روایت ماندگار یک غم در فیلم “درخت گردو”

یک منتقد و کارشناس حوزه سینما در یادداشتی برای فیلم "درخت گردو" نوشت: فیلم سینمایی «درخت گردو»، اثری قابل‌تحسین و تاثیرگذار از «محمدحسین مهدویان» است که با نگاهی به قبح جنگ به این واقعه هولناک می‌پردازد.

به گزارش روز یکشنبه سینما خراسان، محمد ولی دارابی در یادداشتش افزود: سالیان متمادی است که تحت تاثیر حوادث گوناگون، غم و اندوه با این سرزمین و مردمانش عجین شده و خاطراتی تلخ بر صفحه تاریخ به نگارش درآمده است. اما بعضی اتفاقات بنابر سیاست‌های رایج، کم‌کم درحال فراموشی هستند و گاهاً مردم از حادث شدن چنین اتفاقاتی در گذشته، به شک و گمان فرومی‌روند.

بمباران شیمیایی سردشت ،یکی از این وقایع اسفناک تاریخ ایران است که در عرصه بین‌الملل، بسیار مهجور واقع‌شده است و زخم واردشده بر مردم بی‌گناه آذربایجان غربی، امری نابخشودنی و غیرقابل درمان است .

فیلم سینمایی «درخت گردو»، اثری قابل‌تحسین و تاثیرگذار از محمدحسین مهدویان است که با نگاهی به قبح جنگ ،به این واقعه هولناک می‌پردازد. مهدویان در پنجمین فیلم سینمایی‌اش، داستانی واقعی در دل حادثه را روایت می‌کند که سرگذشت زندگی فردی به نام «قادر مولان پور» است.

مهدویان همچون آثار قبلی‌اش، فرم روایی مستند گونه خود را در این اثر هم حفظ کرده که نشان از جسارت و شناخت او ،در به‌کارگیری این لحن از روایت است . او با ساخت «درخت گردو» ،ثابت کرد که خیلی‌خوب کارکرد درام را می‌شناسد و می‌تواند احساس مخاطب را برانگیزد.

برای یک فیلم‌ساز، امر مهمی است که بتواند بیننده را با خود همراه کند و به قلب و روح او نفوذ کند که به‌نظر می‌رسد مهدویان در این امر موفق عمل کرده‌است. بزرگ‌ترین دستاورد این فیلم، رونمایی از بازی درخشان و باورپذیر «پیمان معادی» است که با ظرافت هرچه تمام در نقش «قادر» به‌جرات یکی از پدران ماندگار تاریخ سینمای ایران را زندگی کرد.

حضور پررنگ «هادی بهروز» به‌عنوان مدیر فیلم‌برداری و «حبیب خزایی فر» در قامت آهنگ‌ساز بیش‌از هر زمان دیگر در این فیلم به چشم آمد. ترکیب تبحر و خلاقیت این دو نفر ، در ایجاد لحن موردنظر کارگردان و کمک به فضاسازی بیشتر، تاثیر فراوانی داشت که به‌عنوان دو عنصر سمعی _ ‌بصری ،موفق عمل کردند .

خلاقیت مهدویان به این‌جا ختم نمی‌شود و نشان داد که در تکنیک هم برنامه‌ها دارد.

به‌کارگیری از فرمت تصاویر دوربین آنالوگ در سکانس‌های مربوط به زمان قدیم، استراتژی فوق‌العاده کارگردان برای محبوس کردن کاراکترها در کادر سه در چهار (مربعی) است که بر التهاب و تنش مخاطب می‌افزاید.

از دیگر نقاط قوت «درخت گردو» سایر بخش‌های فنی است که بدون ذره‌ای برآمدگی و اغراق، موفق ظاهر شدند .همچون طراحی، چهره‌پردازی، گریم، طراحی صحنه و طراحی لباس.

نهال