روایتی از چالش اصولگرایی در «وانیک»/ علی اوجی با تئاتر غریبه نیست

کارگردان نمایش «وانیک» به اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی درباره انتقاداتی که به حضور علی اوجی در این نمایش مطرح می‌شود، پاسخ داد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، بهار محمودزاده کارگردان نمایش «وانیک» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «وانیک» اجرای خود را از ۹ تیرماه در تماشاخانه سپند آغاز می‌کند. […]



کارگردان نمایش «وانیک» به اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی درباره انتقاداتی که به حضور علی اوجی در این نمایش مطرح می‌شود، پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، بهار محمودزاده کارگردان نمایش «وانیک» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «وانیک» اجرای خود را از ۹ تیرماه در تماشاخانه سپند آغاز می‌کند. این اثر نوشته واسلاو هاول است و در اصل شامل یک سه گانه است که در این اجرا ما ۲ اپیزود «احضار» و «گشایش» را به صحنه خواهیم برد.

وی درباره مضمون نمایش توضیح داد: نمایش درباره نویسنده‌ای است به نام وانیک که در ۲ اپیزود مختلف در شرایط متفاوتی قرار می‌گیرد. او مجبور است بنا به مقتضیات زمانه و شرایط نامناسب اقتصادی در جایی کارگری کند تا اموراتش بگذرد اما در شرایطی قرار می‌گیرد که از او می‌خواهند اصولش را زیر پا بگذارد. در اپیزود اول شاهد برخورد وانیک و مدیرش هستیم و در اپیزود دوم تقابل یک زن و شوهر با او به نمایش گذاشته می‌شود.

محمودزاده درباره ویژگی‌های نمایش بیان کرد: این نمایش کمدی، از طنزی تلخ برخوردار است که مباحث اجتماعی و روانشناختی را که امروزه نیز در جامعه با آن‌ها روبرو می‌شویم، به تصویر می‌کشد. همچنین روابطی که این روزها بین زوج‌ها در جریان است نیز به چالش کشیده می‌شود. نمایش اثری رئالیستی است که در ۲ صحنه متفاوت طراحی شده است؛ یکی دفتر کارخانه و دیگری منزل یک زوج که با سلیقه خاصی چیده شده است چون در زندگی این ۲ چشم و هم چشمی نقش پررنگی بازی می‌کند.

این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حضور علی اوجی به عنوان بازیگر تئاتر در این نمایش و انتقاداتی که به این انتخاب می‌شود، عنوان کرد: افرادی که به حضور علی اوجی در تئاتر انتقاد دارند، در جریان رزومه تئاتری وی نیستند چون علی اوجی پیش از این تئاترهای زیادی کار کرده و حتی با این نمایش‌ها به خارج از کشور هم رفته است. او قبل از اینکه مدیر برنامه باشد بازیگر بوده است. بنابراین انتقادها به حضور او در تئاتر منصفانه نیست و از طرف دیگر، بقیه بازیگران نمایش که شامل بهاره رهنما، محمد زوار بی‌ریا و دانیال خیری خواه هستند پیشینه تئاتری دارند.

نمایش «وانیک» به کارگردانی بهار محمودزاده از ساعت ۱۹:۳۰ یکشنبه ۹ تیر در سالن شماره ۲ تماشاخانه سپند به صحنه می‌رود. نمایشنامه «وانیک» یکی از آثار شاخص واسلاو هاول نخست‌وزیر فقید و نمایشنامه‌نویس اهل چک است که توسط بهار محمودزاده آماده اجرا شده است.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «وانیک» روایت داستانی ساده، اجتماعی و روانشناسی بوده که در ۲ اپیزود متفاوت با رگه‌هایی از طنز و سیاست به زندگی نویسنده‌ای به نام وانیک می‌پردازد. به نوعی قصه، وانیک را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که روی عقاید و اصولش پا بگذارد ولی آیا او این کار را انجام می‌دهد؟

بهاره رهنما، علی اوجی، محمد زوار بی‌ریا و دانیال خیری‌خواه بازیگرانی هستند که در این نمایش کمدی اجتماعی به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین جینورا به عنوان سرمایه‌گذار در کنار این پروژه تئاتری حضور دارد.