روایت یک تقابل از عاشورا تا حزب جمهوری/ تئاتری که ویژه بانوان است

نویسنده و کارگردان نمایش «خلود» با اشاره به اینکه این اثر ویژه بانوان تولید و اجرا می‌شود، اعلام کرد که بخش اعظم این نمایش به روایت واقعه بمب‌گذاری در حزب جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ می‌پردازد. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، مریم شعبانی نویسنده و کارگردان نمایش «خلود» که قرار است از ۲۵ شهریور […]


نویسنده و کارگردان نمایش «خلود» با اشاره به اینکه این اثر ویژه بانوان تولید و اجرا می‌شود، اعلام کرد که بخش اعظم این نمایش به روایت واقعه بمب‌گذاری در حزب جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ می‌پردازد.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، مریم شعبانی نویسنده و کارگردان نمایش «خلود» که قرار است از ۲۵ شهریور در مجموعه فرهنگی سرچشمه روی صحنه برود، درباره موضوع این اثر نمایشی، گفت: موضوع این نمایش به تقابل ۳ زن از ۳ عصر متفاوت یعنی عاشورا، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌پردازد و سبک زندگی، هدف و فرزندپروری آن‌ها را مقایسه می‌کند.

وی افزود: با وجود اینکه داستان نمایش واقعی است ولی در فضایی سوررئال روایت می‌شود. در واقع این نمایش به تجسم و نتیجه اعمال ما در عالم برزخ می‌پردازد.

شعبانی درباره دغدغه و دلایل پرداختن به موضوع تقابل ۳ زن از ۳ عصر متفاوت، اظهار کرد: من مادر هستم و همواره می‌بینم که سبک‌های زندگی مادران چه تأثیری روی زندگی فرزندان و حتی آینده خودشان می‌گذارد. همیشه درباره زنان عاشورایی و زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مطالعه داشته‌ام و تفاوت سبک زندگی این مادرها برایم عجیب شد.

تقابل عشق و خیانت دو مادر

این کارگردان ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب مادری که به فرقه‌های واهی جذب شده برای رسیدن به قدرت، فرزند و همسر خود را رها می‌کند و از سوی دیگر مادری فداکاری می‌کند و چنان فرزندی را پرورش می‌دهد که در راه دفاع از اسلام شهید می‌شود. تقابل این مادران برای من خیلی دراماتیک و زیبا بود.

حدود ۱۱ سال است که گروه ما به موضوعات مرتبط با بانوان و تأثیرگذاری بانوان روی جریانات تاریخی می‌پردازد و همه عوامل اجرا نیز خانم هستند؛ به خاطر مباحث دینی و اینکه بتوانیم به درستی به موضوعات مدنظر خود بپردازیم، اجراهای خود را ویژه بانوان به صحنه می‌بریم

شعبانی با اشاره به تحقیقات ۳ ماهه و همچنین صرف زمانی ۳ ماهه برای نگارش نمایشنامه «خلود» که در کلام‌الله مجید به معنای برزخ است، توضیح داد: بخش اعظمی از این نمایش در راستای واقعه بمبگذاری در حزب جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ است که در این بخش به شکل‌گیری این اتفاق، افراد و گروه‌هایی که در آن دخیل بودند، افرادی که قربانی این حادثه شدند و در نهایت افرادی که به مقام رفیع شهادت نائل آمدند، می‌پردازیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر تأکید کرد: دوست داشتم معرفتی را که عاشورا به ما می‌دهد، روی صحنه نمایش به تصویر بکشم.

چرا این اجرا ویژه بانوان است؟

کارگردان نمایش «خلود» با بیان اینکه اجرای این نمایش ویژه بانوان است، درباره چرایی آن تأکید کرد: حدود ۱۱ سال است که گروه ما به موضوعات مرتبط با بانوان و تأثیرگذاری بانوان روی جریانات تاریخی می‌پردازد و همه عوامل اجرا نیز خانم هستند. به خاطر مباحث دینی و اینکه بتوانیم به درستی به موضوعات مدنظر خود بپردازیم، اجراهای خود را ویژه بانوان به صحنه می‌بریم.

شعبانی در پایان سخنان خود درباره گروه بازیگری این اثر نمایشی گفت: در نمایش «خلود» ۳ نقش اصلی و ۷ نقش فرعی داریم که در صحنه‌های مختلف نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «خلود» از ۲۵ شهریور، ساعت ۱۶:۳۰، در مجموعه فرهنگی سرچشمه (شهدای انقلاب اسلامی- هفتم تیر) واقع در میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، انتهای کوچه صیرفی‌پور به صحنه می‌رود.