حضور پررنگ جوانان در جشنواره تئاتر خراسان رضوی

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین تفاوتهای این دوره از جشنواره استانی تئاتر با سالهای قبل، حضور پررنگ جوانان در عرصه نمایش است.

محمد جهان پا در گفتگو با خبرنگار سینما خراسان افزود: بیشتر نمایشنامه هایی که به دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی ارسال شده، مربوط به مشهد است، البته نمایشنامه هایی از شهرهایی مانند سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، درگز، خلیل آباد و کاشمر نیز در جشنواره حضور دارند که سبزوار با ارسال بیش از پنج اثر حضور پررنگ تری داشته است.

وی ادامه داد: گروه ها تا پایان مهرماه امسال برای انجام تمرینهای نمایش فرصت دارند، از آن تاریخ بازبینی آثار آغاز می شود و اسامی آثار راه یافته به مراسم پایانی سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی در نیمه آبانماه اعلام می شود تا گروه های نمایشی راه یافته در هفته اول آذرماه به صورت حضوری رقابتهای خود را آغاز کنند که در نهایت سه اثر برای راه یابی به جشنواره بین المللی فجر انتخاب می شوند.

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی با اشاره به حضور گسترده جوانان جویای نام تئاتر مشهد گفت: این اتفاق خیلی خوب و بی نظیر است. باید فرصت و بستر دیده شدن جوانان را در جشنواره فراهم کنیم تا در کنار جوانانی که تجربه چندین ساله حضور در جشنواره را دارند، بدرخشند.

جهان پا به پررنگ شدن موضوع نقد در جشنواره امسال اشاره و بیان کرد: داوران منتقد، پنج جایزه به بازیگران برتر زن و مرد، کارگردان و نویسنده اثر برتر اعطا می کنند که جوایز به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و حامیان مالی جشنواره تهیه شده است.

وی اضافه کرد: افرادی که نمایشنامه آنان با موضوع ایثار و شهادت باشد، جوایزی به صورت ویژه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی به آنان اعطا می شود، موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی نیز جوایز ویژه ای برای آثار در موضوع سیره حضرت رضا(ع) و حوزه هنری خراسان رضوی نیز جوایز ویژه ای برای آثار در حوزه ادبیات حماسی در نظر گرفته اند.

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی گفت: نمایش اولی هایی که اصول صحیح نمایش نامه نویسی را رعایت کرده باشند از سوی گروه ادبیات نمایشی دانشگاه اقبال لاهوری در این جشنواره مورد تشویق قرار می گیرند و همچنین به گروه های نمایشی که به موضوع اهمیت خانواده و جایگاه کودک و نوجوان پرداخته باشند، از سوی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی جوایزی اهدا می شود.