جشنواره موسیقی فجر همدان به حالت تعلیق درآمد/ یک استعفای پر دردسر

رییس انجمن موسیقی همدان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های همه جانبه این مجموعه برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر استان همدان از تعلیق برپایی این رویداد تا اطلاع بعدی خبر داد. علی آقامحمدی رییس انجمن موسیقی همدان و دبیر جشنواره استانی موسیقی فجر همدان، در گفتگو با سینما خراسان ضمن تأیید خبر تعلیق برگزاری این رویداد در […]

رییس انجمن موسیقی همدان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های همه جانبه این مجموعه برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر استان همدان از تعلیق برپایی این رویداد تا اطلاع بعدی خبر داد.

علی آقامحمدی رییس انجمن موسیقی همدان و دبیر جشنواره استانی موسیقی فجر همدان، در گفتگو با سینما خراسان ضمن تأیید خبر تعلیق برگزاری این رویداد در استان همدان گفت: همان‌طور که اهالی رسانه و اغلب هنرمندان در جریان هستند، سیاست سال جاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گونه‌ای طراحی شده بود که علاوه‌بر برگزاری جشنواره سراسری موسیقی فجر در تهران، جشنواره های موسیقی فجر استانی نیز به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی میزبان علاقه مندان در شهرهای مختلف کشور باشد.

وی افزود: قرار بر این شد که انجمن‌های موسیقی استان‌ها میزبان برگزاری این رویدادها باشند که در همین راستا انجمن موسیقی استان همدان نیز اعلام آمادگی کرد تا این جشنواره همچون سال‌های گذشته در همدان هم برگزار شود. این برنامه مورد توافق دکتر درویش‌نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز قرار گرفت و ما کارها را از دو ماه قبل آغاز کردیم. از سوی دیگر آنچه ما برای برگزاری جشنواره استانی فجر طراحی کرده بودیم، اجرای یک پروژه مبتنی‌بر برگزاری صرف کنسرت نبود، بلکه تلاش داشتیم تا علاوه‌بر اجراهای زنده، برنامه‌های پژوهشی را نیز پایه‌گذاری کنیم. خوشبختانه این اتفاق افتاد و ما علاوه‌بر کنسرت‌ها برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار و چند کارگاه آموزشی انجام دادیم که اگر به جدول نگاهی بیندازید متوجه همتی که همکاران بنده برای اجرای پروژه داشتند، می‌شوید.

وی ادامه داد: ما علاوه‌بر برگزاری جشنواره استانی فجر نیز تصمیم داشتیم موزه «ساز» را نیز در شهر همدان همزمان با جشن‌های چهل سالگی انقلاب افتتاح کنیم که به اعتقاد من یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی بود که می‌توانست در نوع خود جالب توجه باشد. به هر حال ما پس از برنامه‌ریزی‌هایی که برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر استان همدان انجام دادیم، نامه‌ای را به دفتر مدیرکل ارشاد همدان ارسال کردیم که ایشان نیز دو هفته قبل بعد از رویت نامه به ما اعلام کرد که جدول را هم به پیوست ارسال کرده و جزییات کامل‌تری از برگزاری جشنواره را تشریح کنیم ما هم بلافاصله دستور ایشان را اجرایی و مدارک مورد نیاز را برای انجام امور اداری ارسال کردیم.

آقا محمدی افزود: پس از این اقدامات بود که مجددا از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به ما اعلام شد که پیگیری ماجرا به بعد از تعطیلات موکول شده است. اما بعد از مدتی دوباره به ما اعلام شد که برای برگزاری جشنواره باید استعلام گروه‌ها و هنرمندان شرکت‌کننده از حراست مرکزی تهران گرفته شود، اما ما با دوستان طبق هماهنگی هایی که از مدت ها پیش انجام گرفته شده بود از این بابت مطمئن شده بودیم که برای برگزاری جشنواره استانی نیازمند استعلام حراست کشوری نیستیم و دوستان در همان حراست اداره کل می‌توانند نسبت به انجام امور اداری استعلام اقدام کنند.

از مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان می خواهم لاقل بگذارند ما کارمان را به درستی انجام دهیم. این درست نیست که فعالیت یک اداره این چنین وابسته به حضور یا عدم حضور یک فرد بوده و فضا را به سمتی ببرد که ما با این مشکل مواجه باشیمرییس انجمن موسیقی استان همدان بیان کرد: بروز چنین اتفاقاتی در حالی بود که آقای درویش‌نژاد به شکلی که اصلا ما نفهمیدیم چه جریانی پیش آمد، از مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان رفتند و از زمانی هم که این ماجرا اتفاق افتاد هرچه با ایشان تماس گرفتیم و پیامک دادیم هیچ جوابی دریافت نکردیم.

وی افزود: به هر حال ما تصمیم گرفتیم ماجرا را از آقای فیض‌منش معاون اداره پیگیری کنیم که ایشان نیز گفت: «دستورات لازم پیرامون این موضوع داده شده است؛ اما شما باید با آقای درویش‌نژاد ماجرا را پیگیری کنید» ما هم باز به حرف آقای معاون گوش دادیم تا اینکه دیدیم خبری نشد. اما ما همچنان ماجرا را پیگیری می‌کردیم تا اینکه بالاخره در زمان کوتاهی که فاصله بسیار کمی با زمان برگزاری جشنواره داشتیم به ما اعلام شد می‌توانیم جشنواره را برگزار کنیم. اما نکته مهمی که در میان بود بحث زمانی اجرای پروژه بود که واقعاً کاری از دست ما برای هماهنگی امور اجرایی برنمی‌آمد.

آقامحمدی افزود: موضوع را با انجمن موسیقی مرکز در میان گذاشتیم و دوستان هم بر این موضوع تاکید کردند که این رویداد باید در قالب همان برنامه‌ریزی‌هایی که ما انجام داده بودیم برگزار شود. این در حالی است که حتی استانداری همدان هم که از کم و کیف ماجرا آگاه شد و به ما اعلام کرد که این رویداد به دلیل اهمیتی که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دارد باید طبق برنامه ریزی ها برگزار شود. اما به دلیل تعللی که در این زمینه انجام گرفته بود ما اصلا فرصتی برای اجرای پروژه نداشتیم.

رییس انجمن موسیقی استان همدان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به عدم صدور مجوزهای لازم برای حضور گروه‌های موسیقی پاپ در جشنواره استانی فجر نیز اظهار کرد: امسال بنا بر این بود که برای برگزاری جشنواره‌های استانی، انجمن‌های موسیقی می توانند از سه گروه موسیقی پاپ برای حضور در جشنواره دعوت کنند تا از طریق بلیت فروشی این کنسرت ها بخشی از مبلغ هزینه شده برای جشنواره جبران شود. ما در این چارچوب فقط موفق شدیم از گروه «سون» برای حضور در این دوره دعوت کنیم اما دوستان حتی کنسرت‌های موسیقی پاپ را هم حذف کردند و وقتی ما اعلام کردیم حالا که قراری برای حضور گروه‌های پاپ نیست، لاقل به ما بودجه بدهید، بازهم با پاسخ منفی مواجه شدیم.

آقامحمدی افزود: به عبارتی می‌توان گفت مجموع این اتفاقات در شرایطی انجام گرفته که قرار بود امروز (۲۴ بهمن) شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه شب‌های موسیقی هگمتانه در قالب جشنواره موسیقی فجر استان همدان باشیم، اما متاسفانه شرایطی که به آن اشاره کردم موجب شده که برگزاری این رویداد فعلا به حالت تعلیق درآید و ما نتوانیم در موعدی که برنامه‌ریزی کرده بودیم جشنواره را در همدان برگزار کنیم. فعلا بحث برگزاری جشنواره در اسفند ماه سال جاری یا اردیبهشت ماه سال آینده مطرح شده اما ما دوست داشتیم به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی این جشنواره در وقت مقرر برگزار می شد.

وی گفت: ما مدتی است متوجه شدیم که جناب درویش‌نژاد به دلایلی که ما هم از آن خبری نداریم از سمت مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان استعفا داده‌اند اما واقعا این رسم نبود که تلاش شبانه‌روزی بچه‌های انجمن موسیقی استان همدان این چنین نادیده گرفته شده و شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که ما فعلا شاهد تعلیق آن باشیم.

رییس انجمن موسیقی استان همدان در پایان تأکید کرد:‌ از مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان می خواهم لاقل بگذارند ما کارمان را به درستی انجام دهیم. این درست نیست که فعالیت یک اداره این چنین وابسته به حضور یا عدم حضور یک فرد بوده و فضا را به سمتی ببرد که ما با این مشکل مواجه باشیم.