ریچارد مارکس تدوینگر شاخص سینما درگذشت

ریچارد مارکس تدوینگر تحسین شده فیلم های «سرپیکو»، «پدرخوانده ۲»، «اینک آخرالزمان» و «دوران مهرورزی» روز ۳۱ دسامبر در سن ۷۵ سالگی درگذشت. به گزارش سینما خراسان به نقل از هالیوود ریپورتر، ریچارد مارکس تدوینگر تحسین شده سینما که برای «اینک آخرالزمان» و سه فیلم جیمز ال. بروکس نامزد جایزه اسکار شده بود روز ۳۱ […]


ریچارد مارکس تدوینگر تحسین شده فیلم های «سرپیکو»، «پدرخوانده ۲»، «اینک آخرالزمان» و «دوران مهرورزی» روز ۳۱ دسامبر در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

به گزارش سینما خراسان به نقل از هالیوود ریپورتر، ریچارد مارکس تدوینگر تحسین شده سینما که برای «اینک آخرالزمان» و سه فیلم جیمز ال. بروکس نامزد جایزه اسکار شده بود روز ۳۱ دسامبر در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

جنی مک‌کورمیک مدیر اجرایی انجمن تدوینگران آمریکا خبر درگذشت ناگهانی مارکس در شب سال نو میلادی را به هالیوود ریپورتر اعلام کرد. جزییات دیگری در این مورد در دسترس نیست.

ریچارد مارکس ۱۰ نوامبر ۱۹۴۳ در نیویورک بدنیا آمد. او اولین بار در فیلم های «رستوران آلیس» (۱۹۶۹) و «بزرگمرد کوچک» (۱۹۷۰) در جایگاه شاگردِ دیدی آلن تدوینگر پرآوازه سینما حاضر شد، پس از آن وی در سال ۱۹۷۳ به همراه دیدی آلن به صورت مشترک تدوین فیلم «سرپیکو» را انجام داد.

مارکس چهار بار نامزد جایزه اسکار بهترین تدوینگر شد که البته هیچگاه نتوانست این جایزه را به دست آورد.

یکی از مهم ترین فیلم های مارکس در جایگاه تدوینگر فیلم حماسی جنگی «اینک آخرالزمان» (۱۹۷۹) ساخته فرانسیس فورد کاپولا بود، او در این فیلم به همراه والتر مارچ، جرالد بی. گرینبرگ و لیزا فراکتمن کار تدوین فیلم را برعهده داشت، قرارداد مارکس برای «اینک آخرالزمان» ۶ ماهه بود در حالیکه او ۳ سال وقت خود را صرف این پروژه عظیم کرد، وی بیشتر این زمان را در فیلیپین محل ساخت فیلم گذارند.

این تدوینگر مطرح سینما در کنار «اینک آخرالزمان» که برای آن نامزد جایزه اسکار شد سه بار دیگر برای همکاریش با جیمز ال. بروکس در فیلم های «دوران مهرورزی» (۱۹۸۳)، «اخبار شبکه» (۱۹۸۷) و «بهتر از این نمیشه» (۱۹۹۷) نیز نامزد جایزه اسکار بهترین تدوین شد.

مارکس در واقع تدوینگر تمام فیلم های جیمز ال. بروکس که شامل ۶ فیلم می شود، بود.

او با فرانسیس فورد کاپولا نیز در فیلم های دیگرش مانند «مردمان باران»، «پدرخوانده ۲» و مستند «دل های تاریکی: آخرالزمانِ یک فیلمساز» همکاری داشت.

از دیگر فیلم های شاخص کارنامه کاری مارکس می توان به آثار مشهوری چون «آخرین قارون» (۱۹۷۶) آخرین ساخته الیا کازان، «ایمیل داری» و «جولی و جولیا» ساخته های نورا افرون، «سرپیکو» درام نیویورکی سیدنی لومت، «دیک تریسی» ساخته وارن بیتی و «طبل را آهسته بزن» به کارگردانی جان دی. هنکاک اشاره کرد.