۴۶ نفری که ستاره بودند

اکران دو فیلم «۲۳ نفر» و «دیدن این فیلم جرم است» بازتاب بسیاری در هفتمین روز جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر به همراه داشت. به گزارش سینما خراسان، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات […]

اکران دو فیلم «۲۳ نفر» و «دیدن این فیلم جرم است» بازتاب بسیاری در هفتمین روز جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر به همراه داشت.

به گزارش سینما خراسان، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.

هفتمین روز برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر از نظر ترکیب فیلم‌های اکران شده یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین روزها بود و نمایش هر سه فیلم اصلی هم بازتاب‌های بسیاری در گعده‌ها و رسانه‌های سینمایی به همراه داشت.

امروز چهارشنبه ۱۷ بهمن‌ماه هشتمین روز برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر است. با مرور متن و حاشیه هفتمین روز جشنواره در «مهر سیمرغ» همراه شوید.

فیلم روز؛ ۲۳ نفر

پردیس سینمایی ملت در هفتمین روز برگزاری جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر میزبان ۴۶ ستاره بود؛ بازیگران نوجوان یک فیلم به همراه ۲۲ آزاده‌ای که حالا خود نیز به‌صورت جمعی برای تماشای فیلم ساخته شده بر اساس سرگذشتشان به جشنواره آمده بودند.

فیلم سینمایی «۲۳ نفر» در سالن اصحاب رسانه رونمایی شد و ۲۳ بازیگر نوجوان این فیلم با همراهی ۲۲ بازمانده از گروه آزاده‌های نوجوان موضوع فیلم (که یکی از آن‌ها به فیض شهادت رسیده است) و «ملاصالح» که کاراکترش در فیلم به‌شدت مورد توجه قرار گرفت، ۴۶ ستاره‌ای بودند که دیروز روی فرش قرمز فجر قدم گذاشتند.

ماجرای ۲۳ اسیر نوجوانی که حزب بعث پس از آزادی خرمشهر به دنبال بهره‌برداری تبلیغاتی از آنان بود اما هیچ یک به این بازی تن ندادند، از آن روایت‌های ناب دفاع مقدس است که چند سال پیش در قالب کتاب «آن بیست و سه نفر» و مستند «گروه بیست و سه نفر» به ثبت رسید و حالا روایتی سینمایی از آن به اهتمام مهدی جعفری روی پرده سینما رفته است.

درباره این فیلم سینمایی که تازه‌ترین محصول سازمان رسانه‌ای اوج هم محسوب می‌شود، گفتنی‌ها بسیار است اما از نکات جالب آن که در همان مرحله آغاز تولید هم موردتوجه رسانه قرار گرفت، حضور سردار قاسم سلیمانی در آیین افتتاح تصویربرداری آن بود. فیلمی که حالا حاصلش در جشنواره فیلم فجر رونمایی شده و مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفته است.

مهدی جعفری که پیش‌تر مستندی را درباره «۲۳ نفر» ساخته بود، در کارنامه حرفه‌ای خود در سینما مدیریت فیلمبرداری فیلم‌های مطرحی همچون «اتوبوس شب»، «دهلیز»، «عصر یخبندان» و «به وقت شام» را هم دارد و حالا در یکی از جدی‌ترین دورخیزهای خود برای تثبیت جایگاهش در مقام کارگردان «۲۳ نفر» را به سرانجام رسانده است.

چهره روز؛ امیر آقایی

«دیدن این فیلم جرم است» از همان ابتدا هم فیلم کنجکاوی‌برانگیزی برای مخاطبان جشنواره بود. هم به واسطه نام نامتعارفش و هم به دلیل شنیده‌های پراکنده‌ای که خبر از ساخت یک فیلم جسورانه داشت.

رونمایی فیلم در پردیس سینمایی ملت اما اتفاق ویژه روز هفتم جشنواره بود؛ فیلمی که به‌وسطه برخی دیالوگ‌های جسورانه با تشویق مخاطبان حاضر در پردیس ملت همراه شد و پس از اکران نیز نشست پرسش و پاسخ پروپیمانی برای آن برگزار شد. درباره اولین فیلم رضا زهتابچیان که محصول باشگاه فیلم سوره از زیرمجموعه‌های حوزه هنری محسوب می‌شود نکات متعددی قابل طرح است اما از مهمترین نکات فیلم ترکیب بازیگرانش بود.

فارغ از حضور مهدی زمین‌پرداز در نقش کاراکتر اصلی و بازی حسین پاکدل در مقام مأمور امنیتی، حضور کوتاه، کم‌دیالوگ اما موثر امیر آقایی در فیلم قابل توجه بود.

آقایی که در جشنواره امسال فیلم ضعیف «مردی بدون سایه» ساخته علیرضا رئیسیان را هم دارد، نقش متفاوت «سردار موسوی» از چهره‌های بلندپایه نظامی را در «دیدن این فیلم جرم است» آنقدر به خوبی بازی کرده که یادآور حضورش در فیلم «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا است.

امیر آقایی که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر وسواس ویژه‌ای برای انتخاب نقش‌هایش دارد، در فیلم «دیدن این فیلم جرم است» حداقل دیالوگ را دارد و با بازی در سکوت خود فضای پایان‌بندی فیلم را تحت‌تأثیر حضور خود قرار داده است.

«دیدن این فیلم جرم است» هرچند به نظر می‌رسد مسیر چندان همواری برای ورود به چرخه اکران پیش روی خود ندارد اما به گواه بازتاب‌هایی که در جشنواره داشته می‌تواند از فیلم‌های موفق در اکران ۹۸ باشد.

حاشیه روز؛ مورد عجیب آقای کارگردان

خودش را «همزاد ابراهیم حاتمی‌کیا» می‌داند و در عین حال ابایی ندارد در برابر رسانه‌ها خطاب به منصور ضابطیان بگوید که او را نمی‌شناسد! رضا زهتابچیان به همان اندازه که نخستین فیلمش ظرفیت تبدیل شدن به پدیده جشنواره را دارد، خود نیز تصویر عجیبی از خود در نشست رسانه‌ای فیلم ارائه کرد.

لحن آرام، ریتم تند و در عین حال پراکنده سخنان کارگردان فیلم «دیدن این فیلم جرم است» در نشست رسانه‌ای این فیلم در جشنواره، برای بسیاری از اهالی رسانه که تا پیش از این حتی چهره این فیلمساز جوان را هم ندیده بودند، غیرمنتظره بود. او البته با تیزهوشی به سوالات و به خصوص کلیدواژه‌های خاصی مانند «فیلم سفارسی» در لابه‌لای سوالات واکنش نشان می‌داد تا نشان دهد آن‌طور که می‌نماید، بی‌اطلاع نیست و بیشتر در حال ارائه تصویری متفاوت از خود در مواجهه با رسانه‌ها است.

زهتابچیان در این تصویرسازی تا جایی پیش رفت که در همان نشست خبری، خبرنگاری در اینکه او خود توانسته باشد چنین فیلمی (دیدن این فیلم جرم است) را کارگردانی کند تردید کرد و این تردید با واکنش محمدرضا شفاه تهیه‌کننده و مهدی زمین‌پرداز بازیگر اصلی فیلم مواجه شد!

رضا زهتابچیان حالا نه فقط به واسطه فیلم جسورانه‌اش که به دلیل تصویر متفاوتی که از خود در مقام یک کارگردان فیلم‌اولی ارائه کرد، احتمالا بیشتر موردتوجه رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

نکته روز؛ آرا مردمی مشکوک است؟

در روزهای اخیر یکی از خبرهای داغ روزانه رسانه‌های سینمایی اعلام آخرین نتایج آرای مردمی است. انتخاب بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره که به دریافت سیمرغ بهترین فیلم مردمی منتهی می‌شود، یکی از پرچالش‌ترین و حساس‌ترین فرآیندها در برگزاری جشنواره فیلم فجر است.

همزمان با اعلام ۶ فیلم برتر از نگاه مخاطبان در پایان روز هفتم، ابهاماتی در فضای مجازی درباره صحت فرآیند رأی‌گیری طرح شده است که بخش عمده‌ای از آن‌ها ناشی از عدم شناخت از فرآیند رأی‌گیری از مخاطبان است.

به‌طور خلاصه توجه به این نکته که تنها مخاطبانی که به‌صورت اینترنتی و در مرحله پیش‌فروش با ارائه کد ملی موفق به دریافت بلیت‌ شده‌اند می‌توانند در رأی‌گیری مردمی شرکت‌کنند و بلیت‌های روزفروش و سانس‌های فوق‌العاده تأثیری در مجموع آرای فیلم های به نمایش درآمده ندارد، بخش عمده‌ای از ابهامات درباره صحت آرا را برطرف می‌کند.

از سوی دیگر برخی به‌واسطه اعلام روزانه فیلم‌های بالای جدول آرا مردمی و حذف برخی فیلم‌ها این ابهام را طرح کرده‌اند که تا نهایی نشدن اکران فیلم‌ها چطور فیلمی می‌تواند از این فهرست حذف شود و باقی آرای مردمی آن در روزهای بعد چطور محاسبه می‌شود؟ ‌ این ابهام اما برپایه یک پیش‌فرض اشتباه است، ‌ چه اینکه فیلم‌هایی که به‌صورت روزانه اعلام می‌شود «صرفا» فیلم‌های بالای جدول روزانه تجمیع آرا مردمی هستند و اگر مثلا در ترکیب ۶ فیلم امروز نام فیلمی نبود، به این معنا نیست که در ترکیب ۵ فیلمی که فردا اعلام می‌شود هم نام آن نخواهد بود!

به معنای ساده‌تر آرای همه ۳۳ فیلم حاضر در جشنواره به صورت روزانه محاسبه و در جدولی ثبت می‌شود و آنچه اعلام می‌شود صرفا فیلم‌های بالای این جدول است و این‌طور نیست که بعد از اعلام ۶ فیلم در پایان روز هفتم، در روزهای دیگر رقابت فقط میان این ۶ فیلم باشد و باقی به‌طور کامل از گردونه خارج شده باشند.