دیدار روسای ۲ جشنواره بین‌المللی با مدیرعامل فارابی

احمد جمال رییس جشنواره جهانی فیلم «داکا» و فواد جلال دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» با علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دیدار و گفتگو کردند. به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در حاشیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با احمد […]


احمد جمال رییس جشنواره جهانی فیلم «داکا» و فواد جلال دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» با علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در حاشیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با احمد جمال رییس جشنواره جهانی فیلم داکا در بنیاد سینمایی فارابی دیدار و گفتگو کرد.

این نشست با حضور رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، الهام حدادی به نمایندگی از بنیاد سعدی، زهره زمانی مشاور جشنواره بین‌المللی فیلم داکا و میمیت الرشید استاد زبان فارسی برگزار شد.

در این دیدار بر گسترش همکاری در زمینه تولید مشترک، معرفی و انتقال توانمندی‌های فنی و فناورانه و آموزش‌های تخصصی سینما بین سینماگران ۲ کشور تاکید شد.

احمد جمال با اشاره به سابقه دیرین روابط فرهنگی و جشنواره‌ای بین بنگلادش و ایران، پیشنهاداتی را درباره تولید فیلم مشترک با موضوع مشاهیر بنگلادش مطرح کرد.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این فیلم از سوی بنگلادش صورت می‌گیرد و سینمای ایران با عرضه نیروی انسانی خلاق به ویژه در امر کارگردانی می‌تواند در این پروژه مشارکت کند.

رییس جشنواره فیلم داکا بر گسترش تبادلات فرهنگی با محوریت تولید مشترک تاکید کرد و این فرصت را زمینه‌ای بسیار مناسب برای ارتقای سطح همکاری‌های سینمایی ۲ کشور دانست.

سپس علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز با تاکید بر اهمیت توسعه و گسترش روابط جشنواره‌ای و نمایش فیلم‌های ۲ کشور به عنوان زنجیره‌ای از فعالیت‌های سینمایی بین‌المللی گفت: در مسیر همکاری‌های سینمایی مردم ۲ کشور با فرهنگ و محصولات فرهنگی و هنری یکدیگر آشنا می‌شوند و باب همکاری‌های سینمایی- فرهنگی بیش از پیش گشوده خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به پیشینه طولانی زبان فارسی که به واسطه حضور دانشمندان و بازرگانان ایرانی وارد بنگلادش شده است، گفت: بیش از ۴۰۰۰ واژه فارسی در زبان بنگالی رایج است و تولید فیلم‌های مستند و داستانی مشترک با موضوع گسترش زبان فارسی در شبه قاره و بنگلادش می‌تواند در دستورکار قرار گیرد.

وی حمایت بنیاد فارابی را از اجرای چنین پروژه‌ای ابراز کرد که با همکاری بنیاد سعدی و جشنواره جهانی فیلم داکا به عنوان حامیان معنوی و فکری می‌تواند ثمره بسیاری در پیشبرد اهداف مشترک ۲ کشور داشته باشد.

تابش در ادامه گفت: با افزایش روزافزون افراطی‌گری و سلفی‌گری به مثابه خطری که کل جهان اسلام را هدف قرار داده است، باید برای به تصویر کشیدن هر چه بهتر اسلام رحمانی از دریچه سینما تلاش کنیم.

نخستین پروژه مشترک ایران و بنگلادش چندی است که در ایران آغاز شده و مراحل فیلمبرداری آن در کویر ایران در حال انجام است.

همچنین در حاشیه همین جشنواره دیگر دیدار علیرضا تابش با فواد جلال دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه عراق رقم خورد.

در دیدار فواد جلال دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه و همچنین مدیر شرکت سینمایی «مستی فیلم» کردستان عراق، با علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی که با حضور رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، دانر عمر فارس مدیر هنری جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه و منصور جهانی مدیر رسانه‌ای این جشنواره برگزار شد بر گسترش روابط فرهنگی، هنری، همکاری در حوزه‌های مختلف و تولید آثار سینمایی مشترک تاکید شد.

در این دیدار ۲ طرف درباره تولید آثار سینمایی مشترک، برگزاری دوره‌های آموزشی سینماگران و متخصصان سینمای ایران در سلیمانیه، برپایی هفته‌های فیلم سینمای ایران در سلیمانیه، حضور هنرجویان سلیمانیه در جشنواره‌های مختلف سینمای ایران، نمایش آثار سینمایی فاخر چهل سال گذشته ایران در سینماها و تلویزیون‌های کردستان عراق، حضور نوجوانان کردستان در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به عنوان داور نوجوان، معرفی توانمندی‌ها و امکانات مجهز فنی و تکنیکی سینمای ایران در تولید آثار سینمایی کردستان عراق، شرکت فیلمسازان جوان کردستان در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، جشنواره بین‌المللی فیلم «سینماحقیقت»، جشنواره جهانی فیلم فجر و دیگر جشنواره سینمایی ایران برای انتقال تجربیات برگزاری جشنواره، توافق کردند.

علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به پیوندهای مشترک فرهنگی، دینی و تاریخی ایران و رابطه دوستانه با کردستان عراق بر تولیدات مشترک سینمایی و همکاری درباره برپایی هفته‌های فیلم، نمایش آثار سینمایی فاخر چهل سال گذشته ایران در سینماها و تلویزیون‌های کردستان، معرفی توانمندی‌ها و امکانات فنی سینمای ایران در تولید آثار کردستان عراق و تبادل دانش و تجربه سینمایی و تعمیق همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد.

فواد جلال نیز با اشاره به برگزاری سه دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه و حضور موثر سینماگران ایرانی در این جشنواره و کسب اکثر جوایز اصلی آن، از سینمای ایران به عنوان سینمای حقیقی و راستین در دنیا یاد کرد و گفت: سینمای ایران، تاریخ پرافتخار و ارزشمندی دارد و تولید آثار فاخر سینمایی توسط سینماگران برجسته ایرانی گواه این مدعاست و اگر ما بخواهیم به سینمای حقیقی و راستین در دنیا دست پیدا کنیم باید نظاره‌گر فیلم‌های ایرانی باشیم.

وی در پایان عنوان کرد: در سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه مجید مجیدی، کیانوش عیاری، فاطمه معتمدآریا، محمدرضا اصلانی، شادمهر راستین، سیف‌الله صمدیان، بهزاد فراهانی، رائد فریدزاده، روانبخش صادقی، امین جعفری و … به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند و سینماگران ایرانی ۶ جایزه اصلی جشنواره را از آن خود کردند.