سایه روشن یک انجمن صنفی در مشهد

سایه روشن یک انجمن صنفی در مشهد زمانی که خبر رسید انجمن صنفی کارفرمایی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد در تدارک برگزاری نخستین جلسه خود است، این امیدواری ایجاد شد که از این پس با تشکیل نهاد صنفی مربوط به این طیف از سینماگران مشهدی بسیاری از مشکلات و موانع پیش روی فیلمسازان و تهیه […]

سایه روشن یک انجمن صنفی در مشهد
زمانی که خبر رسید انجمن صنفی کارفرمایی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد در تدارک برگزاری نخستین جلسه خود است، این امیدواری ایجاد شد که از این پس با تشکیل نهاد صنفی مربوط به این طیف از سینماگران مشهدی بسیاری از مشکلات و موانع پیش روی فیلمسازان و تهیه کنندگان مشهدی بر طرف شود.این خود بهانه خوبی بود که سینما خراسان برای اطلاع بیشتر از نحوه شکل گیری و فعالیت های این انجمن به سراغ تنی چند از دست اندرکاران این تشکل صنفی برویم و با گفتگو با آن ها از کم و کیف ماجرا مطلع شویم.اگر چه در اظهارات شان نکات ضد و نقیضی در خصوص آغاز تلاش برای راه اندازی این انجمن و نحوه اخذ پروانه ساخت فیلم های بلند در مشهد وجود داشت، با این وجود در اطهارتشان به برخی ناگفته ها اشاره کردند.

🔹 چهارسال انتظاربرای برگزاری نخستین جلسه انجمن صنفی کارفرمایی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

مرتضی اسکافی عضو هیئت موسس انجمن صنفی کارفرمایی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد در گفت وگو با سینما خراسان اظهار کرد:چهار سال قبل برای برطرف کردن مشکلات فیلمسازان، تهیه کنندگان و سرمایه‌گذاران در عرصه فیلم سازی، با مسئولان وقت آن زمان از جمله مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ومعاونت هنری و سینمایی ارشاد خراسان رضوی، جلسه ای بر گزار کردیم و در خصوص تشکیل انجمن صنفی کارفرمایی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد و مشکلاتی که برسر راه تاسیس این انجمن قرار داشت بحث و تبادل نظرشد و این جلسات نیز استمرار داشت . وی افزود:با حضور مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر سرابی جلسه ای برگزار شد و با موافقت کتبی ایشان ،طی نامه‌ای به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تاسیس این انجمن اعلام شد. اسکافی عنوان کرد: انجمن صنفی کارفرمایی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد نخستین و بزرگترین انجمن صنفی در کشور پس از تهران است که نگاه و هدف آن ایجاد تحول و برداشتن مشکلات از سر راه تهیه‌کنندگان و فیلم‌سازان و سرمایه گذاران است . اسکافی تصریح کرد:نخستین جلسه انجمن صنفی کارفرمایی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد پس ازچهارسال دوم بهمن سال جاری در هتل ثامن طرقبه برگزار خواهدشد که در این جلسه هیئت مدیره انتخاب انتخاب می شوند.وی تصریح کرد: امیدوارم مسئولان ما را در این زمینه حمایت کنند تا بتوانیم گام های موثر ، مفید و ارزشمندی در این مجموعه برای فیلمسازان ، تهیه کنندگان و سرمایه گذاران برداریم.

🔹 نبودنظارت ازطرف تهیه کنندگان
احسان قصابیان یکی دیگر از اعضای هیئت موسس انجمن صنفی کارفرمایی فیلم بلندمشهد نیز گفت: انجمن در حال دنبال کردن چند هدف است تا به آن ها دست یابد اما بزرگترین معضل نبود نظارت از طرف تهیه کنندگان است که همین موضوع یکی ازاهداف انجمن برای به تحقق پیوستن حق قانونی تهیه کنندگان در انجمن است. قصابیان رسیدگی به خواسته های تهیه کنندگان، برگزاری همایش ها، سمینارها، جشنواره ها، کارگاه های آموزشی، ارتباط با نهادهای دولتی و سازمانی به منظور حمایت از تولیدات و اکران فیلم های بلند و جذب سرمایه ، پیگیری اخذ مجوزهای لازم پروانه ساخت پروانه نمایش برای تهیه و تولید فیلم ها و…. رااز دیگر اهداف انجمن صنفی کارفرمایی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد دانست.وی عنوان کرد: تهیه کنندگان پس از تولید مشکلات بیشتری دارند که این معضلات باید در تهران برطرف شود.در حالی که حل این مشکلات در تهران نیز مراحل خاص خود را دارد. ما درمرحله اول افرادی را به مجمع دعوت می کنیم که آثاری تولید کرده باشند و آینده ای روشن را برای کمک به تهیه کنندگان جوان رقم بزنند.قصابیان با بیان این که متاسفانه از طرف تهبه کنندگان نظارتی انجام نمی شود گفت:در جلساتیکه با رئیس وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد داشتیم ایشان اظهار کردند از ما حمایت می‌کنند. در حالی که اگر یکی پول ما را ندهد هیچکس پیگیر نیست فقط کافی است فردی پول دهد و از کار ناراضی باشد،در این صورت هزار و یک مشکل برای ماایجاد خواهد شد یا ایجاد می کنند و ما باید جوابگو باشیم.اما وقتی ما ناراضی هستیم کسی جوابگو نیست. در اداره فرهنگ و ارشاد قضاوت یکطرفه است وهدف اصلی این مجموعه رساندن حق به حقدار است. قصد ما ایجاد نگاه دو طرفه و هدفمان نیز پیگیری مشکلات هنرمندان،کمک به آن ها، ارائه پیشنهادها و مشاوره‌ا ست.قصابیان عنوان کرد:امیدوارم بتوانیم با حمایت های مسئولان، هنرمندان وتهیه‌کنندگان ، گام‌های موثر و مفیدی را در مجمع صنفی کارفرمایان تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد برداریم.

🔹 می خواهیم برای تولیدات مشهد خودمان تصمیم گیری کنیم

🔹حسن آخوند پور فیلمساز و دیگر عضو هیئت موسس انجمن صنفی کارفرمایی فیلم بلند مشهد نیز گفت :سعی کردیم با عده ای از دوستان فیلمساز فکری به حال سینماگران خراسان کنیم.البته دراین مسیر آقایان مهدی آب‌ بر، علی پروین پور، مرتضی اسکافی و احسان قصابیان ما را همراهی کردند.برگزاری نخستین جلسه مجمع در بهمن ماه نیز مرهون زحمات، پیگیری ها و دغدغه جناب مهدی آب بر است.وی افزود:یکیاز اهداف انجمن ایجاد ارتباط بین تولید کننده و سفارش دهنده ، مطالبه گری در سیستم‌های فرهنگی وجلوگیری از کوچ کردن سینماگران به تهران برای رفع مشکلات شان است.ما لزومینمی بینیم کارگردان یا تهیه کننده فیلمی که در مشهد ساخته می شود و عوامل و بازیگران آن مشهدی هستند و سرمایه فیلم نیز از مشهد تامین می شود،برای صدور مجوز پروانه ساخت
به تهران بروند.حسن آخوندپور افزود: فعلاً بایدی وجود ندارد اما بعداً که انجمن صنفی راه‌اندازی شود تهیه کنندگان عزیز بایدعضو مجمع صنفی شوند.متاسفانه تا به حال نیز حمایتی نشدیم.آخوند پور تصریح کرد:اگر هم مدیران فرهنگی مشهداجازه دادند نخستین جلسه را پس از سه سال دوندگی برگزار کنیم نتیجه تلاش خود ما بوده است.برگزاری این جلسه نیز به معنای حمایت آنها نیست بلکه وظیفه آنها بوده است. ما پس از سه سال قرار است نخستین جلسه را برگزار کنیم در حالی که یکی از استان‌های شمالی در عرض یکسال این انجمن را راه‌اندازی و اولین جلسه شان را چند ماه قبل برگزار کردند.ولی ما متاسفانه پس از ۴ سال قرار است اولین جلسه را برگزارکنیم.آخوند زاده گفت: احساس می کنم در حال حاضر دراستان و شهر مشکلی در این خصوص وجود ندارد. شاید قدم بعدی ما برطرف کردن موضوع مخالفت تهیه‌کنندگان تهران و کشور باشد و این که اجازه دهند برای فیلمی که در مشهد ساخته میشود خودمان تصمیم بگیریم .چرا وقتی قرار است فیلمی در مشهد ساخته شودو عوامل آن مشهدی باشند سرمایه از خود مشهد تزریق نشود. بزرگترین کارگردانان وبازیگران درعرصه سینمای کشور اهل مشهد هستند .سینما مرز نمی شناسد ولی بستر سینمایی کشور مرز بندی شده که سینماگران مشهد در تهران ساکن شوند.