دغدغه های صهبایی در اروپا برای اجرا در ایران/ جای من اینجاست

تازه ترین کنسرت ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی یکشنبه شب ۲۸ بهمن در چارچوب روز پنجم از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش سینما خراسان، تازه ترین کنسرت ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی یکشنبه شب ۲۸ بهمن ماه در چارچوب روز پنجم از سی […]


تازه ترین کنسرت ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی یکشنبه شب ۲۸ بهمن در چارچوب روز پنجم از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سینما خراسان، تازه ترین کنسرت ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی یکشنبه شب ۲۸ بهمن ماه در چارچوب روز پنجم از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر میزبان علاقه مندان موسیقی کلاسیک در تالار وحدت تهران بود. در این برنامه ۲ قسمت از سوئیت «بیژن و منیژه» اثر حسین دهلوی انتخاب شده است. دهلوی این سوئیت را سال ۱۳۵۰ برای ارکستر بزرگ نوشته و در سال ۱۳۵۶ نیز پنج قسمت آن را برای ارکستر زهی تنظیم کرد. این اثر یکی از کارهای ارزشمند و تاثیرگذار دهلوی با استفاده از ملودی‌های اصیل ایرانی است که صهبایی آن را با ارکسترهای اروپایی اجرا، ضبط و منتشر کرده بود.

قطعه بعدی که برای این کنسرت در نظر گرفته شده بود کنسرتو گیتار «آرانخوئز» اثری از خواکین رودریگو آهنگساز اسپانیایی قرن بیستم میلادی با تنظیم برای ارکستر زهی از مهران روحانی و نوازندگی گیتار کلاسیک پدرام فلسفی بود. این اثر یکی از زیباترین تصانیف شناخته شده در جهان موسیقی است که در سال ۱۹۳۹ نوشته و در سال ۱۹۴۰ برای اولین بار در شهر بارسلون اجرا شد و از آن پس نیز به عنوان یکی از بهترین و زیباترین کنسرتو برای ساز گیتار معروف شد. در قسمت دوم کنسرت نیز، اثری به نام «کنسرتو آلاروستیکا» از آنتونیو ویوالدی آهنگساز نامدار ایتالیایی اجرا شد. این کنسرت اثری در سه قسمت کوتاه برای ارکستر زهی است که در برگیرنده فضای بسیار شاد و پرشور بود.

ارکستر مجلسی ایران این برنامه را با اثری از اتورینو رسپیگی آهنگساز اواخر قرن نوزدهم به نام «سوئیت شماره ۳» به پایان ‌رساند. این اثر تشکیل شده از چهار قسمت با ملودی‌های بسیار زیبا روی تم‌های آهنگسازان ایتالیایی قرن ۱۷ میلادی برای ساز «لوط» است.

صهبایی در این کنسرت ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این برنامه در چارچوب جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: ارکستر مجلسی ایران تمام تلاش خود را انجام داد تا کنسرت ارائه شده به بهترین شکل ممکن اجرا شود و امیدوارم شما نیز از این اجرا خوشتان آمده باشد. من در تمام سال‌هایی که در اروپا زندگی کرده و در سالن‌های مجلل اجرا داشتم، همواره علاقه مند بودم در این اینجا اجرا کنم. من همیشه می‌دانستم جای من اینجاست و به همین خاطر هم هر لحظه‌ای را که اینجا هستم خیلی دوست دارم.

پدرام فلسفی سولیست گیتار، دانیال جورابچی نوازنده ویولن اول و کنسرت مایستر، آرمین قضاتی، امیرمحمد کاظمی، پیمان شبستری، آذین نصرتی، پویلا دهلاری، مهسان جبیری، فرشاد شیرانی نوازندگان ویولن اول، مونیکا لران، پیمان شامی، احسان شامی، هدیه حجازی، گل آرا کیان بخت، مرضیه مزینانی نوازندگان ویولن دوم، بابک کوهستانی، حمید یاسری، کوشا صرافی گوهر، پگاه عبدالله زاده نوازندگان ویولا، نرگس فلاح پسند، کوروش کشاورز، پروشات زندآیین، پارسا هادی نوازندگان ویولنسل، پروانه انارکی، هادی اسماعیلی نوازندگان کنترباس، کاوه میرحسینی نوازنده سازهای کوبه ای، منیژه صهبایی مدیر ارکستر، پریناز حنانی امور داخلی، شقایق مطلبی امور اداری گروه اجرایی کنسرت ارکستر مجلسی ایران را تشکیل می دادند.