«خواب یک گربه در پاریس» به فنلاند رسید/ فردگرایی و غربت در یک شهر

کیارنگ علایی از برپایی نمایشگاه عکس «خواب یک گربه در پاریس» از امروز جمعه ۱۴ تیرماه در فنلاند خبر داد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، یازدهمین نمایشگاه انفرادی کیارنگ علایی با عنوان «خواب یک گربه در پاریس» به کیوریتوری رضا مداحی امروز جمعه ۱۴ تیرماه در مرکز بزرگ هنری «آهیو» در شهر یوونسو […]

کیارنگ علایی از برپایی نمایشگاه عکس «خواب یک گربه در پاریس» از امروز جمعه ۱۴ تیرماه در فنلاند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، یازدهمین نمایشگاه انفرادی کیارنگ علایی با عنوان «خواب یک گربه در پاریس» به کیوریتوری رضا مداحی امروز جمعه ۱۴ تیرماه در مرکز بزرگ هنری «آهیو» در شهر یوونسو کشور فنلاند افتتاح می‌شود.

کیارنگ علایی ضمن اعلام این خبر درباره تم عکس‌های این نمایشگاه به سینما خراسان گفت: روح شهرها با آدم‌های در غربت مانده پیوند خورده است، هر شهر به میزان غرابتی که با تاریخ و ریشه‌های خود در گذر از دوره‌های مختلف پیدا کرده، برای من جای تمرکز و سوال است و عکاسی، رسانه مستقل و خوبی برای نمایش این غرابت‌ها و تضادها است. پاریس به عنوان عروس شهرهای جهان در تسخیر شدید و متراکم نوعی از مصرف گرایی است.

وی توضیح داد: انباشت نشانه‌های سرخوشی و خشنودی از طریق مصرف کردن برج ایفل، مصرف کردن کافه و سنگفرش و موسیقی، بدون توجه به روح این اماکن یا هنرها اما در بطن این مصرف گرایی، هویتِ تغییر شکل داده و ناهمگون انسانی است که برای من جای تمرکز و اعجاب داشت.

این هنرمند عکاس ادامه داد: اینکه آدم‌ها چگونه از هویت‌های اصلی‌شان دور می‌شوند و رنگ غربت به خود می‌گیرند بدون آنکه بدانند. اینکه انسان چگونه با ولع مشغول تصرف اماکن است، به این دلیل در برخی از عکس‌ها، شباهت‌ها و تقلیدهای انسانی را که مثل یک الگوی تکرار شدنی، مدام در اماکن معروف دیده می‌شود، مورد عکاسی قرار دادم. مهاجرت، انزوا و فردگرایی تم‌های ثانویه این عکس‌ها هستند که گاهی در سیاه پوست‌های مهاجر و گاهی در سفید پوست‌ها تجلی یافته است.

علایی درباره آثار نمایشگاه «خواب یک گربه در پاریس» نیز بیان کرد: این نمایشگاه شامل ۲۳ اثر فیچر است که ابعاد آنها از ۶۰ تا ۱۱۰ سانتی متر متغیر است. در عنوان نمایشگاه به صورت نمادین به ایران اشاره شده و ارتباطی میان ایران و فرانسه را یادآور می‌شود، همین اشاره نمادین در پوستر نمایشگاه به طراحی رضا باباجانی نیز نهفته است وقتی به جای دیدن یک گربه در طراحی پوستر، از شمایل یک ببر در آن استفاده شده است.

کیارنگ علایی در استیتمنت نمایشگاه نوشته است: «پاریس پاره‌های یک سرگشتگی است؛ اعضای یک خانواده بزرگ که در جمعیتی ناشناس، از هم جدا افتاده‌اند. سیاه‌هایی که فضاها را تسخیر کرده‌اند و سفیدهایی که مشغول مصرف کردن پاریس اند، جمعیتی که هر روز در یک تایم‌لپس تکراری پربازدید ترین سازه آهنی جهان را محاصره کرده‌اند و در سایه پل‌های رمانتیک‌ترین رودخانه تاریخ محو می‌شوند. در این عکس‌ها کوشش کرده‌ام اماکنی که دائماً به حضور انسان آلوده‌اند را به عنوان شناسه‌ای از شهری آرمانی به نمایش بگذارم. شهری که میعادگاه جمعیت انبوه مردمانی است رنگارنگ با دغدغه‌ای غیر از تاریخ باشکوه پاریس. این نمایشگاه شامل عکس‌هایی است آنی، گاهی بدون نگاه در منظره یاب، عکس‌هایی از اتفاق‌های معمولی و کم اهمیت خیابان‌های پاریس، تلاشی برای نمایش هویت انسان امروزی و رابطه‌اش با معماری و فرهنگ.»

مرکز بزرگ هنری آهیو در یوونسو در سال ۱۹۹۷ و با هدف نمایش دستاوردهای جدید و نگاه‌های نو در هنر معاصر تأسیس شده و دارای پنج گالری است که گالری اصلی خود را با نام «سیسی» به نمایشگاه «خواب یک گربه در پاریس» اختصاص داده است، هدف مرکز آهیو معرفی خلاقیت‌های هنرمندان معاصر در حوزه تجسمی است.

افتتاحیه «خواب یک گربه در پاریس» جمعه ۱۴ تیرماه مصادف با ۵ جولای ۲۰۱۹ از ساعت ۱۷ تا ۲۱ است و گالری تا روز جمعه ۴ مردادماه مصادف با ۲۶ جولای، همه روزه در همین ساعت میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.