حاشیه و متن چند کنسرت/ رسانه ها فعلا مهم نیستند

اولین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد که فقدان توجه ستاد جشنواره به تامین برخی امکانات برای مخاطبان و اهالی رسانه از نکات جالب توجه بود. به گزارش سینما خراسان، سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در حالی روز چهارشنبه ۲۴ بهمن کار خود در تالارهای مختلف شهر […]

اولین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار شد که فقدان توجه ستاد جشنواره به تامین برخی امکانات برای مخاطبان و اهالی رسانه از نکات جالب توجه بود.

به گزارش سینما خراسان، سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در حالی روز چهارشنبه ۲۴ بهمن کار خود در تالارهای مختلف شهر تهران کار خود را آغاز کرد که برگزاری همزمان این رویداد هنری با سی و هفتیمن جشنواره بین المللی تئاتر فجر یک فضای کاملا هنری وکمتر تجربه شده ای را برای زیر مجموعه های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم زده است.

تک نوازی آرپینه ایسرائیلیان و اجرای یک برنامه کاملا تخصصی

یکی از اجراهای تخصصی روز اول جشنواره موسیقی فجر به تک نوازی پیانو آرپینه ایسرائیلیان اختصاص داشت که این هنرمند در کنسرت پیش روی خود که در اولین اجرای تالار رودکی جشنواره انجام گرفته به اجرای قطعاتی چون «بالاد شماره ۱ در سل مینور» اثر فردریک شوپن، «انعکاس در آب/حرکت» اثر کلوددبوس، «اسکرتسو شماره ۱ در سی مینور» اثر فردریک شوپن در بخش اول پرداخت.

این هنرمند در بخش دوم کنسرت خود که مخاطبان کاملا تخصصی موسیقی را در خود جای داده بود، در بخش دوم کنسرت به اجرای قطعاتی چون «دوازده آهنگ» پییر بولز، «سرودها» اثر مارتون ایسرائیلیان و «جزیره شادی» اثر کلود دبوسی در تالار رودکی پرداخت.

ارکستر سمفونیک رسانه هنر و شبی برای عاشقان جان ویلیامز

اجرای دوم تالار رودکی تهران در اولین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز به کنسرت ارکستر سمفونیک «رسانه هنر» به رهبری امیرپدرام طاهریان اختصاص داشت.

این اجرا نیز همچون کنسرت نوبت اول به ۲ بخش اختصاص یافته بود که در بخش اول کنسرتو برای فلوت و ارکستر و موسیقی متن فیلم «فهرست شیندلر» به آهنگسازی جان ویلیامز برای مخاطبان اجرا شد. در بخش دوم برنامه نیز که عمده مخاطبانش را بستگان و دوستان گروه اجرایی تشکیل می داد سمفونی شماره ۵ در سی بمل ماژور اثر فرانتس شوبرت و «دانوب آبی» اثر یوهات اشتراوس اجرا شد.

یکی از نکات قابل توجه این اجرا حضور تعدادی از نوازندگان ارکستر ملی بود که تعدادی از آنها از جمله محمد حسین غریبی و پروشات زندآیین بلافاصله بعد از اتمام کنسرت ارکستر ملی در نوبت اول اجرای تالار وحدت به گروه اجرایی ارکستر سمفونیک رسانه هنر ملحق شده و به اجرای برنامه پرداختند.

تریو پیانوی «اَمَئل» کشور اسلوونی و یک اجرای جمع و جور

تریو پیانوی «اَمَئل» کشور اسلوونی هم از جمله گروه های شرکت کننده در بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر است که در اولین شب از برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه در تالار وحدت تهران پرداختند.

گرچه نحوه برنامه ریزی ستاد برگزاری جشنواره می توانست به شکلی باشد که این تریو در تالاری با ظرفیت محدود تر روی صحنه می رفت، اما این مجموعه متشکل از پیترزولتان نوازنده پیانو،ولوجابالژالورسکی نوازنده ویولن و ودامیرهامیدولین نوازنده ویولنسل در فضایی آرام و بی هیاهوی فارغ از جشنواره به اجرای قطعاتی از شاهین فرهت، یوهانس برامس، پیتر کوپاچ و بدریخ اسمتانا پرداختند.

البته حین اجرای این برنامه بود که تعدادی از مخاطبان کمتر آشنا با فضای این کنسرت ها با اجرای یک یا دو قطعه تلاش می کردند از سالن خارج شوند که این موضوع در مقاطعی از کنسرت تمرکز برنامه را با مشکلاتی روبرو می کرد.

استقبال آذری ها و مازنی های مقیم مرکز از کنسرت همشهری هایشان

گروه «راست موغام تبریز» به سرپرستی شهریار صدیق و گروه «زندگی مازندران» به سرپرستی علی حسن نژاد دو مجموعه ای بودند که در اولین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه در تالار سوره حوزه هنری پرداختند.

یکی از نکات قابل توجه اجرای این دو کنسرت که در قالب بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی فجر پیش روی مخاطبان قرار گرفت استقبال خوب مخاطبان آذری و مازندرانی مقیم پایتخت از کنسرت ها بود که به تفکیک هر اجرا با حضور حداکثری هر دو طیف مخاطب همراه بود.

نکته جالب توجه اینکه بسیاری از این مخاطبان به دلیل محدودیت هایی که برای بلیت های مهمان جشنواره برای هر دو گروه وجود داشت به صورت خودجوش بلیت خریداری کرده و به تماشای این کنسرت ها نشستند.

از پاویون خبرنگاران و عکاسان هنوز خبری نیست

یکی از نکات جالبی که در اولین روز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر توجه اهالی رسانه را به خود جلب کرد فقدان یک پاویون مناسب برای خبرنگاران در تالار وحدت بود.تالار وحدت طی ادوار مختلف برگزاری جشنواره موسیقی فجر به نوعی اصلی ترین مرکز برپایی رویدادهای مختلف جشنواره شناخته شده و به همین دلیل عمده توجه خبرنگاران، عکاسان و اهالی رسانه به دلیل اهمیت اجراها در این تالار متمرکز بوده است.

ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر نیز به تبع همین موضوع هر ساله شرایطی را فراهم می کرد که بر اساس آن خبرنگاران و عکاسان بتوانند با استقرار در طبقه دوم تالار که همواره محل برگزاری نشست های خبری گروه های موسیقی در طول سال بوده شرایط مطلوب تری را برای ارسال فوری اخبار تولیدی به رسانه های مورد نظر و همچنین استراحت چند دقیقه ای برای روزهای سخت و دشوار کاری خود در ایام جشنواره داشته باشند.

اما یکی از نکات جالبی که در اولین روز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر توجه اهالی رسانه را به خود جلب کرد فقدان یک پاویون مناسب برای خبرنگاران در تالار وحدت بود. نکته قابل توجه اینکه حضور چند دستگاه رایانه همراه برای استقرار خبرنگاران و ضرورت استفاده از این ابزار برای ارسال اخبار و مواردی مشابه یکی از بارز ترین و بدیهی ترین امکاناتی است که می تواند در رویداد ملی چون جشنواره موسیقی فجر وجود داشته باشد که گویا فعلا این موضوع در اولویت ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر وجود نداشته و یک میزبانی با ساده ترین امکانات از خبرنگاران اهمیت چندانی برای مسئولان دفتر موسیقی و ستاد برگزاری جشنواره ندارد.

رادیو ایران با برنامه «عندلیب» جشنواره سی و چهارم را روایت می کند

همزمان با برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر هم شبکه رادیویی ایران در برنامه «عندلیب» به این رویداد موسیقایی می پردازد.

پخش گزارش های مختف از رویدادهای مرتبط با جشنواره موسیقی فجر ، ارائه آخرین اطلاعات، رویدادها و حواشی مربوط به جشنواره از بخش های مختلف برنامه رادیویی «عندلیب» است.

این برنامه رادیویی به تهیه کنندگی زهرا صالحی، دستیاری زهره سربازی، اجرای شهاب شهرزاد، کارشناسی علیرضا امینی، هماهنگی سیما بلوری و گزارشگری تینا میرکریمی و علی رشیدی هر شب ساعت ۲۰ تا ۲۱ از استودیو سیار رادیو ایران مستقر در تالار وحدت پخش می شود.

سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از روز چهارشنبه ۲۴ بهمن تا پایان روز دوشنبه ۲۹ بهمن به دبیری شاهین فرهت میزبان دوستداران موسیقی است.