در سوگ هنرمندی که در ساز و آوازش معرفت جلوه داشت

معاون هنری و مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیام های جداگانه درگذشت استاد آی محمد یوسفی هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی منطقه ترکمن را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد اله یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی […]


معاون هنری و مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیام های جداگانه درگذشت استاد آی محمد یوسفی هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی منطقه ترکمن را تسلیت گفتند.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد اله یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیام های جداگانه درگذشت استاد آی محمد یوسفی هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی منطقه ترکمن را تسلیت گفتند.

در پیام سید محمد مجتبی حسینی آمده است:

«استاد آی محمد یوسفی چند دهه افسانه ها و آیین های قومی را با نوایی که از دل برمی آمد و صدای ابریشمین دوتارخواند و نواخت و روایت کرد. از دسته کم‌شمار پیران چنگی بود که ساز را به رشته ابریشمین آراسته می کرد و باور داشت صدا از دوتار ابریشم برخیزد نه سیم های فلزی، هنرمندی که در ساز و آوازش معرفت جلوه دارد چنانکه در زندگی اهل معرفت بود.

استاد آی محمد از اصیل ترین نوازندگان بخشی سبک درگز، مکتب درگز در دوتارنوازی خراسان را زنده نگه داشت و سینه اش سرشار از شعر و موسیقی این مکتب بود. به سنت کهن پای‌بند بود و تا آخرین دمی که توان داشت، خواند و نواخت.

استاد آی محمد یوسفی حافظ عاشق و وفادار بخشی از فرهنگ، آیین و موسیقی سرزمین خراسان بود.

درگذشت استاد آی محمد را به خانواده عزیزش و هنرمندان و دوستداران موسیقی تسلیت می گویم و بهترین درجات را در عالم باقی از درگاه خداوند برای این هنرمند بزرگوار خواستارم. روحش شاد و یادش گرامی»

محمد اله یاری فومنی هم درپیام تسلیت خود آورده است:

« استاد آی محمد یوسفی، از بهترین راویان هنر منظومه خوانی ، شاهدخوانی و مقام نوازی با دوتار ابریشمی در خطه خراسان بودند. قدیمی ترین و اصیل ترین نوازنده بخشی که مکتب درگز را زنده نگه داشتند و مرجع موسیقی درگز بودند. فقدان ایشان در آستانه دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به شدت باعث تأسف و تحسر اینجانب و هنرمندان موسیقی است.

درگذشت این هنرمند گرانقدر و ارزشمند کشورمان را به خانواده محترم و تمامی هنرمندان و اهالی موسیقی تسیلت میگویم و از درگاه احدیت، علو درجات را برای ایشان خواهانم.»