جشنواره‌ها چقدر می‌توانند «آنلاین» باشند؟/ ظرفیت‌های یک «مقاومت»

سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان با اشاره به ظرفیت‌های استراتژیک جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»، درباره تجربه برگزاری آنلاین جشنواره‌های سینمایی توضیحاتی ارائه کرد. سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که بخش نخست آن به‌صورت آنلاین برگزار شد در گفتگو با سینما خراسان درباره تجربه برگزاری آنلاین […]

سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان با اشاره به ظرفیت‌های استراتژیک جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»، درباره تجربه برگزاری آنلاین جشنواره‌های سینمایی توضیحاتی ارائه کرد.

سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که بخش نخست آن به‌صورت آنلاین برگزار شد در گفتگو با سینما خراسان درباره تجربه برگزاری آنلاین جشنواره‌های سینمایی و تاثیراتی که کرونا روی آن‌ها می‌گذارد، اظهار کرد: در شرایط فعلی برای برگزاری بخش‌های جنبی جشنواره‌ها به شکل آنلاین مشکل نداریم، اما برای حفظ و صیانت از آثار در اکران آنلاین پلتفرم‌ها هنوز مشکل داریم.

وی ادامه داد: می‌توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد و آثاری را که نمایش پرده‌ای آن‌ها به پایان رسیده در این چرخه انداخت کمااینکه فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی کیا نخستین گام را در این عرصه برداشت و برای اولین بار روی پلتفرم‌ها به شکل آنلاین اکران شد. اما امیدوارم سال آینده بعد از بازگشت به چرخه طبیعی بتوان از این ظرفیت استفاده کرد و آثار را روی پلتفرم‌ها هم به نمایش درآورد.

این مدیر سینمایی تأکید کرد: متاسفانه در بخش جشنواره‌ای به دلیل اینکه آثار برای نخستین بار به نمایش در می‌آیند، هنوز زیرساخت‌ها فراهم نشده است و در جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز شاهد بودیم که این امکان ایجاد نشد تا بتوان از ظرفیت فنی که در جهان وجود دارد برای نمایش آثار بهره‌مند شویم و امنیت آثار را تامین کنیم، چرا که امکان سرقت فرهنگی آثار بسیار بالاست. بنابراین از این ظرفیت تنها می‌توان در بخش‌های جنبی جشنواره که شامل مباحث علمی، فعالیت‌های پژوهشی، ویدئولایبرری، مسابقات پوستر و عکس می‌شود، استفاده بهینه کرد.

ظرفیت‌های استراتژیک جشنواره «مقاومت»

موسوی در ادامه و به‌صورت مصداقی درباره برگزاری جشنواره فیلم «مقاومت» گفت: به نظر می‌رسد برگزاری جشنواره فیلم «مقاومت» مهم‌ترین رخداد سینمایی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس است. ضمن اینکه خود موضوع مقاومت نیز یک امر استراتژیک است، چرا که کشور ما از هر حیث در این چهل سال در حال مقاومت در حوزه‌های مختلف بوده که حفظ و توسعه آن کار مهم و تعیین‌کننده‌ای است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان افزود: امیدوارم که همکاران من بتوانند با قوت و جدیت این راه را ادامه دهند و به حیات فرهنگی آثار مقاومت کمک کنند. کشف و شناسایی استعدادها و معرفی آن‌ها به مردم از جمله اهدافی است که جشنواره می‌تواند آن را دنبال کند. معتقدم جشنواره باید به حیات خود ادامه دهد.

وی در ادامه درباره تولیدات سینمای دفاع مقدس و پرداختن به موضوع مقاومت نیز بیان کرد: به نظرم پرداختن به تاریخ دفاع مقدس یک اهمیت ویژه دارد و پیامدهای جنگ را نیز به نوعی دیگر می‌توان مدنظر قرار داد. علاوه بر این در سال‌های اخیر بحث مدافعان حرم را نیز داشتیم و هنوز هم در خارج از مرزهای کشور نیروهای رزمنده در حال دفاع هستند که هرکدام می‌توانند قصه‌های گوناگونی در این ژانر داشته باشند.

هنوز می‌توان درباره «مشروطه» فیلم ساخت

این مدیر سینمایی افزود: خود جنگ همچنان روایت‌های مطرح نشده فراوانی دارد و می‌توان سال‌ها از این ظرفیت دراماتیک استفاده کرد. همانطور که هنوز می‌توان درباره اتفاق مشروطه که صدسال پیش رقم خورده است، فیلم ساخت به طریق اولی به امری که بسیار به ما نزدیک است و اثراتش را در زندگی‌مان همچنان وجود دارد نیز می‌توان پرداخت. ما هنوز رزمندگان، جانبازان و آزادگان را در مقابل دیدگان خود داریم و امیدوارم که دستگاه‌ها حمایت کنند و با رویکردهای مختلف فیلمسازان به این امر بپردازند.

موسوی همچنین درباره تاثیر جشنواره در روند پیشرفت و جریان سازی این ژانر نیز اظهار کرد: جشنواره در خدمت این ارتقاست و به تنهایی نمی‌تواند بار را به دوش بکشد. باید تولید باشد تا جشنواره کمک به معرفی بهتر آن کند. برای ارتباط گرفتن با مخاطب و قدردانی از عواملی که تولید اثر می‌کنند، جشنواره فیلم مقاومت یک بازوی کمک‌کننده توانمند در حوزه فیلم دفاع مقدس است و برای حفظ و اشاعه و استعدادیابی در این حوزه فعالیت می‌کند.