رنگ خاکستری مجلس شبیه

نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه "مجلس شبیه" این فیلم را داستان زندگی یک نویسنده جوان با دشواری های امرار معاش دانست و گفت: رنگ فیلم خاکستری است و سنگ بنای از ابتدا بر این نهاده شد که فیلم طوری ساخته شود تا بیشتر شبیه زندگی بوده و کمترین میزانسن را با بیشترین نتیجه داشته باشد.

به گزارش سینما خراسان، مهدی رمضانزاده در یکی دیگر از سلسله برنامه های “برداشت آینده” انجمن سینمای جوانان مرکز خراسان رضوی در نشست نقد و بررسی بعد از نمایش فیلم “مجلس شبیه” که با حضور اشکان ضیایی و ابراهیم رجبیان در سینما اطلس مشهد برگزار شد، افزود: این فیلم در سال ۱۳۹۹ ساخته و پروسه تولید آن خیلی طول کشید که دلایل طولانی شدن آن ربطی به خود فیلم ندارد.

وی بیان کرد: فیلم داستان نویسنده ای است که برخلاف تخصص و حرفه اش، مجبور است برای امرار معاش شغل دیگری برگزیند، این تضاد برای من جالب بودم و سعی کردم از این موضوع در قالب یک فیلم صحبت کنم. “مجلس شبیه” فیلم من در مقام کارگردان است و از هفت ماه قبل ارسال آن را به جشنواره های مختلف آغاز کرده ام که تاکنون به دو جشنواره در کشورهای انگلستان و ایتالیا ارسال شده است.

کارگردان فیلم کوتاه “مجلس شبیه” در تشریح مفهوم این عنوان برای فیلم گفت: البته عنوان “مجلس شبیه” برای فیلم کوتاه قدری درشت است، اما قصد داشتم تا یک ارتباط معنایی در فیلم با قصه عاشورا برقرار کنم، به نظرم “مجلس شبیه” اتفاقی است که در ظهر عاشورا می افتد و به نوعی داستان زندگی یک نویسنده جوان به عنوان شخصیت اصلی فیلم را به نمایش می گذارد.

رمضانزاده به مدل فیلمبرداری خاص فیلم “مجلس شبیه” اشاره و بیان کرد: خیلی از فیلمبرداران حاضر نیستند این نوع فیلمبرداری را انجام دهند اما آقای رجبیان از روز نخست ساخت فیلم پذیرفت و با ایده من همراهی کرد، به لحاظ کارگردانی اینکه چرا پلانها یک نگاه فوروارد و بکگراندی دارد و کمتر کات می خورد، این است که از ابتدا سنگ بنای فیلم بر این نهاده شد که تا می توان آن را شبیه زندگی ساخت، به نحوی که با کمترین میزانسن بیشترین نتیجه حاصل شود.

وی اضافه کرد: به زعم من فیلمساز اگر فیلم به این نحو ساخته می شد، بهتر مفهومی که می خواستم را به مخاطب انعکاس می داد تا اینکه اتفاقات با جزئیات کامل کات بخورد و ما فیلم پر کات تری داشته باشیم، ایده کارگردانی من نشان دادن همین روال زندگی بود، در یک جاهایی ریتم فیلم خسته کننده و کش دار است و در جاهای دیگر تنش آن بیشتر است، به نظرم کشمکش به این نحو که در فیلم منعکس می شود بیشتر به جان مخاطب می نشیند.

کارگردان فیلم “مجلس شبیه” گفت: این فیلم ساختار اغلب فیلم ها را ندارد که گره افکنی یا گره گشایی داشته باشد، البته از طرح مساله برخوردار است اما کشمکش ها در آن درونی است و من را به سمت این گونه کارگردانی کردن سوق داد، اگر موضوع فیلم چیز دیگری بود قطعا من را به نوع دیگری از کارگردانی سوق می داد، این پیوسته کار کردن و بدون کات پیش رفتن در ساخت فیلم، عامدانه بود، متن ایجاب می کرد این طور عمل شود.

فیلمبردار فیلم “مجلس شبیه” نیز در این نشست به سینمای خاکستری رمضانزاده اشاره کرد و گفت: آقای رمضانزاده حدیث نفس می گوید و حرف زیادی برای گفتن دارد، تاکنون هم درباره رنگ این فیلم سوالات زیادی پرسیده شده است، آقای رمضانزاده روزی به من گفت که می خواهد فیلمی درباره زندگی پرمشکل یک نویسنده بسازد، ما رنگ فیلم را از پایه خاکستری گرفتیم و در نهایت یک کمرنگی را در فیلم مشاهده می کنید، تلاش شد که این کمرنگی در همه بخشهای فیلم حفظ شود حتی به رنگ لباسها هم دقت شد که کمرنگ باشد.

ابراهیم رجبیان افزود: سعی کردیم نورهای محیطی را در فیلم به نحوی به خدمت بگیریم که سایه روشن ها در فیلم حس شود، هیچ واهمه ای نداشتیم که شخصیت اصلی در مقابل پرده سفید توری بایستد یا در مقابل پنجره سفید اتاقش، همه اینها نورپردازی شده بود و تلاش کردیم نورپردازی طبیعی باشد.

وی بیان کرد: عمده فیلم “مجلس شبیه” با لنز ۳۵ گرفته شده است، البته می توانستیم لنزها را تغییر دهیم که قاعدتا دکوپاژ هم تغییر می کرد و همه چیز بهم می ریخت، لنز ۳۵ به عنوان یک لنز نرمال به ساخت فیلم کمک زیادی کرد، ضرب آهنگ فیلم هم روی لنز است و ۶ دقیقه پیوسته پلان گرفته شده است، بازیهای بهادر اورعی، منصور جهانبخش و خانم شمس نیز در فیلم حرفه ای بود، آنان متوجه ریتم فیلم شدند و متناسب با آن نقش آفرینی کردند.

یکی از فیلمسازان مشهدی نیز که در این نشست نقد و بررسی فیلم “مجلس شبیه” حاضر شده بود، درباره آن گفت: رنگ کمرنگ و خاکستری فیلم چرکی زندگی نویسنده ای را به تصویر می کشد که تامین مخارج زندگی خود مانده و گرفتار مسائل مختلفی است که می توان آن را حس کرد، این چرکی داستان، تصویربردار را به این سمت سوق می دهد که تصاویر کمرنگی را بگیرد، البته جنس فیلمهای ویدیویی براق، لوکس بوده و درخشش خاصی دارد اما با استفاده از همین فناوری، عکس این موضوع به کار گرفته شده تا حس متفاوتی را به مخاطب منتقل کند.

اشکان ضیایی به تک محوری بودن فیلم اشاره کرد و افزود: فیلم جریان زندگی را به تصویر می کشد، اگر قرار بود ما در فیلم به آن اتفاقی که همسر دختر صاحبخانه می خواست بچه را ببرد، نزدیک شویم، از محتوای اصلی خط قصه فاصله می گرفتیم، شاید پرداختن به آن موضوع، فیلم را به لحاظ کارگردانی فعالتر می کرد یا جذابتر می شد که دوربین به سمت آن اتفاق ان سوی پنجره می رفت، اما اتفاقا جای دوربین همین جا است، جای ما همین جا است و ما داریم از این زاویه قصه را می بینیم و چه بهتر که نزدیک شخصیت اصلی فیلم باشیم و از پشت پرده وقایع را نظاره کنیم.

به گزارش سینما خراسان، عوامل فیلم “مجلس شبیه” عبارتند از تهیه کننده، انجمن سینمای جوانان ایران / نویسنده و کارگردان” مهدی رمضانزاده / تصویر بردار: ابراهیم رجبیان/ صدابردار: محسن طیبی/ بازیگران: بهادر اورعی، منصور جهانبخش، خانم شمس