روایتی خانوادگی از «خشکسالی و دروغ»/ تئاتر و فیلم را مقایسه کنید

«خشکسالی و دروغ» نوشته محمد یعقوبی از معدود آثاری است که حالا هم نسخه سینمایی و هم نسخه خانگی اجرای صحنه‌ای آن در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. به گزارش سینما خراسان، علاقه‌مندان به تئاتر و هنرهای نمایشی می‌توانند در ایام تعطیلات نوروز به دیدن فیلم-تئاترهای مختلف بنشینند. فیلم-تئاتر «خشکسالی و دروغ» از جمله آثاری است […]


«خشکسالی و دروغ» نوشته محمد یعقوبی از معدود آثاری است که حالا هم نسخه سینمایی و هم نسخه خانگی اجرای صحنه‌ای آن در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

به گزارش سینما خراسان، علاقه‌مندان به تئاتر و هنرهای نمایشی می‌توانند در ایام تعطیلات نوروز به دیدن فیلم-تئاترهای مختلف بنشینند.

فیلم-تئاتر «خشکسالی و دروغ» از جمله آثاری است که دیدن آن در این ایام توصیه می‌شود چون این روزها فرصتی مناسب برای افرادی است که موفق به دیدن این نمایش نشدند و یا دوست دارند بعد از مدت‌ها دوباره این اثر نمایشی را ببینند.

نمایش «خشکسالی و دروغ» نوشته و کارگردانی محمد یعقوبی در سه مقطع مختلف و با بازیگرانی متفاوت در برخی نقش‌ها به صحنه رفت. این نمایش ابتدا در شهریور ۸۸ با بازی علی سرابی، آیدا کیخایی، مهدی پاکدل و رؤیا دعوتی در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر اجرا و با استقبال بسیار زیاد مخاطبان روبرو شد و پس از آن آذر و دی ۹۰ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت که در این اجرا پیمان معادی و باران کوثری جایگزین مهدی پاکدل و رؤیا دعوتی شدند. این نمایش برای سومین بار از فروردین تا خرداد ۹۳ نیز در فرهنگسرای نیاوران اجرا شد که احمد مهرانفر جایگزین پیمان معادی و در برخی اجراها سحر دولتشاهی جایگزین باران کوثری شدند.

اما فیلم-تئاتری که از اجرای این اثر نمایشی وجود دارد مربوط به اجرای سال ۹۰ این نمایش و بازی پیمان معادی در نقش آرش است.

محمد یعقوبی جایزه دوم بهترین کارگردان یازدهمین جشن سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و نیز جایزه نمایش برگزیده سال ۱۳۹۱ کانون منتقدان تئاتر را برای این نمایش دریافت کرده است.

داستان این نمایش به تأثیر دروغ بر روابط بین افراد در خانواده می‌پردازد. شیوه روایت غیرخطی داستان، طراحی صحنه مینی‌مال و در عین حال جذاب و کاربردی، حال و هوای طنز حاکم بر فضای تراژیک اثر و بازی‌های جذاب بازیگران نمایش از جمله آیدا کیخایی و علی سرابی این نمایش را به اثری دیدنی تبدیل کرده است.

نام نمایش به سخنی از داریوش پادشاه هخامنشی اشاره دارد مبنی بر اینکه «اهورامزدا، این سرزمین را از دشمن، از خشکسالی، از دروغ، دور بدار» که این جمله در نمایش از زبان کاراکتر آرش شنیده می‌شود.

نسخه سینمایی این نمایشنامه نیز سال ۹۵ به کارگردانی پدرام علیزاده و بازی محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی، علی سرابی، آیدا کیخایی، مهدی محرابی، مارال بنی‌آدم و خاطره اسدی ساخته شد اما نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و جذابیت نمایش را دارا باشد از این رو مخاطبان این فیلم-تئاتر می‌توانند بعد از دیدن آن، دست به مقایسه اثر با فیلمی بزنند که بر این اساس ساخته شده است.

فیلم-تئاترها این روزها در اکثر شهر کتاب‌ها، فروشگاه‌های فروش فیلم‌های شبکه نمایش خانگی و بعضی کتاب‌فروشی‌های معتبر قابل خرید هستند همچنین علاقه‌مندان می‌توانند با خرید اینترنتی، این محصولات را با قیمت مناسب‌تری تماشا کنند.