جوانان باید تفکر موسیقی را یاد بگیرند

نادر مشایخی آهنگساز صاحب نام ایرانی با حضور در استودیو پخش زنده برنامه رادیویی «ارمغان هنر» از نحوه آموزش موسیقی در ایران انتقاد کرد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از مهر، نادر مشایخی در برنامه «ارمغان هنر» رادیو نمایش گفت: آموزش موسیقی در ایران حدود ۸۰ سال عقب است، به هیچ […]


نادر مشایخی آهنگساز صاحب نام ایرانی با حضور در استودیو پخش زنده برنامه رادیویی «ارمغان هنر» از نحوه آموزش موسیقی در ایران انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از مهر، نادر مشایخی در برنامه «ارمغان هنر» رادیو نمایش گفت: آموزش موسیقی در ایران حدود ۸۰ سال عقب است، به هیچ وجه در هنرستان ها و حتی دانشگاه ها موسیقی درست آموزش داده نمی شود و متاسفانه باید بگویم که فارغ التحصیلان بعد از دوره آموزشی در مرحله عملی تقریباً مردود هستند.

وی ادامه داد: در این باره با مسئولین نیز گفتگو کرده ام و برای آن راهکار هم دارم. راهکار آن هم این است که جوان ها باید متد یادگیری را یاد بگیرند و در حقیقت باید به جوان ها نحوه تفکر را یاد داد. در وهله کلی کلمه «تئوری» در موسیقی اشتباه جا افتاده است، تئوری یعنی مشاهده کردن، شما باید مشاهده شنیداری داشته باشید. یعنی بارها و بارها باید به موسیقی در طول روز ورای تمامی کارهایتان گوش فرا دهید که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مشایخی همچنین در خصوص موسیقی فیلم گفت: اینکه فیلمساز باید بداند کجا موسیقی را در فیلم نیاز دارد؛ مهمترین چیزی است که مدرسین می بایست به شاگردانی که علاقه مند به ساخت موسیقی فیلم هستند آموزش داده شود.

وی تآکید کرد: در حال حاضر به جوانانی که علاقه مند به یادگیری موسیقی هستند باید نحوه تفکر استفاده از موسیقی یاد داده شود، یکی از نحوه های تفکر موسیقی در عرصه سینما در ژانرهای مختلف آن است که آهنگسازان تشخیص دهند موسیقی فیلم باید چند درصد از قوه شنیداری انسان را در آن اثر درگیر کند.

این آهنگساز شناخته شده در خصوص انتقال معنای موسیقی در فیلم گفت: آهنگسازان برای ساخت موسیقی فیلم باید از صداهای فیلم نیز کمک بگیرند و این را هم در نظر داشته باشند که برای ابتدا و شروع فیلم، موسیقی حکم معرفی را دارد و شما را وارد موضوع می کند که البته این در مورد برخی از آثار سینمایی که نیاز به موسیقی ندارند و با صداهای محیطی بر مخاطب اثر می گذارند فرق دارد و در واقع این بستگی به ژانرهای مختلف دارد و نمی توان دستور واحدی در این خصوص صادر کرد.

وی در پایان درباره حضورش در رادیو نمایش اشاره به زیبایی شناسی در برنامه های رادیویی کرد و آن را از این جهت حائز اهمیت دانست که هربار در گفت و گوی رادیویی به کشف نکات تازه ای می رسد که قبلاً در جایی مطرح نشده و همین باعث جذابیت و یادگیری و تکرار آن موضوع می شود.

این گفتگو در استودیو پخش زنده رادیو نمایش صورت گرفته که درباره ژانرهای مختلف موسیقی با نادر مشایخی آهنگساز برجسته ایرانی بحث و تبادل نظر شد. علاقه مندان می توانند برای دسترسی به فایل کامل صوتی این مصاحبه به سایت www.radionamayesh.ir مراجعه کنند .

«ارغوان هنر» برنامه زنده عصرگاهی رادیو نمایش با محوریت اطلاع‌رسانی فرهنگی است که شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۵ تا ۱۷ به صورت زنده از رادیو نمایش بر روی موج اف‌ام، ردیف ۱۰۷/۵ مگاهرتز پخش می‌شود.