درخشش “کلاغها” هنرمند مشهدی در جشنواره ایتالیا

فیلم داستانی کوتاه "کلاغها" به نویسندگی و کارگردانی علی اکبر خداشناس توانست جایزه ویژه بهترین کارگردانی جشنواره بین المللی فیلم آنیمای ایتالیا را از آن خود کند.

سازنده این اثر هنری به خبرنگار سینما خراسان در این باره گفت: فیلم داستانی “کلاغها” دومین تجربه من در بخش فیلمسازی است که موضوعی اجتماعی دارد، این فیلم در نخستین نمایش عمومی خود موفق به کسب جایزه ویژه بهترین کارگردانی از جشنواره آنیمای ایتالیا شد و رکورد بیشترین آرای مردمی را نیز از آن خود کرد.

علی اکبر خداشناس افزود: انجام اقدامات اولیه ساخت این فیلم در سال ۱۳۹۸ آغاز شد و پس از دریافت پروانه ساخت، قرار بود که با تهیه کنندگی دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در مشهد ساخته شود اما با توجه به بروز مشکلات مشکلات بویژه شیوع کرونا، ادامه کار متوقف شد.

وی بیان کرد: بعد از گذشت دو سال، اواخر شهریور ماه سال ۱۴۰۰ ساخت فیلم “کلاغها” را به صورت مستقل با بهره گیری از کارآموزان خودم و تعدادی از عوامل حرفه ای تولید فیلم آغاز کردیم و ساخت آن اواخر دیماه همان سال به پایان رسید و آماده شرکت در جشنواره های داخلی و خارجی شد.

خداشناس ادامه داد: اولین راهیابی فیلم “کلاغها” به رویدادهای داخلی و خارجی، مربوط به جشنواره کلکته می شود که این اثر در آن پذیرفته شده اما هنوز مراسم اختتامیه اش برگزار نشده است، همچنین جشنواره فیلم کوتاه “فیدان” در داخل ایران نیز “کلاغها” را پذیرفته است اما ماه های آینده برگزار می شود.

کارگردان فیلم “کلاغها” ادامه داد: جشنواره آنیما توسط دانشگاه “پورجا” ایتالیا برگزار می شود و یکی از معتبرترین و بزرگترین دانشگاه های هنر در اروپا و جهان است، سالانه جشنواره فیلمی را برگزار می کند و ۹ جایزه به آثار برتر در ۹ بخش فیلمسازی ارایه می دهد.

وی در مورد داستان فیلم “کلاغها” گفت: این فیلم در مورد نجابت یا شرم و حیای مردم مشرق زمین است، فیلم موضوعی عاشقانه دارد و علاقه دو مردم به یک زن را روایت می کند که هر کدام از آنان به دلیل نجابت ذاتی که دارند، علاقه خود را بروز نمی دهند.

خداشناس علت انتخاب نام کلاغ را انطباق خلق و خوی این پرنده با شرم و حیای شخصیتهای فیلم دانست و افزود: کلاغ بر خلاف ظاهر پرسر و صدایش، عشق پنهان و شرم و حیای شیرینی دارد به طوری که هیچ فردی تاکنون رابطه عاشقانه کلاغ را ندیده است.  

به گزارش سینما خراسان، علی اکبر خداشناس دانش آموخته دکتری کارگردانی تئاتر از گرجستان است و سابقه شرکت در چندین جشنواره بین المللی تئاتر و کسب جوایز متعدد را در کارنامه خود دارد.