جایزه لومیر به «شب دوازدهم» رسید

درام «شب دوازدهم» ساخته «دومینیک مول» به عنوان برنده بهترین فیلم و فیلمنامه در بیست و هشتمین دوره جوایز لومیر فرانسه انتخاب شد.

به گزارش سینما خراسان به نقل از اسکرین، مراسم اعطای جوایز سالانه لومیر فرانسه در پاریس برگزار شد و فیلم «شب دوزادهم» ساخته «دومینیک مول» با کسب دو جایزه بهترین فیلم و فیلمنامه و همچنین فیلم هیجان انگیز «آرام سازی» به کارگردانی «آلبرت سرا» با کسب جایزه بهترین کارگردانی و بازیگر مرد (بنوا ماگیمل)، موفق‌ترین فیلم‌ها بودند.

«بنوا ماگیمل» سومین بازیگر تاریخ جوایز لومیر شد که سه بار جایزه بهترین بازیگر مرد را کسب کرده و پیش از این «میشل سررو» و «متیو آمالریک» تنها موفق به کسب این جایزه برای سه بار شده بودند. همچنین او اولین بازیگری است که دو سال متوالی این جایزه را دریافت می‌کند در حالی که در مراسم سال گذشته برای بازی در فیلم «صلح آمیز» ساخته «امانوئل برکو» به عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شد.

فیلم «شب داوزدهم» با بازی «باستین بویلون» و «بولی لنرز» داستان یک پلیس را دنبال می کند که سعی می‌کند به یک پرونده قتل وحشتناک دست یابد که در ادامه زخم‌های اجتماعی عمیق تری را در رابطه با جنسیت، خشونت و سیاست پلیس در فرانسه برملا می‌کند.

«بچه‌های مردم» ساخته «ربکا زلوتووسکی»، «خاطرات پاریس» به کارگردانی «آلیس وینکور» و «سنت عمر» ساخته «آلیس دیوپ» نماینده سینمای فرانسه در اسکار ۲۰۲۳، دیگر نامزدهای بهترین فیلم جوایز لومیر بودند.

در سایر بخش‌های اصلی، «ویرجینیا افیرا» برای نقش آفرینی در فیلم «بچه‌های مردم»، برنده جایزه بهترین بازیگر زن این رویداد شد و جایزه بهترین فیلم اول یک کارگردان هم به «فرزند ششم» ساخته «لئوپولد لاگراند» رسید.

همچنین فیلم «حیوانات» به کارگردانی «رودریگو سوروگوین» در حالی بهترین تولید مشترک بین‌المللی نام گرفت که «توطئه قاهره» ساخته «طارق صالح»، «فرار» از «پوهر راسموسن»، «R.M.M» ساخته «کریستین مونجیو» و «هیج اهمیتی نمی‌دهم» به کارگردانی مشترک «امانوئل مار» و «جولی لوکوستر» دیگر نامزدهای این شاخه بودند.

جوایز «لومیر» که معادل جوایز سینمایی گلدن گلوب در آمریکاست، در کنار جوایز «سزار» معتبرترین جوایز سینمایی در فرانسه محسوب می‌شوند.

 

نهال