طبق درخواستی که پاییز برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر به آقای حسین مسافر آستانه داده بودم درخواستم در شورا مورد قبول واقع و قرار بر این شد که از ۱۶ فروردین تا ۲۲ اردیبهشت نمایش «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» را در سالن سمندریان این مجموعه به صحنه ببرم.

وی ادامه داد: با وجودی که نمایش تنها ۲ بازیگر دارد اما کار بسیار سختی است و فکر می‌کنم این آخرین کاری باشد که با این بافت از ادبیات به صحنه ببرم. این متن را پارسال نوشتم و قصه ۲ کارگر ایرانی است که در اواخر دهه ۶۰ در ژاپن کار می‌کنند. کل نمایش در یک خواب می‌گذرد و فضای ذهنی این ۲ را در خواب می‌بینیم که یکی از آنها در کالبد حسین کریم پور معروف به حسین آدیداس می‌رود و دیگری در جلد مجتبی محرمی بازیکن سابق فوتبال می‌رود. حسین آدیداس از سرشناس‌ترین ایرانی‌هایی بوده که در ژاپن کار می‌کرده و در واقع به یکی از یاکوزاهای ژاپن تبدیل شده و بعدها نیز کشته می‌شود.

تاراج یادآور شد: حمید پورآذری طراحی صحنه نمایش را برعهده دارد که دکور سخت و نورپردازی پیچیده‌ای خواهیم داشت. بهروز پناهنده و ارسطو خوش رزم نیز بازیگران نمایش هستند. البته ابتدا قصد نداشتم خودم نمایش را کارگردانی کنم و قرار بر این بود که ۲ نفر دیگر این کار را انجام دهند اما در نهایت خودم علاقه مند به اجرای اثر شدم. نمایش برعکس کارهای قبلی‌ام دیالوگ محور است و در فضایی سوررئال اتفاق می‌افتد اما ادبیات کاراکترها مانند کارهای قبلی است.

این کارگردان تئاتر درباره اجرای همزمان ۲ متن از وی در تماشاخانه ایرانشهر توضیح داد: همزمان با اجرای این نمایش، رضا بهرامی هم نمایش «سگک» را که نوشته من است در همین سالن سمندریان به صحنه می‌برد. خوشحالم که ۲ متن متفاوت از من همزمان در یک سالن اجرا می‌شود؛ اتفاقی که کمتر ممکن است برای یک نویسنده رخ دهد.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: امیدوارم فعالیت‌های تئاتری رونق بگیرد و دوباره با تعطیلی سالن‌های تئاتر روبرو نشویم چون این بار اگر سالن‌ها تعطیل شود دیگر توان این را ندارم که مانند نمایش «یاماها» چند ماه صبر کنم و دوباره و با تغییر بازیگر و شرایط جدید اجرا بروم بنابراین با وجود هزینه زیادی که برای نمایش کرده‌ام، از اجرا انصراف می‌دهم که البته امیدوارم این اتفاق رخ ندهد و بتوانیم کار را به سرانجام برسانیم.