«زن ایرانی» محور عمار سیزدهم است

مسئول شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» گفت: همانند هرسال جشنواره یک موضوع محوری دارد که «زن ایرانی» محور جشنواره امسال است.

به گزارش روز دوشنبه سینما خراسان به نقل از ایرنا، نشست خبری سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» صبح امروز دوشنبه ۱۶ آبان در شهرک اکباتان برگزار شد.

حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار در ابتدای این نشست بیان کرد: فراخوان این جشنواره از  ابتدای مهر امسال منتشر شده و تمامی فیلمسازان تا آخر آبان زمان دارند تا آثارشان را در بخش رقابتی به ثبت رسانند.

وی بیان کرد: بخض رقابتی این دوره از جشنواره در قالب‌های مستند، داستانی و پویانمایی است و سرفصل‌های «رویای ایرانی»، «نقد درون گفتمانی»، «نهضت جهانی مستضعفین» و… محورهای این دوره از جشنواره هستند؛ تا به امروز تعداد درخور توجهی از آثار به دست دبیرخانه جشنواره رسیده است.

امسال علاقمندان فرهنگی می‌توانند فیلم‌های سینمایی بی رو، لوپتو و سویپر را در اکران‌های مردمی به نمایش بگذارند، دوستان ما در سی شهر سینماهای تعطیل و نیمه تعطیل را تحویل گرفتند تا این آثار را به نمایش بگذارند. ما امسال مستندهایی درباره شهید آرمان علی‌وردی و برخی شهدای شاه چراغ هم در جشنواره خواهیم داشت.

دبیر اجرایی جشنواره فیلم «عمار» ادامه داد: لازم است که یادی از حاج نادر طالب زاده کنم؛ دبیر فقید عمار در دوازده دوره گذشته که امسال دیگر در کنار ما نیست.

در ادامه کلیپی از نادر طالب زاده به نمایش درآمد.

«زن ایرانی» محور جشنواره امسال است

 

پس از آن سعید خورشیدی مسئول شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدا توضیح داد: برداشت ما در جشنواره عمار این گونه است که تجدید میثاق با خانواده های شهدا نه یک کارکرد نمادین که یک یادآوری است برای این که در ذهن داشته باشیم که باید در پناه شهدا به مسیر خود ادامه داده و آرمان های آنان را استمرار ببخشیم. امیدواریم که این مسیر بی تزلزل استمرار یابد.

وی با اشاره به عادت به حضور نادرطالب زاده در ادوار مختلف برگزاری جشنواره عمار اظهار داشت: امسال حقیقتا جای ایشان خالی است؛ عادت داشتیم که پای صحبت هایش بنشینیم و به نکات ارزشمندش گوش فرادهیم. طالب زاده شخصیتی بود که در سه عرصه اندیشه، هنر و رسانه حضور داشت؛ حوزه هایی که دچار گسست هایی از جهت ارتباط موثر بین اندیشمندان و هنرمندان و رسانه‌هاست و عمار تلاش کرده تا این سه حوزه را به هم نزدیک کند.

مسئول شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» تصریح کرد: مهمترین ویژگی طالب زاده این بود که فهم دقیقی ای از رسانه و تولیداتی متنوع داشت که الگویی بود برای دوستان فرهنگی در حوزه انقلاب. اگرچه امسال او را در جمع خود نداریم اما در جمع شورای سیاستگذاری جشنواره عمار این جمع‌بندی را داشتیم که در خدمت برادر سهیل اسعد باشیم.

وی افزود: اسعد هم مانند طالب زاده چهره ای شناخته شده است که یک ویژگی مشترک با ایشان دارد و آن هم تجربه زیسته در تمدن غرب است؛ ضمن این که اسعد هم به شکل آگاهانه گفتمان انقلاب اسلامی را انتخاب و در این مسیر حرکت کرده است.

خورشیدی بیان کرد: همانند هرسال جشنواره یک موضوع محوری دارد که «زن ایرانی» محور جشنواره امسال است. یکی از مبانی شکل‌گیری جشنواره عمار توجه به آسیب‌های نظام رسانه‌ای بود. نظام رسانه‌ای ما از فقدان عدالت رسانه‌ای رنج می‌برد، یک سری از دغدغه‌ها و نیازها در جامعه ما در قاب هنر و رسانه دیده نمی‌شود، که اتفاقاً گستردگی هم دارد. عمار تلاشی بود که این بی‌تناسبی در نظام رسانه‌ای را بهبود ببخشد و بخشی از این ظلم رسانه‌ای را مرتفع کند.

وی تاکید کرد: بحث زن ایرانی یکی از موضوعاتی است که عقیده داریم ظلم رسانه ای نسبت به آن وجود دارد. انقلاب اسلامی به زن ایرانی نشان داد که حضور در اجتماع تعارضی با ارزش‌های دینی و اسلامی ندارد. از سوی دیگر انقلاب با جریان‌های غرب‌زده در افتاد و نشان داد انعکاس استعدادهای یک زن مترادف با برهنگی نیست. می‌توان از رشد زن سخن گفت اما ذیل ارزش‌های الهی. این مسیری است که زن ایرانی در طول چهل سال طی کرده اما رسانه‌ای نشده است. دستاورد انقلاب اسلامی برای زن ایرانی درس‌آموز است. امیدوارم فیلمسازان و هنرمندان جریان انقلاب به این موضع توجه خوبی داشته باشند و بتوانیم در روایت این بخش از داشته‌های جامعه ایرانی کوشا باشیم.

سینما نباید به یک مکان، زمان و طیف خاصی محدود شود

 

در ادامه سهیل اسعد دبیر عمار سیزدهم گفت: ما به عنوان فرزندان نادر طالب زاده مسیر او را ادامه می دهیم و وارثان ایشان هستم؛ جایگاه او محفوظ و تجربه زیسته و علمش متفاوت است.

وی گفت: اساسی که این جشنواره را از هر رویداد دیگری منحصر می سازد پیوندی است که بین هنر، اندیشه و رسانه وجود دارد. یکی از مسئولان سابق صداوسیما می‌گفت متفکرین هنر ندارند و هنرمندان خیلی فکر ندارند. آنقدر این دو طیف مشغول هستند که از این دو غافل می‌شوند، اما اینکه رویدادی این سه را در خود داشته باشد، اتفاق مبارکی است و من هم به خاطر همین ویژگی‌ها وارد این عرصه شدم. من از هنر شروع کردم. در ایام زندگی در آرژانتین بازیگر تئاتر بودم و برایم این یک اساس بود که کاری که می‌کنم هنر داشته باشد وقتی هم به سراغ طلبگی رفتم می‌گفتم در کارهایم باید اندیشه باشد.

دبیر عمار سیزدهم افزود: مسأله بعدی که برایم خیلی جالب بود و به هویت فرهنگی من خیلی می‌خورد، انتخاب محل‌هایی برای اکران بود که از سینما خارج می‌شد. تبلیغ، حقی برای همه مردم است لذا به نظرم باید در همه جا تبلیغ کرد. سینما وظیفه خطیری دارد که نباید به یک مکان، زمان و طیف خاصی محدود شود. وقتی مردمی را درگیر مسایل هنری و اندیشه‌ای می‌کنید قدرت توزیع بالا می‌رود یکی از اشکالاتی که من همیشه مطرح می‌کردم این بود که انگار ما فقط برای تولید خلق شده‌ایم، در حالی که مرحله توزیع هم مهم است و برای این مرحله برنامه خاصی نداریم پس تولیدات و محصولات ما در انبار می‌ماند. یکی از ابتکارات عمار استراتژی داشتن در بخش توزیع است که در طول سال این عملیات مستمر انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: سینمای ایران از مسایل شهوانی عبور کرده و امروز سینمایی مطرح در دنیا است. توانسته‌ایم با مبانی فکری انقلاب اسلامی سینمایی را در سطح بین‌المللی ارایه بدهیم که اتفاقاً جایگاه بالایی دارد.

دبیر این رویداد گفت: یادم است سیدحسن نصرالله یک‌بار می‌گفت مدتی به زاهیه در جنوب بیروت می‌رفتیم و می‌دیدیم در ساعاتی آنجا خلوت می‌شود. تحقیق کردند و دیدند آن ساعات خلوت، مربوط به زمانی بود که سریال یوسف پیامبر (ع) پخش می‌شد. فیلم حضرت مریم (س) هم وقتی در ونزوئلا پخش شد، پدیده قشنگی را رقم زد. ما این فیلم را آنجا پخش کردیم و دیدیم تاثیری که این فیلم داشت از بیست و چند سال اقدام فرهنگی امثال من قوی‌تر بود. قدرت سینما بسیار زیاد است. پس هر مجاهدتی که در این راستا داشته باشیم ضروری است. دغدغه جدی‌ای که در آن ایام به‌عنوان مبلغ داشتم، این بود که باید حرکت کنیم تا هالیوود شیعی را تأسیس کنیم.

صالحی در ادامه گفت: امسال بخش فیلمنامه را با موضوع «روایت زن ایرانی» خواهیم داشت. بخش جوایز مردمی جشنواره هم اینگونه است که مردم خودشان می‌توانند موضوعات مورد نظر خود را در قالب فراخوان بدهند و به دلخواه جوایزی را برای آن در نظر بگیرند.

در پایان این مراسم، محل شهادت آرمان علی‌وردی گلباران شد.

 

نهال