روایت یک «سیزده به در» نحس در «هامان کشان»/ حرف دل مردم را زدم

علیرضا مهران کارگردان نمایش «هامان کشان» درباره اجرای مجدد این نمایش و تغییرات آن نسبت به اجرای قبل توضیحاتی ارائه کرد. علیرضا مهران کارگردان نمایش «هامان کشان» که بعد از اجرا در تالار حافظ از دوم اسفند مجدداً در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته درباره تغییراتی که اجرا نسبت به قبل داشته است به […]


علیرضا مهران کارگردان نمایش «هامان کشان» درباره اجرای مجدد این نمایش و تغییرات آن نسبت به اجرای قبل توضیحاتی ارائه کرد.

علیرضا مهران کارگردان نمایش «هامان کشان» که بعد از اجرا در تالار حافظ از دوم اسفند مجدداً در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته درباره تغییراتی که اجرا نسبت به قبل داشته است به سینما خراسان گفت: «هامان کشان» نسبت به اجرایی که در تالار حافظ داشت تغییرات زیادی داشته و حدود ۷۰ درصد از بازیگران نمایش تغییر کرده است. حتی در طراحی و کارگردانی هم تغییراتی داشتیم و ساختار نمایش به هم ریخته و در واقع از اثر قبلی تنها محتوا باقی مانده است.

وی درباره مضمون نمایش توضیح داد: این نمایش دلایل نحس بودن «سیزده به در» را در فرهنگ ایران‌زمین به نمایش می‌گذارد. این مساله یکی از تراژیک‌ترین وقایع قبل و حتی بعد از اسلام به حساب می‌آید که مردم ایران کمتر اطلاعی از آن دارند. داستان نمایش درباره اتفاقی است که در زمان هخامنشیان رخ می‌دهد به این ترتیب که با نفوذ قوم یهود در دربار خشایار شاه، هامان، سردار ایرانی به همراه هفتاد و هفت هزار هم وطنش در روز سیزدهم فروردین گردن زده می‌شوند و بقیه مردم نیز از ترس قتل‌عام شدن به کوه و دشت فرار می‌کنند.

مهران ادامه داد: البته در نهایت این فرار و وحشت مردم تبدیل به یک همبستگی شده و در واقع باعث تولد دوباره آن‌ها می‌شود. مردم روز سیزده فروردین را تبدیل به یک جشن می‌کنند که این امر نشان می‌دهد هر اتفاق ناخوشایندی با اتحاد و همبستگی مردم می‌تواند به رخدادی مثبت تبدیل شود. در انتهای نمایش، مانیفستی با همین مضمون خوانده می‌شود که این مانیفست در هر اجرا توسط هنرمندان و چهره‌های شناخته شده‌ای که مهمان نمایش هستند و یا یکی از مخاطبان قرائت می‌شود.

این بازیگر تئاتر درباره هدفی که از اجرای نمایش داشته است، بیان کرد: تلاش کردم در نمایش «هامان کشان» حرف دل مردم را بزنم و بیشتر دغدغه‌های مردم را چه در گذشته و چه زمان حال مطرح کنم. من به عنوان بازیگر در نمایش‌های مختلفی از مذهبی و دفاع مقدسی گرفته تا اجتماعی حضور داشتم که همگی جزو شانس‌های من بوده است اما به عنوان کارگردان دوست دارم حرف‌هایی بزنم که دغدغه مردم است. اتفاقی هم که در این نمایش به آن پرداختم جزو دردناک‌ترین رخدادهای جامعه ماست که بخش اعظمی از مردم از آن اطلاعی ندارند.

وی در پایان درباره فعالیت‌های دیگرش عنوان کرد: امسال تنها در نمایش «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» به کارگردانی مهدی پاشایی بازی داشتم. متأسفانه شرایط تئاتر چه از لحاظ ساختاری و چه محتوای آثار، مناسب نیست و من هم ترجیح می‌دهم در مدیوم‌های دیگر حضور داشته باشم. سال ۹۷ در فیلم‌های «پالتو شتری»، «جاندار»، «ژن خوک»، «حمال طلا» و فیلم کوتاه «بچه خور» بازی داشتم که هرکدام تجربیات خوبی برایم بودند و همگی به جز «ژن خوک» در جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشتند.

علیرضا مهران، بهار قاسمی، آیلار شجری، آیناز شجری، مجید رمضان نسب، احمد داودی، فرشاد مجرب، احسان سخی، حسنا قنبری، عاطفه غضنفری، یاسمن جعفری، حاتمه واحدی، روناک پوریادگار، سپیده جعفری، شقایق مهاجر، پانته‌آ احمدخان، تیماه کلاته و حامد رحیمی نصر بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۲۷ اسفند در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد بود.