در فضای فعلی هنر به آرامش بسیار بیشتر از هیجان نیازمندیم

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ۱۵ بهمن از دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بازید کرد و به گفتگو با دبیر جشنواره و مدیران بخش‌های مختلف این رویداد پرداخت. به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، صبح امروز دوشنبه ۱۴ […]


معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ۱۵ بهمن از دبیرخانه سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بازید کرد و به گفتگو با دبیر جشنواره و مدیران بخش‌های مختلف این رویداد پرداخت.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، صبح امروز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ستاد برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بازدید کرد. در این بازدید شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی نیز معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی می‌کرد. نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اعضای ستاد جشنواره، در فضایی صمیمانه گزارش مبسوط خود را در ارتباط با اقدامات صورت گرفته و برنامه پیش‌بینی شده ارائه دادند.

در ابتدای این دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر رویکرد صرفه جویانه در زمینه برگزاری این دوره از جشنواره، گفت: جشنواره این دوره با کمترین هزینه در حال برنامه‌ریزی و برگزاری است و در این خصوص مدیریت خوبی اعمال شده است. نمونه این امر حضور پانزده اثر نمایشی در بخش بین‌الملل است که تعداد گروه‌های نمایشی به تعداد سال گذشته است و تنها با یک سوم برابر رشد هزینه در جشنواره امسال حضور دارند که این رشد نیز تنها به سبب رشد نرخ ارز بوده است.

شهرام کرمی ابراز امیدواری کرد: به یاری خدا به سمت برگزاری جشنواره‌ای رنگین، شیرین و کم‌حاشیه خواهیم رفت و جا دارد تا از تلاش‌های شبانه‌روزی و دلسوزانه نادر برهانی مرند و مدیران بخش‌های مختلف تشکر کنم که هر کدام با دلسوزی، مصلحت‌اندیشی و صرفه‌جویی توانسته‌اند بخش‌های متنوع را شکل داده و چنان در عملکرد خود خوب عمل کنند که گاه شگفت‌زده می‌شوم. این برنامه‌های موثر و پربار نشانه مدیریت، تجربه و دوراندیشی نادر برهانی مرند است.

پس از مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، نادر برهانی مرند روال فعالیت‌های ستاد جشنواره را اینگونه تشریح کرد: خوشحالم که پس از فراز و فرودهای بسیار، پیش‌بینی جشنواره‌ای منظم و آبرومند را به شما نوید دهم. تاکنون تمام رویدادهای جشنواره به موقع اتفاق افتاده‌اند. از فراخوان‌ها تا برگزاری برنامه‌ها، تنها تخطی ما به سبب غافلگیری‌مان از استقبال کم سابقه متقاضیان بود و این مسئله گاهی پیش‌بینی زمانی ما را برای اعلام نتایج جابجا کرد.

وی در همین زمینه افزود: همه برنامه‌ریزی‌های ما به نتیجه نشسته و تمامی اقلام تبلیغاتی اعم از کتاب، کاتالوگ و … قبل از جشنواره آماده است.

دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درخصوص برنامه‌های جنبی جشنواره امسال، گفت: در کنار جشنواره چند بخش مختلف مانند نمایشگاه عکس، پوستر و یک نمایشگاه ذیل چهل سالگی انقلاب اسلامی با عنوان نمایشگاه اسناد انقلاب داریم که این بخش یکی از بخش‌های جذاب و بدیع جشنواره خواهد بود. افتتاحیه نمایشگاه به همراه با تجلیل از ۱۰ هنرمند شاخص انقلاب و رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» برگزار می‌شود. نشست‌هایی نیز در خصوص تاریخ شفاهی تئاتر انقلاب با حضور هنرمندان و افراد شاخص تئاتر پیش‌بینی کردیم.

برهانی مرند همچنین افزود: نمایش‌های رادیویی نیز در فرهنگسرای سرو اجرا و همزمان از رادیو نمایش از بیست و هشتم بهمن ماه پخش خواهدشد که این بخش نیز ذیل چهل سالگی انقلاب اسلامی است.

وی از استقبال خوب رسانه‌ها و مطبوعات گفت: از سوی رسانه‌ها استقبال خوبی داشته‌ایم و با شبکه دو، جهت ساخت برنامه‌ای مشابه برنامه هفت وارد گفتگو شده‌ایم که خوشبختانه بار مالی برای جشنواره نخواهد داشت و شبکه چهار نیز به صورت زنده ده روز در خلال جشنواره تئاتر ویژه برنامه خواهند داشت. همچنین دو شبکه رادیویی ویژه برنامه‌های زنده پخش می‌کنند و چندین رسانه دیگر نیز درخواست ورود کرده‌اند. چند روزی است که در حال تدارک و برنامه‌ریزی اختتامیه هستیم و تمامی داوران را نیز اعلام کرده‌ایم جز بخش بین‌الملل که در روز نشست مطبوعاتی داوران آن بخش را نیز اعلام خواهیم کرد.

دبیر سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در پایان افزود: خوشحالم اعلام کنم ده سالن خصوصی در جشنواره همراه ما خواهند بود که از آن میان به سه سالن که برنامه‌های فرهنگی بسیط‌تری داشته باشد جوایزی اهدا می‌شود.

در ادامه پیمان شریعتی مدیر اجرایی با اشاره به انتشار فهرست موضوعی آثار حاضر در جشنواره گفت: شاید در سال‌های اخیر چنین تنوع آثاری کمتر دیده‌ایم. در این دوره تعداد آثار بالا رفته و تنوع موضوعی خصوصا در بخش تاریخ معاصر و نمایش‌نامه‌های ایرانی بسیار افزوده شده است. در این مسأله نیز نقش آثار شهرستانی بسیار پررنگ است. یکی دیگر از تلاش‌های امسال ما مبتنی بر انجام تعهدات کامل نسبت به هنرمندان است که امیدواریم تا پایان امسال این مهم انجام پذیرد.

در انتها معاون هنری ضمن تشکر از تلاش‌ها و کوشش‌های ستاد جشنواره گفت: جشنواره تئاتر رویداد عزیزی است و آنچه که در دورتر از آن به گوش می‌رسد صدای یک ارکستر کوک و همنوا است. هر نوازنده‌ای می‌داند چه می‌زند و این مبنی بر دقت و ریزبینی مدیریت کلان جشنواره و یکدل بودن مسئولین آن است.

حسینی در همین رابطه گفت: صبر بر کمبودها و نقصان‌ها از دیگر خصوصیات مثبت برگزارکنندگان این جشنواره بوده است که سختی‌ها را به جان خریده‌اند و دم نزده‌اند تا خدشه‌ای به بدنه جشنواره وارد نیاید.

معاون هنری ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد تئاتر و تاکید ایشان بر جایگاه هنر نمایش گفت: در فضای فعلی هنر به آرامش بسیار بیشتر از هیجان نیازمندیم. مایه خوشحالی است که تم نانوشته این جشنواره مبنی بر آثار و متون ایرانی است و امیدوارم سال پیش‌رو نیز آفرینش و زایش بسیاری را به چشم خواهیم دید.

حسینی در پایان سخنان خود با اشاره به بخش پیشخوان ملی هنرهای اجرایی، آن را فرصت خوبی برای تئاتر دانست و افزود: این فرصت سبب می‌شود تا تالیف تازه‌ای برای تئاتر ایران داشته باشیم، گفتمان تئاتر را بسیط‌تر کنیم و این مستوره ویژه موجب جلب توجه گردشگران خارجی و همسایگان‌مان خواهد شد.

در این دیدار تمامی مدیران و مسئولین بخش‌های مختلف سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشتند و توضیحات تکمیلی را در ارتباط با فعالیت‌های صورت گرفته ارائه دادند.