دغدغه‌های فرهنگی جدی گرفته نمی‌شود/ نمایش آئینی در فضایی تاریخی

کارگردان «از آن همه سکوت که کسی فریادش را نشنید» عنوان کرد این اثر نمایشی تلاش دارد ویژگی‌های شخصیتی سلمان فارسی را به مردم ایران بشناساند. سیدوحید میریونسی کارگردان نمایش «از آن همه سکوت که کسی فریادش را نشنید» درباره اجرای این اثر نمایشی به سینما خراسان گفت: این نمایش از سوم اسفند ماه اجرای […]


کارگردان «از آن همه سکوت که کسی فریادش را نشنید» عنوان کرد این اثر نمایشی تلاش دارد ویژگی‌های شخصیتی سلمان فارسی را به مردم ایران بشناساند.

سیدوحید میریونسی کارگردان نمایش «از آن همه سکوت که کسی فریادش را نشنید» درباره اجرای این اثر نمایشی به سینما خراسان گفت: این نمایش از سوم اسفند ماه اجرای خود را در سالن سوره حوزه هنری آغاز کرده است و به مدت ۱۰ شب و تا ۱۲ اسفند روی صحنه خواهد بود.

وی درباره داستان نمایش بیان کرد: این اثر به نویسندگی علی قادری نمایشی تاریخی است که در فضایی آئینی روایت می‌شود. «از آن همه سکوت که کسی فریادش را نشنید» داستان زندگی «فرداد» مُغ زرتشتی ایرانی است که از ظلم و فساد حکومت ساسانی به ستوه آمده است. این مغ به‌دنبال بهترین و ناب ترین چیزی است که یک انسان می‌تواند داشته باشد و در این مسیر با دیدن حضرت علی(ع) اسلام می‌آورد و از طریق ایشان با پیامبر اسلام(ص) آشنا می‌شود و در واقعه غدیر خم نیز حضور می‌یابد. این فرد در آنجا با فردی به نام عبدالله آشنا می‌شود و از طریق او با امیرالمومنین(ع) مکاتبه می‌کند اما غافل از خیانتی که از جانب برخی از اعراب نسبت به ایشان صورت گرفته به خیال اینکه نامه‌هایی که دریافت می‌کند از حضرت علی(ع) است روزی نامه‌ای دریافت می‌کند مبنی بر اینکه در جریان لشکرکشی اعراب به ایران، شهر خود هیره را تسلیم مسلمانان کند اما…

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: در این نمایش تلاش شده است که فرداد به گونه‌ای خصوصیات سلمان فارسی را به مخاطبان یادآور شود. البته شخصیت فرداد زاییده تخیل نویسنده است ولی از آنجا که بسیاری از مردم ایران شناخت درستی نسبت به سلمان فارسی ندارند و نمی‌دانند او فردی ایرانی و فرزند یک مغ بوده است که به دنبال یافتن حقیقت به کشورهای مختلف سفر می‌کند و در نهایت به اسلام ناب محمدی روی می تصمیم گرفتیم که در این نمایش بخش هایی از ویژگی‌های این صحابه پیامبر(ص) مورد توجه قرار گیرد.

میریونسی در پایان صحبت هایش درباره اجرای ۱۰ روزه نمایش توضیح داد: من نزدیک به ۱۶ سال است که تئاتر کار می‌کنم و دغدغه کارهای فرهنگی و مذهبی دارم اما متاسفانه از این نوع نمایش‌ها حمایت مناسبی نمی‌شود. ریال به ریال هزینه‌های این نمایش توسط بانیان خیریه و مردم علاقه مند به کارهای فرهنگی و هنری تامین شده است اما باز هم ما برای اجرا در سالن‌های مختلف با مشکل مواجه بودیم و نهایتا حوزه هنری پذیرفت که سالن سوره را به مدت ۱۰ روز در اختیار ما قرار دهد. در روزگاری که حمله به دین اسلام به شیوه‌های مختلفی وجود دارد، عده ای جوان دغدغه‌های فرهنگی و دفاع از اسلام ناب محمدی دارند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «خیلی سخت است مطمئن باشید کار درست را انجام می‌دهید ولی متوجه بشوید از شما سوء استفاده شده است و همه به چشم یک خائن وطن‌فروش نگاهتان کنند که دروازه‌های کشور را برای فتح اعراب باز کرده‌اید. چگونه باید ثابت کنیم وطن فروش نیستیم؟.»

در این نمایش امیر لطفعلی، مهران وزیری، امیرحسین حسینیان، مرتضی اسلامی، علی اکبر آخوندی، محمد اقدم نژاد، محمدرضا جمال، مسعود بهارلو، محمدحسین کاشانی، امیرعلی یوسفی پور، محمدجواد عطاران، محمدحسین حاجی‌محمدعلی، حسن کنی ایفای نقش می‌کنند.

این گروه نمایشی در سال‌های اخیر نمایش‌های «افراد از آنچه می‌بینید به شما نزدیکترند»، «من بازی نمی‌کنم»، «ساعت‌های خواب»، «دل آخته»، «برهوت»، «میراث» و «آخرین معرکه» را روی صحنه برده است.